بازار گاوی یا خرسی، چین به کدام سو می رود؟

بازار گاوی یا خرسی، چین به کدام سو می رود؟

پس از بروز بحران شدید در شرایط اقتصادی چین که از حوالی تابستان سال جاری آغاز شده و به تدریج شدت گرفت، این گونه به نظر می‌ رسد که دولت این کشور در حال احیای زیربنای اقتصادی خود است. سوالی که در این میان مطرح می شود این است: آیا باز هم بازار چین سالی پر رونق را پیش رو خواهد داشت؟

 

پس از بروز بحران شدید در شرایط اقتصادی چین که از حوالی تابستان سال جاری آغاز شده و به تدریج شدت گرفت، این گونه به نظر می‌ رسد که دولت این کشور در حال احیای زیربنای اقتصادی خود است. سوالی که در این میان مطرح می شود این است: آیا باز هم بازار چین سالی پر رونق را پیش رو خواهد داشت؟
واضح است که پاسخ این سوال، به بازارهای سهام این کشور وابسته است. در جدیدترین معاملات انجام شده، یکی از شاخص های اصلی بازار چین وارد شرایط بازار گاوی (Bullish) شده است که بر اساس آمارهای رسمی تا به حال، رشدی بالغ بر 20 درصد را به ثبت رسانده است. شاخص دویچه X- که روند شاخص اصلی سهام چین را دنبال می کند، در آخرین معاملات رشد چشمگیر 26 درصد را نسبت به اواخر تابستان سال جاری که به پایین ترین سطح خود رسیده بود، از آن خود کرد. با این حال، روند ETF های مورد معامله در بورس هنگ کنگ، همچنان در شرایط نزولی به سر می برد.
از دیدگاه فنی، صندوق‌های با درآمد ثابت (ETF) در چین کماکان در گودال یک روند نزولی بلند مدت گیر افتاده اند، چرا که موفق به شکستن کف های مقاومتی خود طی مدت 200 روزه گذشته نشده اند. این شرایط همچون خطی نامرئی است که معامله گران فنی و تکنیکال از آن برای تعیین روند سهام، استفاده می‎کنند. نوسانات مشاهده شده بی میلی این صندوق ها برای هر گونه تحرک را به طور واضح بیان می کند و در واقع، هیچ تغییر روندی را با این عملکرد، نمی توان پیش بینی کرد.
در این میان ویلی جاسمین هوانگ، رئیس و مدیر ارشد سبدگردانی کارگزاری (NGCAX) در چین با سرمایه ای بالغ بر 137 میلیون دلار، بر این باور است که بورس چین پتانسیل تجربه سقوط مجدد را دارد.
وی با اشاره به رشد 20 درصدی بازار چین از سطح نزولی، طی روزهای معاملاتی فصل تابستان و امکان شروع یک روند گاوی در این بازار اظهار داشت: یکی از دو بازار چین در سال جاری رشد 20 درصدی را در راستای جبران افت های شدید خود تجربه کرده است. این بازار عمدتا برای سرمایه گذاران چینی و برخی از سرمایه گذاران حقوقی قابل دسترسی است که تحت عنوان " بازار سهام A" شناخته می شود.
وی افزود: بازار دیگر این کشور، با نام "بازار سهام H" که در هنگ کنگ واقع شده به سرمایه گذاران Offshore خدمات می دهد. سرمایه گذاری Offshore طیف وسیعی از انواع سرمایه گذاری با استراتژی های گوناگون را در خارج از مرزهای چین شامل می شود. این بازار تنها موفق به پوشش و جبران 10 درصد از افت های خود از سطوح پایین تابستان 2015 شده است. اگرچه کلیت رفتار و عملکرد این دو بازار تقریبا مشابه بوده، اما بازده این دو به طور چشمگیری متفاوت است.
هوانگ ادامه داد: در حالی که هر دو بازار در تلاش برای احیای خود هستند، اما این رشدها به خصوص برای بازار سهام  Aبیشتر یک ضد روند است تا یک صعود پایدار و کارآمد. هر دو بازار چین همانند 5 سال گذشته، به نوسان در همین محدوده ادامه خواهند داد و تغییر قابل ملاحظه ای در بازه زمانی کوتاه و یا میان مدت مشاهده نمی شود.
رئیس و مدیر ارشد سبدگردانی کارگزاری (NGCAX) در ادامه در خصوص عواملی که منجر به جهش های اخیر در بازار سهام چین شده است، اعلام داشت: پس از یک دوره طولانی رشد، بازارهای چینی در حال تجربه روند اصلاحی بزرگ هستند. علاوه بر این، دولت این کشور به منظور حفظ بازار چین از رکود، اقدام به خرید تقریبا 10 درصد از بازار سهام خود کرده است. این رفتار بیانگر این است که دولت چین درصد قابل توجهی از شرکت ها را تحت تملک دارد. در واقع هیچ راهی برای خروج این منابع در یک چارچوب زمانی کوتاه، وجود ندارد و واضح است که چین نیاز به باز کردن گره های جدید ایجاد شده در بازارهای خود دارد.
وی در ادامه در خصوص امکان ادامه روند صعودی بازار چین بدون محرک دولت گفت: به بیان ساده این امکان وجود ندارد. اما هیچ چیز در چین تا این اندازه ساده نیست. عوامل متعددی در برابر بازار چین وجود دارد که استفاده از اهرم محرک دولتی را تشدید می کند. تولید ناخالص داخلی چین (GDP) به روند کاهشی خود ادامه خواهد داد. برای سال جاری این رقم در حدود 7 درصد پیش بینی شده بود، اما دولت چین ​​نرخ رشد تولید ناخالص داخلی خود را برای 5 ساله آتی تا سطح 6.5 درصد کاهش داده است . این اقدام دولت، بیانگر سیر حرکتی اقتصاد چین است که افت آن فشار مضاعفی را بر بازارهای سهام وارد خواهد آورد و اوضاع اقتصادی دنیا را متزلزل خواهد کرد.
وی افزود: عامل دیگر اعمال فشار بر بازار ارز این کشور است. در ماه های اخیر، با رکود شدید قیمت یوآن، روند تجارت داخلی و خارجی این کشور تحت تأثیر قرار گرفت.
به گفته هوانگ، هرگونه کاهش نرخ رشد اقتصادی و یا افزایش نرخ بیکاری، نشانه هایی نگران کننده ای از یک رکود دیگر است. باید دید در بازه پیش رو تا پایان سال آینده میلادی، دولت چین چه طرح ها و برنامه هایی را برای بهبود روند بازارهای خود اجرا خواهد کرد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا