اجرای دقیق طرح ممنوعیت خام فروشی معادن در دستور کار مجلس

اجرای دقیق طرح ممنوعیت خام فروشی معادن در دستور کار مجلس

دنیای معدن - عضو کمیسیون صنایع و معادن و نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای دقیق طرح ممنوعیت خام فروشی معادن در دستور کار کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

محمدرضا منصوری در خصوص دستور جلسه کمیسیون صنایع و معادن در خصوص پرداختن به مشکلات معادن کشور گفت: اصلی ترین مشکل معادن خام فروشی است و در جلسه کمیسیون راهکارهای مقابله با این مشکل که ضربه بزرگی را بر اقتصاد کشور وارد می کند بررسی می شود.

وی مواد معدنی را رکن اصلی صنعت دانست که نگاه جدی بدان صورت نمی گیرد و افزود: جلوگیری از خام فروشی موثرترین شیوه به منظور رشد صنعت کشور در حوزه معادن کشوری است که بیش از سه درصد منابع معدنی جهان را در اختیار دارد.

منصوری با تاکید بر اینکه سود اقتصادی ناشی از فرآوری بسیار بالاست، تاکید کرد: ظرفیت بالای معادن ایران خصوصا در حوزه سنگ می طلبد تا با ایجاد واحدهای فرآوری در مجاورت معادن یا در نقاط دیگر کشور از خام فروشی جلوگیری کرده و به صادرات و افزایش درآمد کشور کمک کرد.

وی تصریح کرد: علت اصلی عدم توسعه معادن کشور خام فروشی است، افزود: برنامه ریزی مشترک بین دولت و مجلس با اعمال سیاست های حمایتی موجب توسعه معادن کشور خواهد شد.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی بهره مندی اقتصادی ساکنین مجاور معادن کشور را از جمله پیشنهادات خود در راستای توسعه بخش معدن دانست.

وی با اشاره به دریافت حق دولتی ناچیز از معدنکاران از سوی دولت گفت: باید طرحی را در کمیسیون مطرح و به تصویب مجلس رساند که ساکنین در مجاورت معادن از مزایای استقرار معادن در محل سکونت خود بهره مند شده و چند درصد از درآمد حاصله از فعالیت معادن به حساب دهیاری روستا یا فرمانداری شهرستان مجاور معادن واریز شود تا صرف عمران و آبادانی و تامین هزینه های ناشی از آسیب رساندن فعالیت معادن مستقر در آن منطقه شود.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا