با قرار گرفتن در جمع برترین‌های سازمان‌های دانشی پیشرو

فولاد مبارکه اصفهان با دریافت جایزه MAKE به جمع ۲۵ شرکت برتر آسیا پیوست

فولاد مبارکه اصفهان با دریافت جایزه MAKE به جمع ۲۵ شرکت برتر آسیا پیوست

دانشگاه صنعتی شریف به‌عنوان نماینده بنیاد جهانی MAKE در ایران ضمن معرفی و اعلام رسمی نخستین و تنها سازمان ایرانی راه یافته به جمع برترین‌های سازمان‌های دانشی پیشرو در سطح آسیا، با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان تجلیل به عمل آورد.

 

دانشگاه شریف، نماینده رسمی بنیاد جهانیMAKE
 

به گزارش استیل پدیا، این مراسم با حضور محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سعید سهراب‌پور قائم‌ مقام بنیاد ملی نخبگان و رییس جایزه جهانی سازمان دانشی برتر در ایران، محمود فتوحی رییس دانشگاه صنعتی شریف و جمعی از دانشگاهیان و فعالان صنعت برگزار شد.جایزه جهانی MAKE به‌عنوان معتبرترین مرجع ارزیابی مدیریت دانش‌محور سازمانی از سال ۱۹۹۸م تاکنون هر سال با حضور مستمر هزاران سازمان و شرکت بین‌ المللی همچون بانک جهانی، سامسونگ، گوگل، اپل، نوکیا، ال‌جی، تویوتا، فورد، آی‌بی‌ام و توتال از ۴ قاره و بیش از ۱۰۰ کشور دنیا برگزار می‌شود و مهم‌ ترین هدف آن هدایت سازمان‌های دنیا در مسیر خلق ارزش از دانش است.

 

این الگو با بیش از ۱۵۰ شاخص معتبر عملیاتی که در ۸محور اصلی طراحی شده و حاصل تجمیع تجربیات و تلاش‌های مدیران، متخصصان و محققان حوزه مدیریت دانش‌ محور سازمانی از سرتاسر دنیاست که با بنیاد جهانی سازمان دانشی برتر در این زمینه همکاری داشته‌اند. دانشگاه صنعتی شریف به عنوان نماینده رسمی بنیاد جهانی MAKE در ایران با برگزاری ۴ دوره این جایزه و ارزیابی بیش از ۲۱۰ سازمان ایرانی، گام مهمی در ارتقای سطح مدیریت دانش محور در کشور ایفا کرده و به‌ عنوان تنها مرجع بین‌المللی مدیریت سازمانی در ایران فعالیت می‌کند. در سال‌ جاری برای نخستین بار شرکت فولاد مبارکه اصفهان موفق به راهیابی و قرار گرفتن در جمع ۲۵ سازمان برتر آسیا همچون سامسونگ از کره‌جنوبی، تویوتا از ژاپن و تاتا از کشور هند شد.

 

جایزه جهانی دانشی برتر، مایه افتخار صنایع ایران

 
سعید سهراب‌ پور قائم‌ مقام بنیاد ملی نخبگان و رییس بنیاد جهانی MAKE در ایران در این مراسم به تاریخچه برگزاری رقابت‌های جایزه جهانی سازمان دانشی برتر در کشورمان پرداخت و دستیابی به این موفقیت را مایه افتخار صنایع ایران برشمرد. وی خاطرنشان کرد؛ در یکی از دوره‌های برگزاری رقابت‌های سازمان‌های دانشی برتر، ارتش سنگاپور موفق به دریافت این جایزه شد که این امر نشانگر توجه نهادهای حاکمیتی کشورهای مختلف به جایزه جهانی سازمان‌های دانشی برتر است.

 

ارتباط دانشگاه و صنعت تقویت شود

 
محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در مراسم اعطای گواهینامه و تجلیل از شرکت فولاد مبارکه به عنوان نخستین سازمان ایرانی راه یافته به جمع برندگان جایزه جهانی سازمان دانشی برتر (MAKE) ابراز امیدواری کرد که این جایزه باعث شود دانشگاه‌های کشور بیش از پیش، ارتباط خود را با صنعت تقویت کنند. وی افزود: سال گذشته، ۸ دانشگاه ایرانی در جمع دانشگاه‌های برتر جهان قرار گرفتند و این موضوع نشان می‌دهد که ارتباط دانشگاه‌های برتر ما با صنعت در سطح عالی است. فرهادی خاطرنشان کرد: بخش‌های صنعتی و خدماتی با کمک‌های دانشگاه و مراکز پژوهشی در قالب مراکز رشد می‌توانند ایده‌های نوآورانه را به محصول نهایی تبدیل کنند.

 

وی ادامه داد: تکمیل چرخه تبدیل ایده به محصول با یاری شرکت‌های واسطه و شرکت‌های دانش‌ بنیان صورت می‌گیرد و هر چند قوانین و مقررات ما در این زمینه بسیار اندک است اما این مسیر رو به بهبود می‌رود. وزیر علوم تصمیم برای تاسیس صندوق‌های نوآوری استانی را یکی از اقدامات ارزشمند دولت یازدهم ذکر کرد و آن را مایه دلگرمی شرکت‌های دانش‌ بنیان و فعالان این عرصه برشمرد.

 

فولاد مبارکه اصفهان در جمع ۲۵ شرکت موفق آسیایی

 
محمود فتوحی در ادامه مراسم تجلیل از نخستین سازمان ایرانی راه یافته به جمع برندگان جایزه جهانی سازمان دانشی برتر(MAKE) گفت: قرار گرفتن شرکت فولاد مبارکه اصفهان در جمع ۲۵ شرکت موفق آسیایی و بکارگیری دانش و ارزش در این مجموعه صنعتی باعث افتخار کشور است. وی به سابقه ۵۰ساله دانشگاه صنعتی شریف اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل تاسیس دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۴۴، وجود صنایع سنگین در کشور از جمله ذوب‌آهن اصفهان و تربیت نیرو برای این صنعت بوده است.

 

دانشگاه صنعتی شریف که با پذیرش ۴۰۰ دانشجو در ۵ دانشکده آغاز به کار کرده بود پس از ۴ دهه فعالیت دارای ۱۲هزار دانشجو و ۱۳ دانشکده است. وی ارتباط دانشگاه صنعتی شریف با صنایع کشور را موفقیت‌آمیز توصیف کرد و گفت: با این وجود معتقدیم پروژه‌های ارتباط با صنعت هنوز ایده‌آل نیست و به تقویت و توسعه نیاز دارد.

 

توجه به شرکت‌های بزرگ افزایش یابد

 
مهدی شفیع‌ زاده، دبیر جایزه جهانی MAKE در ایران نیز در این مراسم از توجه بیش از حد نهادهای حمایتی حاکمیتی از شرکت‌های کوچک انتقاد کرد و گفت: متاسفانه یک کپی‌برداری نادرست از غرب در کشور ما صورت گرفته و بسیاری از مسئولین به جای حمایت از شرکت‌های بزرگ، توجه افراطی به شرکت‌های کوچک نشان می‌دهند. شفیع‌زاده افزود: نشر دانش و اقتصاد دانش‌بنیان از کمپانی‌های بزرگ به نتیجه می‌رسد اما با این حال شاهد ترویج استارت آپ‌ها به منظور حمایت از شرکت‌های ۲ تا ۳ نفره در کشور هستیم. وی خاطرنشان کرد: افزایش حتی نیم درصدی بهره‌ وری در شرکت‌های بزرگ، صدها برابر بیشتر از نتایج بهره‌وری در شرکت‌های کوچک خواهد بود و ثمره آن موجب رونق اقتصاد ملی کشور خواهد شد.

 

شفیع‌ زاده تصریح کرد: متاسفانه برخی مسئولان در کشور تصور می‌کنند که فعالیت‌های دانش‌ محور، یک پروژه است و آغاز و پایان دارد در صورتی که باید به این فعالیت‌ها به عنوان یک فرآیند ادامه‌دار و طولانی نگریسته شود. وی با ابراز خرسندی از قرار گرفتن شرکت فولاد مبارکه اصفهان در جمع ۲۵ شرکت برتر آسیا در فرآیند جایزه جهانی MAKE توضیح داد: رتبه اول جایزه جهانی MAKE در اروپا طی چند روز آینده از بین چندین شرکت مهم از جمله شل، زیمنس و بوش معرفی خواهد شد و شرکت گوگل نیز ۶ روز قبل به عنوان برنده نخست این جایزه جهانی در امریکا معرفی شد.

 

فولاد مبارکه اصفهان، بزرگترین صادرکننده محصولات غیرنفتی

 
دکتر بهرام سبحانی، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در این مراسم گفت: شرکت فولاد مبارکه اصفهان برای نخستین بار توانست در فرآیند جایزه جهانی MAKE شانه به شانه ۲۵ شرکت بزرگ آسیایی ازجمله تویوتا و سامسونگ قرار گیرد. وی با بیان اینکه موفقیت در عرصه‌های ملی و بین‌المللی، یک شبه اتفاق نمی‌افتد گفت: ما سعی کردیم دانش و علم از پایین‌ترین سطوح کارگاهی تا بالاترین سطوح سازمان را نهادینه کنیم و در نتیجه فولاد مبارکه به جایگاهی رسیده که بزرگترین صادرکننده محصولات غیرنفتی کشور به‌ شمار می‌آید.

 

سبحانی، انتقال دانش را یکی از وظایف شرکت‌های بزرگ توصیف کرد و گفت: فولاد مبارکه اصفهان به عنوان بزرگترین تولید کننده فولاد در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، این رسالت را برای خود قائل است که دانش فنی به دست آمده در طول سالیان اخیر را به دیگر واحدهای صنعتی انتقال دهد.

 

وی ادامه داد: نظام بهره‌وری فولاد مبارکه اصفهان به‌عنوان یک الگوی موفق در اختیار واحدهای تولید فولاد در کشور، متروی اصفهان و حتی کارخانجات تولید ظروف قرار گرفته است. مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان، رقابت با شرکت‌های دانشی برتر جهان همچون گوگل را جزو هدف‌ گذاری‌های این مجموعه صنعتی عنوان کرد و گفت: رسیدن به این هدف به‌ طور قطع دور از دسترس نیست و با تلاش و برنامه‌ریزی و اراده قوی می‌توان به آن دست پیدا کرد.

 

وی موفقیت فولاد مبارکه را مدیون دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور دانست و گفت: بخش مهمی از مدیران ما فارغ‌ التحصیلان دانشگاه‌های برتر کشور هستند و این موضوع نشان می‌دهد که دانشگاه‌ها کارشان را به خوبی انجام داده‌اند.

 

هدف‌ گذاری فولاد مبارکه اصفهان برای اول شدن در سطح جهان

 
دکتر بهرام سبحانی در حاشیه این مراسم گفت: برای این که شرکت‌ها به این دانش برتر برسند باید مسیر طولانی را سپری کرده و معیارهای گوناگونی را طی کنند زیرا عملکرد شرکت‌ها بر اساس معیارهای جهانی مورد ارزیابی قرار گرفته و سپس نمره داده می‌شود بنابراین این که شرکت‌ها چگونه دانشی را به دست آورده و چگونه آن‌ را نگهداری می‌کنند و چگونه دانش را درون سازمان نشر می‌دهند از اهمیت فراوانی برخوردار است.

 

وی افزود: ۱۵۰ شاخص برای فرآیند جایزه MAKE وجود دارد که مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و فولاد مبارکه چند سالی است این مسیر را طی می‌کند ولی امسال برای نخستین بار در کنار شرکت‌های بزرگ آسیایی مانند تویوتا و سامسونگ قرار گرفته‌ایم و توانسته به مرحله آسیایی رسیده و شرکت اول جایزه MAKE شود. وی درباره برنامه‌ ریزی برای آینده بیان کرد: هر سال از بین ۲۵ شرکتی که به مرحله آسیایی می‌رسند ۳ شرکت را در سطح جهانی انتخاب کرده و مجدد یک شرکت هم برای جایزه جهانی انتخاب می‌شود.

 

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان خاطرنشان کرد: برنامه فولاد مبارکه این است که این مسیر را کماکان ادامه دهد و برای اول شدن در سطح جهانی هدف‌گذاری‌های لازم را دنبال کند. وی تاکید کرد: رسیدن به دانش برتر اعتقاد قلبی مدیران ارشد و مدیران میانی فولاد مبارکه است که دانش را در کل مجموعه نشر دهد و این مسئله به یک شخص و یک نفر مربوط نمی‌شود بلکه به کل مجموعه و عملکرد آن بازمی‌گردد.

 

سبحانی گفت: هر فردی به‌عنوان جزئی از سازمان در رسیدن به این جایزه سهم عمده‌ای دارد به همین دلیل همه کارکنان مجموعه فولاد مبارکه باید نقش خود را به خوبی ایفا کنند تا بتوانند تاثیرگذار باشند. وی درباره اینکه برای رسیدن به جایزه MAKE چه سیاست‌هایی دنبال شده است بیان کرد: وقتی مدیران سازمان برای رسیدن به اهداف متعالی اعتقاد راسخ داشته باشند این اعتقاد را به کل مجموعه منتقل کرده و توسط تمام اعضا پذیرفته شده که فولاد مبارکه باید به‌ عنوان یک شرکت جهانی شناخته شود و برای رسیدن به آن تلاش کنند.

 

مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان درباره اینکه نقش دانشگاه شریف در رسیدن به این جایزه جهانی چه بوده است؟ گفت: دانشگاه شریف به خاطر این که مجری این برنامه در ایران است برای رسیدن به این جایزه کمک‌های فراوانی انجام داد. به گفته وی، در واقع هدایت سازمان و دادن سیگنال‌ها و اطلاعات لازم به فولاد مبارکه به‌عنوان نقاط حساسی که باید روی آنها کار شود ازجمله راهنمایی‌های مهم دانشگاه شریف به فولاد مبارکه بوده است.

 

وی عنوان کرد: بزرگترین هدف شرکت‌های فولادی باید رقابت با شرکت‌های بزرگ باشد و عملکرد آنها را الگوی خود قرار دهند و اهداف گوناگونی را در پیش گرفته و براساس ایده‌آل‌ها مسیر خود را انتخاب کنند.

- بهناز صفری-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران