نامیک اتینجی در پاسخ به ماین نیوز مطرح کرد:

انتقاد شدید فولادسازان ترکیه از عملکرد چین

انتقاد شدید فولادسازان ترکیه از عملکرد چین

گروه صنایع معدنی >فولاد - رئیس انجمن صادرکنندگان فولاد ترکیه با تائید کیفیت پایین برخی از فولادهای تولید چین گفت: سونامی صادرات فولاد چین به صنعت فولاد ترکیه، ایران و سایر کشورها آسیب زده است.

نامیک اتینجی در حاشیه دیدار امروز هیات صادرکنندگان فولاد ترکیه با طرف های ایرانی در هتل پارسیان آزادی در پاسخ به سوال خبرنگار ماین نیوز مبنی بر اینکه آیا شما هم کیفیت پایین برخی از محصولات فولادی ساخت چین را تائید می کنید؟ اظهار کرد: بگذارید از نگاه دیگری به این سوال پاسخ دهم. من هم تائید می کنم که کیفیت بخشی از فولادهای ساخت چین پایین است اما برای این گفته مستند هم دارم. در جریان ساخت برج خلیفه، چینی ها برای تامین فولاد این پروژه 100 دلار پایین تر از ما به امارات پیشنهاد دادند اما در نهایت امارات پیشنهاد آنها را قبول نکرد و به دلیل کیفیت بالا، فولاد این پروژه را از ترکیه تامین کرد.

وی افزود: ما براساس ارزیابی هایی که انجام دادیم در بازار ایران هم، مصرف کنندگان از کیفیت پایین فولادهای چینی ناراضی بوده و به آن معترض هستند. این در حالیست که در دنیا بیش از 1.6 میلیارد تن فولاد تولید می شود و تولید بیش از نیمی از این میزان در اختیار چین است.

وی با انتقاد شدید از عملکرد تجاری چین توضیح داد: چین به دلیل اینکه رشد اقتصادی اش نزول کرد و با مازاد تولید مواجه شد، به روشهای غیراصولی و ضد رویه تجارت جهانی روی آورد و از صادرات خود با روشهای غیراصولی حمایت کرد تا بتواند تولید خود را در بازار کشورهای دیگر بفروشد.

رئیس انجمن صادرکنندگان فولاد ترکیه با بیان اینکه صادرات فولاد چین سال قبل 160 میلیون و احتمالا امسال حدود 130 میلیون تن خواهد بود، اضافه کرد: بکارگیری چنین روشهای غیراصولی باعث شده تا بسیاری از کشورهای جهان در مقابل چین قرار بگیرند و سونامی چین به صنعت فولاد ترکیه، ایران و سایر کشورها نیز آسیب زده است. حتی در آمریکا روی واردات فولاد از چین تعرفه 200 درصدی گذاشته شده است.

اتینجی در پاسخ به سوال خبرنگار ماین نیوز درباره تعرفه واردات فولاد به ترکیه اظهار کرد: تعرفه واردات فولاد به ترکیه براساس هر محصول متفاوت بوده و بین 9 تا 25 درصد است. ما به دلیل عملکرد غیراصولی چین از این کشور شکایت کردیم چرا که اگر کشوری براساس قواعد و اصول تجارت جهانی کار کند برای سایر کشورها نیز مشکلی به وجود نمی آید اما سونامی چین به سایر کشورها آسیب زده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه روابط تجاری، اقتصادی و سیاسی بین ایران و ترکیه از سال 1639 آغاز شده است، توضیح داد: روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور از سال 1980 شتاب زیادی به خود گرفت و ترکیه از طریق ایران متوجه چگونگی صادرات به بازارهای بین المللی شد.

او درباره انجمن صادرکنندگان فولاد ترکیه نیز توضیح داد: انجمن ما علاوه بر حوزه صادرات، در بخش صنایع، مواد اولیه و گسترش صنایع فولاد نیز حضور دارد. ما 700 عضو فعال داشته و به 200 کشور دنیا نیز صادرات داریم. عمده صادرات ما نیز به شمال آفریقا، خاورمیانه و آسیا انجام می شود. علت ترجیح داده شدن محصولات فولاد ترکیه در بازارهای جهانی نیز رقابت پذیر بودن این محصولات از نظر کیفیت است. به عنوان مثال برج خلیفه که بلندترین برج جهان بوده و در امارات قرار دارد کلیه محصولات فولادی موردنیاز خود را در حین ساخت از ما تامین کرده است. فرودگاه هیثرو لندن و فرودگاه هنگ کنگ نیز با استفاده از فولاد ترکیه ساخته شده اند. ما در سال بالغ بر 36 میلیون تن فولاد تولید می کنیم و در دنیا رتبه 8 و در اروپا رتبه نخست تولید فولاد را در اختیار داریم. در بخش صادرات نیز رتبه هشتم را در دنیا داریم. در تیرآهن های ساختمانی هم در دنیا رتبه نخست را در اختیار داریم و تیرآهن های ساخت ترکیه به 150 کشور دنیا صادر می شوند.

رئیس انجمن صادرکنندگان فولاد ترکیه با اینکه صادرات فولاد ترکیه به ایران طی سالهای قبل از تحریم شرایط خوبی داشت اما بعد از تحریم روند نزولی به خود گرفت، توضیح داد: هم اکنون و بعد از گشایش های صورت گرفته در تلاش هستیم تا مجددا صادرات فولاد ترکیه به ایران سیر صعودی بگیرد. البته باید بگویم ما نه فقط برای صادرات و فروش بلکه به دنبال همکاری و سرمایه گذاری مشترک با طرف های ایرانی خود نیز هستیم.

او با بیان اینکه در بازار فولاد ایران، تولید و مصرف طی سالهای اخیر روند صعودی داشته است، توضیح داد: البته همواره میزان مصرف بیشتر از تولید بوده است به طوری که ایران در زمینه فولاد با کسری 4 میلیون تنی مواجه بوده است. در این شرایط ترکیه مایل است تا سهم خود را در واردات فولاد ایران افزایش دهد. البته ایران طی 10 سال اخیر تولید فولاد خود را تقریبا دو برابر کرده است و سهم ایران از تولید جهانی فولاد نیز که قبلا 0.8 درصد بود الان به بالای یک درصد رسیده است.

اتینجی با اشاره به برنامه تولید فولاد ایران تا 1404 و رسیدن به تولید 55 میلیون تن فولاد اظهار کرد: در دیدارهایی که با برخی از مسئولان حوزه صنعت و فولاد داشتیم و با توجه به مواد اولیه مناسبی که ایران در اختیار دارد، ما به عنوان صنعت فولاد ترکیه خواهان سرمایه گذاری مشترک در ایران هستیم. در همین راستا نیز با 4 گروه ایرانی دیدارهایی داشته ایم و امروز نیز دیدارها ادامه خواهد یافت.

وی افزود: ما سوالاتی را برای طرف ایرانی خود ارائه کردیم و در صورت دریافت پاسخ این سوالها می توانیم تصمیم گیری کنیم که در کدام یک از بخشهای فولاد ایران می توانیم سرمایه گذاری مشترک داشته باشیم. ما براساس نیازی که مسئولان ایرانی تعیین کنند می توانیم اقدام به سرمایه گذاری مشترک در صنعت فولاد ایران کنیم.

رئیس انجمن صادرکنندگان فولاد ترکیه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ماین نیوز درباره اینکه میزان صادرات فولاد ترکیه به ایران در سال قبل چقدر بوده است؟ توضیح داد: ترکیه سال قبل حدود 13 هزار و 500 تن فولاد به ایران صادر کرد و در عوض صادرات فولاد ایران به ترکیه تنها حدود 167 تن بود. بد نیست بدانید که ترکیه در سال حدود 20 میلیون تن واردات فولاد نیز دارد.

او همچنین درباره اینکه صنعت فولاد ترکیه چقدر می تواند در ایران سرمایه گذاری کند؟ نیز اظهار کرد: در حال حاضر تعیین کردن رقم در این زمینه درست نیست. زمانی که مسئولان ایرانی پاسخ سوالات ما را بدهند می توانیم اطلاعات بیشتری درباره سرمایه گذاری در ایران و میزان این سرمایه گذاری بدست آوریم.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا