واحدیان در گفت‌وگو با ماین نیوز تشریح کرد:

پروژه‌ها و برنامه‌های غول EPC چین برای بازار صنایع معدنی ایران

پروژه‌ها و برنامه‌های غول EPC چین برای بازار صنایع معدنی ایران

گروه صنایع معدنی >فولاد - مدیر بازار شرکت اسلون و ام یی پی سی (MEPC) در ایران آخرین وضعیت فعالیت‌ها و پروژه‌های این دو شرکت چینی را در ایران تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ماین نیوز، واحدیان اظهار کرد: ام ای سی پی پروژه یک میلیون 60 هزار تن هیتروکاوری را برای گروه تاتا در هند انجام داده است که بزرگترین واحد کک سازی آسیا تا سال 2008 یا 2009 بود. در واقع ما از ابتدا تا انتهای حوزه متالورژی فعالیت می‌کنیم. این موضوع باعث شده تا این شرکت را بتوان جزو شرکت‌های برتر دسته‌بندی کرد.

وی با اشاره به تکنولوژی‌های تولید شده در چین اظهار کرد: در چین کیفیت‌های مختلف پروژه وجود دارد و مشتریان می‌توانند هر کیفیتی را با توجه به قیمت آن انتخاب کنند. چه از نظر تجهیزاتی و چه از دیدگاه انجام پروژه درجه‌های مختلفی وجود دارد. به عنوان مثال شرکت دانیلی و شرکت‌های مشابه خارجی در چین محصولات خود را تولید کرده و نام برند آنها روی تجهیزات ثبت خواهد شد. در واقع به دلیل کاهش قیمت تمام محصولات چینی بوده و تنها اسم شرکت اروپایی است.

وی ادامه داد: ما این قابلیت را در اختیار داریم که کار را با کیفیت بالا تحویل دهیم. مشتریان ما می‌تواند این کیفیت را مقایسه کنند.

خبرنگار ماین نیوز با پیمان واحدیان، مدیر بازرگانی شرکت اسلون و ام یی پی سی (China Metallurgical Engineering & Project Corporation) در ایران گفت‌وگویی انجام داده که متن آن به شرح زیر است:

در ابتدا درباره فعالیت‌های ام یی پی سی در ایران توضیح بفرمایید.

خوشبختانه شرکت ما تا به امروز توانسته فناوری‌های جدید از جمله فرآوری هماتیت‌های کم‌عیار را با همکاری شرکت چینی اسلون که اتوتک نمایندگی آن‌را در آمریکا و آلمان دارد، وارد کشور کند. این شرکت جزء شرکت‌های چینی بوده که اروپایی‌ها نمایندگی آن‌را دارند. این شرکت دستگاه جدید برای حذف مواد آهنی از سیلیس،‌ فلدسپات و ... را تولید کرده است. در حال حاضر در حوزه هماتیت یک واحد در بندرعباس مشغول به کار است. همچنین در گل ‌گهر نیز یک واحد به صورت پایلوت اجرا شده است. البته پروژه‌های مختلف دیگری وجود دارد که با شرکت ام یی پی سی، بزرگترین شرکت خصوصی متالورژی چین در دست اجرا است. این شرکت بیشتر از 100 پروژه در خارج از چین و برای هند، روسیه، قزاقستان، ترکیه و ایران انجام داده است. ما در حال حاضر پروژه گندله‌سازی صبانور همدان در دو برنامه و با ظرفیت 600 هزار تنی و یک میلیون 200 هزار تنی با تکنولوژی آلیس چالمرز در دست داریم. ام یی پی سی کار را از ابتدای کنسانتره تا گندله‌سازی و بحث‌های فولادی را برعهده دارد. این شرکت همانطور که پیشتر اظهار کردم شرکتی گسترده با 7 انستیتو طراحی است که بزرگترین طرح کک سازی هیتروکاوری در خاورمیانه را انجام داده است.

در حال حاضر ایران در حوزه کک سازی به ویژه کک متالورژی با ضعف مواجه است، نظر شما در این باره چیست؟

مشکل اصلی در ابتدا و در زمینه زغال‌شویی و نوع زغالی است که در اختیار قرار دارد. ام یی پی سی این تکنولوژی را در اختیار دارد اما در بحث زغال‌شویی به دلیل تنوع زغال و بالا بودن مقدار خاکستر، عملا کیفیت کک تولید را نسبت به موارد وارداتی کاهش می‌دهد. با توجه به این موضوع ما این امکان را در اختیار داریم تا بتوانیم کارهای مشابه را در ایران انجام دهیم. در همین رابطه در 2 مناقصه در سوادکوه و شاهرود شرکت کردیم که در هر دو آنها رتبه دوم را کسب کردیم، در صورتی که از دیدگاه تکنولوژی اول بودیم اما قیمت ارائه شده از سوی شریک داخلی ما بالا بود و به همین دلیل نتوانستیم برنده مناقصه باشیم. با این حال آمادگی داریم با هر شرکتی گسترش روابط و احداث واحد داشته باشیم زیرا ما شرکتی احداث‌کننده هستیم.

با این توضیحات آیا ام یی پی سی را از نظر تکنولوژی جزو شرکت‌های تراز اول می‌دانید؟

بله، ما پروژه یک میلیون 600 هزار تن هیتروکاوری را برای گروه تاتا در هند انجام دادیم که بزرگترین واحد کک سازی آسیا تا سال 2008 یا 2009 بود. در واقع ما از ابتدا تا انتهای حوزه متالورژی فعالیت می‌کنیم زیرا این شرکت EPC Contractor بوده و حتی بحث‌های فاینانس هم انجام می‌دهد که امیدوار هستیم با اتفاقات رخ داده در پسابرجام بتوانیم روابط را گسترش دهیم. در حال حاضر یوزانس نیز از طریق این شرکت انجام می‌شود و در آینده ممکن است بحث فاینانس را نیز با آنها داشته باشیم.

آیا به عنوان عضوی از این خانواده بزرگ توصیه می‌کنید، مشتریان ایرانی به سمت تکنولوژی‌های چینی آمده و هراسی از استفاده آنها نداشته باشند؟

در چین کیفیت‌های مختلف پروژه وجود دارد و مشتریان می‌توانند هر کیفیتی را با توجه به قیمت آن انتخاب کنند. چه از نظر تجهیزاتی و چه از دیدگاه انجام پروژه درجه‌های مختلفی وجود دارد. به عنوان مثال شرکت دانیلی و شرکت‌های مشابه خارجی در چین محصولات خود را تولید کرده و نام برند آنها روی تجهیزات ثبت خواهد شد. در واقع به دلیل کاهش قیمت تمام محصولات چینی بوده و تنها اسم شرکت اروپایی است. ما این قابلیت را در اختیار داریم که کار را با کیفیت بالا تحویل دهیم، مشتریان ما می‌توانند این کیفیت را مقایسه کنند. اقدام دیگری که به تازگی شرکت ما انجام داده، این است تکنولوژی شرکت‌های چینی و شرکت‌های اروپایی مانند شرکت‌های آلمانی و اتریشی به همراه شرکت‌های روسی و اوکراینی را در برخی پروژه‌ها مثل فروآلیاژ‌ها تلفیق کرده و از نکات مثبت در هر کدام استفاده شده و می‌توان گفت تکنولوژی جدید از تلفیق هر دو را در اختیار داریم. برای واحدهای کوچک، متوسط و بزرگ مقیاس هم از نظر کیفیتی و هم قیمت رقابتی خواهد بود. متاسفانه برخی شرکت‌های چینی که با شرکت‌های ایرانی کار کرده‌اند، لایسنس کار خارجی در ایران را نداشتند اما برخی به آنها اعتماد کردند و در نتیجه این اعتماد مشکلاتی ایجاد شد.

آیا در صنایع دیگر مانند مس نیز ورود داشته‌اید؟

بله در حوزه مس نیز ورود داشته و بیشتر در زمینه الکترووینیگ و تولید کاتد و یا محصولات خاص ورود داشته و فعالیت می‌کنیم. در حوزه آهن از ابتدای کنسانتره‌سازی ورود داشته‌ایم، همچنین در زمینه کک سازی نیز اقداماتی انجام داده‌ایم. در زمینه فروآلیاژ چند قرار داد به تازگی امضا شده است. البته 2 کار ریفاینیگ برای فروسیلیس سمنان و فروسیلیس ازنا با تکنولوژی اس ام اس انجام شده است.

تکنولوژی‌های شما در حوزه فرآوری تاثیرگذار خواهند بود؟

ما با دو شرکت اسلون و ام یی پی سی کار می‌کنیم. شرکت اسلون مخترع تجهیزات اسلون در حوزه فرآوری است. این دستگاه در چین برای عناصر نادر خاکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته در ایران فعالیت نشده اما قرار بود چند دستگاه به عنوان طرح پایلوت وارد واحد‌های فراوری شود اما به دلیل کمبود نقدینگی هنوز این موضوع اتفاق نیافتاده است.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا