اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

راهکار ستاریان برای خروج مسکن از رکود

راهکار ستاریان برای خروج مسکن از رکود

یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان این که طرح فروش قسطی مسکن خوب است اما برای خروج این بخش از رکود کافی نیست، گفت: راهکار خروج از این وضعیت این است که دسترسی بخش مسکن و ساختمان که تماما خصوصی است به منابع خارجی تسهیل شود.

بیت الله ستاریان در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره رکود بخش مسکن در شرایط فعلی اظهار کرد: رکود حاکم بر بخش مسکن با رکود سال های گذشته متفاوت است چرا که در همه بخش های اقتصادی شاهد رکود هستیم و این رکود فقط مختص بخش ساختمان نیست.
وی در ادامه با بیان اینکه رکود بخش ساختمان کلیه لایه های زیرین این صنعت را در برگرفته است، افزود:ورود رکود به لایه های زیرین صنعت ساختمان به گونه ای است که کلیه این بخش ها در معرض ورشکستگی قرار دارند.
این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه طی سال های گذشته که تحریم ها علیه اقتصاد کشور اعمال شده صنایع ساختمانی نه تنها پیشرفت نکرده بلکه عقب گرد نیز داشته اند، گفت:صنایع ساختمانی در حال نابودی هستند و اگر رکود حاکم بر صنعت ساختمان تا اواخر سال جاری و حداکثر اویل بهار سال آینده ادامه یابد صنعت ساختمان به سی الی 40 سال گذشته باز می گردد.
ستاریان با تاکید بر اینکه بخش ساختمان هر سال باید به روز شود و تولید به صورت مدرن در این بخش صورت بگیرد، تصریح کرد:رکود موجود با برنامه های مختصر مانند تعدادی تسهیلات 80 تا 100 میلیون تومانی که البته هنوز هم عملیاتی نشده و یا فروش مسکن به صورت اقساطی از بین نخواهد رفت.
وی با اشاره به اینکه فروش اقساطی مسکن طرحی پیشرفته است که از سال های گذشته در بسیاری از کشورهای دنیا اجرا می شود، ادامه داد:این طرح نباید مختص زمان رکود باشد بلکه باید همیشه اجرا شود و نباید فقط مختص به بانک مسکن باشد.
این کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به اینکه پرداخت این تسهیلات باید فعالیت های حاشیه ای مسکن را نیز در برگیرد، اظهار کرد:حل مشکل بخش مسکن به ارقام کلان تری نیاز دارد و باید کالبد شکافی کامل در کلیه بخش های صنعت ساختمان در زمینه نرم افزاری، تامین منابع مالی و مقررات صورت بگیرد و تدبیری در این زمینه اندیشیده شود در غیر این صورت صنعت ساختمان شاهد رونق نخواهد بود و باید توجه کرد تا زمانی که صنعت ساختمان از رکود خارج نشود بر سایر بخش های اقتصاد نیز  رکود حاکم خواهد بود.
ستاریان با تاکید بر اینکه صنعت ساختمان موتور محرکه اقتصاد است، خاطرنشان کرد:راهکار خروج از این وضعیت این است که دسترسی بخش مسکن و ساختمان که تماما خصوصی است به منابع خارجی تسهیل شود به گونه ای که دولت هیچ گونه دخالتی در این زمینه نداشته باشد و بخش خصوصی به طور مستقیم با سرمایه گذار خارجی طرف باشد.
وی با بیان اینکه بخش مسکن تا کی باید چشمش به تامین منابع دولتی باشد، گفت: در بسیاری از کشورها و از جمله در کشورهای همسایه ایران برای افرادی که اقدام به سرمایه گذاری در بخش مسکن می کنند تسهیلاتی مانند ویزا و اقامت دائم در نظر می گیرند و مشوق هایی را برای سرمایه گذاران ایجاد می کنند این در حالی است که در ایران وضعیت کاملا برعکس است و از این نوع سرمایه گذاری که به طور مستقیم با بخش خصوصی در ارتباط باشد استقبال نمی شود .

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا