مدیر امور اراضی استان زنجان به تسنیم خبر داد

تغییر کاربری ۳هزار هکتار زمین در زنجان/سود ۹ میلیاردی از زمین ۱ میلیاردی

تغییر کاربری ۳هزار هکتار زمین در زنجان/سود ۹ میلیاردی از زمین ۱ میلیاردی

مدیر امور اراضی استان زنجان گفت: از سال ۸۹ تاکنون حدود ۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان زنجان تغییر کاربری یافته اند که بیشترین تغییر کاربری ها در فاصله سال‌های ۹۰ تا ۹۲ صورت گرفته است.

حجت‌الله قصابی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اعلام این خبر اظهار کرد: بعد از اردیبهشت سال جاری اقدامات جدی برای شناسایی اراضی زنجان انجام شد و در نتیجه پدیده باغشهر کنترل و جلوی گسترش آنها گرفته شده است.

وی افزود: برای جلوگیری از تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی با یک طرح ضربتی بدون نیاز به دریافت حکم و براساس ظرفیت قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی برخورد شد.

مدیر امور اراضی استان زنجان ادامه داد: با این حرکت‌ها، اقتصاد باغشهرها تحت‌تأثیر قرار گرفت و قیمت این باغشهرها به‌شدت کاهش یافت.

وی با بیان اینکه براساس قانون این اراضی نباید از وضعیت کشاورزی خارج می‌شد، تصریح کرد: در ابتدای امر تعداد معدودی از افراد شروع به تقسیم اراضی 100تا 300 هکتاری کرده بودند و اخیراً اراضی یک‌هکتاری نیز به 10 قسمت تقسیم می‌شد.

قصابی گفت: از سال 89 تاکنون  2هزار و 100 تا 3هزار هکتار اراضی از کشاورزی استان تغییر کاربری یافته‌اند که بیشترین تغییر کاربری‌ها در فاصله سال‌های 90 تا 92 صورت گرفته است.

وی افزود: تمام این اراضی با عکس‌های هوایی شناسایی و افراد متخلّف نیز احراز هویت شده‌اند و 17 مورد از این اراضی قلع و قمع شد.

قصابی گفت: براساس مستندات تهیه شده، مابقی موارد نیز در حال اقدام است و به مرور قانون برای آنها نیز اجرا می‌شود.

مدیر امور اراضی استان زنجان با بیان اینکه تعداد افرادی که اقدام به تقسیم و تغییرکاربری اراضی کشاورزی استان زنجان کرده‌اند معدود است، افزود: شاهد این بودیم که این افراد با خرید یک میلیارد تومان زمین کشاورزی و تقسیم بندی و فنس کشی در کمتر از یک سال این اراضی را به 10 میلیارد تومان می‌فروختند و 10 برابر سود می کردند.

قصابی تصریح کرد: تغییر کاربری های بزرگ مقیاس اراضی کشاورزی استان زنجان برای تبدیل آنها به باغشهر در ابتدا توسط 20 نفر انجام شد که در سال های بعد مالکان خُرد نیز به دنبال تغییر کاربری بودند.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا