سفیر ایران در ژاپن: اقتصاد متنوع ایران وابستگی به نفت را کاهش داده است

سفیر ایران در ژاپن: اقتصاد متنوع ایران وابستگی به نفت را کاهش داده است

پکن - سفیر ایران در ژاپن با اشاره به امکانات و ویژگی های اقتصادی منحصر به فرد کشورمان گفت: اقتصاد متنوع ایران و سیاست های اتخاذ شده از جانب دولت، باعث شده تا میزان وابستگی اقتصادی کشور به درآمدهای نفتی کاهش یابد.

«رضا نظرآهاری» که این سخنان را در سمینار بررسی «روابط اقتصادی عمیق تر ایران و ژاپن» در شهر توکیو بیان می کرد، علاوه بر مروری بر روابط تاریخی دو کشور، لزوم اتخاذ نگرش بلند مدت به روابط دو جانبه را مورد تاکید قرار داد.
وی با تشریح تاثیرات 10 برنامه توسعه اقتصادی ایران در گذشته و تحولات ناشی از اجرای آنها، مشخصات و ویژگی های برنامه ششم توسعه اقتصادی ایران را برای حاضران تشریح کرد.
سفیر ایران در ژاپن در بخش دیگری از سخنان خود مشخصات و ویژگی های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران مانند جمعیت جوان و تحصیلکرده، منابع فراوان طبیعی و انرژی را مورد اشاره قرار داد و گفت که اقتصاد متنوع ایران و سیاست های اتخاذه شده سبب شده است تا میزان وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی کاهش قابل توجهی داشته باشد.
وی در عین حال تصریح کرد که این ویژگی ها حتی باعث شده تا کشورمان در مقایسه با دیگر کشورهای صادرکننده نفت، عملکرد به مراتب بهتر و مطلوبی از خود ارائه نماید.
عالی‌ترین مقام سیاسی کشورمان در ژاپن همچنین گفت که در برنامه پنج ساله ششم اقتصادی ایران؛ رشد اقتصادی 8 درصد، افزایش بهره وری، اشتغال جوانان، محیط زیست، آب و افزایش بهره وری نظام بانکی و مالی کشور مورد توجه ویژه قرار گرفته است.
وی یادآور شد که الگوی سنتی روابط اقتصادی و تجاری ایران و ژاپن؛ صدور نفت خام و وارد کردن محصولات، تجهیزات و تولیدات تمام شده بود که این شیوه بخش کوچکی از روابط دو کشور را در آینده تشکیل خواهد داد.
نظرآهاری یادآور شد که در الگوی جدید روابط باید استفاده از تجارت فناورانه ژاپن در بخش مختلف ایران به عنوان یک اقتصاد مولد مورد استفاده قرار گیرد.
رایزن اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ژاپن نیز در سخنانی، شاخص های اقتصاد کلان، اولویت ها و برخی پروژه های اقتصادی برنامه پنجم اقتصادی کشور را برای حاضران برشمرد و چگونگی فرصت های مشارکت شرکت های ژاپنی در اجرای برنامه توسعه را بیان کرد.
در سمینار «روابط اقتصادی عمیق تر ایران و ژاپن» که به همت سفارت جمهوری اسلامی ایران و با همکاری موسسه پژوهش ژاپن وابسته به گروه مالی «سومیتومو - میتسویی» برگزار شد، مقامات و نمایندگان 220 شرکت ژاپنی حضور داشتند.
شرکت کنندگان در این نشست همچنین ضمن بررسی تحولات مربوط به روابط اقتصادی و تجاری یک سال اخیر؛ چشم انداز و چهارچوب همکاری های آتی دو کشور را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادند.
گفتنی است، پس از لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران، ژاپن علاقه مندی زیادی برای گسترش همکاریها با کشورمان بویژه در حوزه اقتصادی از خود نشان داده است که تحرکات بخش خصوصی این کشور در این مدت قابل توجه بود.
شواهد موجود حتی نشان می دهد که تماس های مربوطه جهت مشارکت در اجرای برخی پروژه های برنامه ششم توسعه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، از مدتی قبل توسط نهادها و بنگاههای بزرگ اقصادی ژاپنی آغاز شده است.
ژاپن از مهم‌ترین خریداران نفت ایران است و در زمان تحریم‌ها نیز در کنار چین، هند و کره جنوبی، از مشریان اصلی ایران بود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا