اعتراض اقتصاددان ایرانی به اقدام کنگره آمریکا/ غنی نژاد: قطعا به کمپین اعتراض به این اقدام می‌پیوندم

اعتراض اقتصاددان ایرانی به اقدام کنگره آمریکا/ غنی نژاد: قطعا به کمپین اعتراض به این اقدام می‌پیوندم

اقتصاد > اقتصاد سیاسی - اقتصادنیوز نوشت: موسی غنی‌نژاد، اقتصاددان ایرانی نسبت به اقدام اخیر کنگره آمریکا واکنش نشان داد و تشکیل کمپین در این باره را موثر دانست.

هفته گذشته مجلس نمایندگان آمریکا به بهانه مقابله با تهدید تروریسم، طرحی را تصویب کرد که در صورت تبدیل به قانون ( تصویب مجلس سنا)، سفر افرادی را که اخیرا در یکی از چهار کشور ایران، عراق، سوریه و سودان حضور داشته‌‌اند به آمریکا، محدود می‌کند.

این اقدام کنگره آمریکا واکنش‌های بسیاری را در فضای مجازی و واقعی به دنبال داشته است. بازرگانان و تجار ایرانی این اقدام را محکوم کرده‌‌اند و کمپین‌هایی علیه این مصوبه راه افتاده است. اتاق بازرگانی ایران و تهران هم به این مصوبه واکنش نشان داده و قرار است اعتراض تجار ایرانی را به سازمان تجارت جهانی(WTO ) و اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC ) اعلام کنند. محسن جلالپور، رئیس اتاق ایران نیز خواستار شکل‌گیری کمپین اعتراض به مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا شده است.

در همین مورد موسی‌ غنی‌نژاد، اقتصاددان ایرانی که در کمپین «نه به تحریم ایران» نقش پررنگی داشته است، گفت: اقدام اتاق‌های ایران و تهران برای اعلام اعتراض خود به مجامع جهانی اقدام بسیار مناسبی است و باید از آن پشتیبانی کرد تا به نتیجه برسد.

این اقتصاددان گفت: کنگره آمریکا انگشت روی مساله حساسی گذاشته است. چون اگر این مصوبه به تصویب برسد آزادی فعالان اقتصادی در ارتباط با ایران را محدود می‌کند و این هم به ضرر اقتصاد ایران است و هم کشورهای اروپایی و دیگر کشورهایی که آماده مبادله با ایران شده‌اند.

به گفته غنی‌نژاد این اقدام نوعی کارشکنی از طرف سیاستمداران آمریکایی علیه بهبود وضعیت روابط تجاری ایران و کشورهای اروپایی است.

به نظر می‌رسد تجار و بازرگانان ایرانی هم با توجه به محدودیت‌ها و مشکلاتی که این مصوبه می‌تواند برایشان ایجاد کند درصدد ایجاد کمپین‌هایی برآمده‌اند.

غنی‌نژاد در این مورد نیز می‌گوید: تشکیل کمپین‌ برای اعتراض به این مصوبه می‌تواند بسیار موثر باشد. یعنی در کنار فعالیت‌های دیپلماتیک و رسمی از جانب وزارت امور خارجه، لازم است تشکل‌های مدنی هم علیه این مصوبه فعال شوند.

وی حضور تجارو بازرگانان، اساتید دانشگاه‌، فرهیختگان و نویسندگان، پژوهشگران و رسانه‌ها را در این کمپین مفید دانست و گفت: این تجربه هم می‌تواند مانند «کمپین نه به تحریم» که پیش از این ایجاد شد تاثیرات مثبتی بر جای بگذارد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا