تحریم عربستان در آستانه ورود اقتصادهای برتر جهان به ایران ** حسن فتحعلی

تحریم عربستان در آستانه ورود اقتصادهای برتر جهان به ایران ** حسن فتحعلی

تهران-ایرنا- در شرایطی که اقتصادهای برتر جهان برای ورود به بازار ایران لحظه شماری می کنند،تصمیم گستاخانه سعودی ها به قطع ارتباط با ایران باعث خشم فعالان اقتصادی و مردم ایران و تقاضای آنان برای تحریم عربستان شده است.

با وجود آنکه مسوولان جمهوری اسلامی ایران رخدادهای اخیر درباره سفارت عربستان در تهران را رفتاری نادرست خوانده اند اما مقامهای سعودی در اقدامی شتابزده و از روی غرض ، روابط سیاسی و اقتصادی خود را با ایران به حال تعلیق درآوردند.
در این زمینه آمارها حکایت از بیشتر بودن میزان صادرات ایران به عربستان دارد و با توجه به آمارهای گمرک در پنج ماهه نخست سال جاری 206 هزار و 327 تن کالا به ارزش 101 میلیون و 655 هزار و 353 دلار از ایران به عربستان سعودی صادر شد و در همین مدت پنج هزار و 837 تن کالا به ارزش 17 میلیون و 176 هزار و 707 دلار از عربستان سعودی به ایران صادر شده است.
اما تحریم ورود کالاهای عربستان به ایران و همچنین به حال تعلیق درآمدن اعزام حجاج ایرانی به آن کشور می تواند ضربات سختی را به اقتصاد آن کشور وارد کند.
به ویژه آنکه با بلایی که خود سعودی ها بر سر قیمت طلای سیاه آورده اند ، این موضوع می تواند باعث تضعیف بیشتر بنیه لرزان اقتصادی عربستان شود.
حتی اگر سعودی ها در زمینه اعزام زائران به حج نیز اشکال تراشی نکرده و مسوولان جمهوری اسلامی ایران نیز حساب اعمال فریضه حج را از مسایل و اختلافات سیاسی تفکیک کنندبی شک تحریم خرید سوغاتی توسط زائران ایرانی می تواند ضربه مهلکی بر اقتصاد بازار سنتی این کشور وارد آورد.
در کنار این مسایل تقاضای فعالان اقتصادی ایران برای تحریم کالاهای سعودی می تواند منجر به کاهش ورود اینگونه کالاها از مبادی ورودی کشور شود و راه افتادن کمپین تحریم کالاهای سعودی در فضای مجازی تلاشی در همین راستا است.
طی یکی دور روز گذشته در فضای مجازی،کمپین نخریدن کالاهای سعودی تشکیل شده و با اعلام نام کالاهایی نظیر برخی نوشیدنی ها و روغن های خوراکی که سهامدار عمده شان شرکت های بزرگ سعودی است، تلاش می شود مردم به تحریم این کالاها تشویق شوند.
البته مسوولان اقتصادی کشور می گویند حجم مبادلات بازرگانی بین دو کشور پیش از این نیز در حدی نبوده که اکنون با قطع روابط تاثیر چندانی بر اقتصادی ایران بگذارد و
عربستان در حدی نیست که با تحریم اقتصاد ایران به بازرگانی ما لطمه وارد کند به ویژه بروز واقعه منا زمینه های تقویت روابط تجاری دو کشور را از بین برد.
از سوی دیگر با قطع روابط سیاسی و اقتصادی بین دو کشور آن طرفی که در شرایط کنونی و آتی بیشترین ضرر را از این موضوع خواهد دید سعودی ها هستند زیرا با اجرای برجام و گشوده شدن درهای سرمایه گذاری در ایران تجار و سرمایه گذاران سعودی از قافله عقب مانده و نخواهند توانست از فرصت های اقتصادی و سرمایه گذاری در ایران استفاده کنند.
گرچه کمپین تحریم کالاهای سعودی حرکتی مردمی محسوب می شود و دولتمردان جمهوری اسلامی با نگاه به آینده تحولات جهان اسلام ، منافع بلند مدت مسلمانان و کشور های اسلامی را مد نظر قرار می دهند اما ممکن است در کوتاه مدت حرکت نابخردانه مقام های سعودی ضررهای اقتصادی را متوجه هر دو کشور کند.
** سردبیر گروه فرهنگی و هنری ایرنا
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا