قیمت ورق از افزایش نرخ ارز تاثیر گرفت

شوک مصنوعی به بازار ورق

شوک مصنوعی به بازار ورق

بازار ورق تهران تحت‌تاثیر افزایش نرخ ارز با جهش قیمت‌ همراه بود. به این ترتیب با نزدیک شدن ارز به قیمت 3600 تومان، انواع ورق در بازار بین 10 تا 20 تومان در هر کیلو افزایش قیمت داشت.

 

به گزارش استیل پدیا، افزایش قیمت یاد شده در حالی بازار ورق را با هیجان همراه کرد که این بازار برای مدت‌ها با رکود و روند کاهشی قیمت‌ها همراه بود. این میزان افزایش قیمت در بازاری که معاملات در آن رمق چندانی ندارد، ممکن است در نگاه اول عاملی برای تحریک بازار و رشد تقاضا به نظر برسد؛ اما به عقیده فعالان بازار افزایش قیمت ارز تنها بهانه‌ای بود تا به واسطه آن یک شوک قیمتی در بازار ورق ایجاد شود.

 

آنطور که فعالان بازار می‌گویند این شوک قیمتی با این امید در بازار غرق در رکود ورق ایجاد شده است تا شاید مشتری‌هایی که مدت‌هاست دست از خرید کشیده‌اند بار دیگر وارد این بازار شوند. یک فعال بازار ورق در توضیح بیشترمی‌گوید: اگرچه شوک افزایش قیمت با این هدف ایجاد شده است که مشترِ‌ی‌ها برای خرید اقدام کنند، اما در بازاری که کشش ندارد، امیدی به نتیجه‌بخش بودن این شوک نیست.

 

عباس عامری در ادامه می‌گوید: ممکن است افزایش قیمت ورق در نگاه اول خوشایند به نظر برسد اما در بازاری که اصلا کشش ندارد، روند حرکت قیمت‌ها نمی‌تواند رو به بالا باشد. از نگاه عامری رشد قیمت ورق که در پی افزایش نرخ ارز اتفاق افتاده است، باعث رونق در خرید نخواهد شد و تنها فایده آن برای بازار ورق، ایجاد یک ثبات نسبی و جلوگیری از روند رو به کاهش قیمت‌ها برای چند روز است.

 

این کارشناس در حالی عقیده دارد رشد قیمت ورق تا چند روز بیشتر پایدار نخواهد بود که پیش از این در بازار میلگرد نیز شاهد اتفاقی مشابه بوده‌ایم. بر این اساس در حالی‌که در ماه گذشته قیمت میلگرد به واسطه رشد نرخ ارز در آن مقطع زمانی حدودا 30تومان افزایش پیدا کرد، امروز شاهد ریزش دوباره قیمت این محصول در بازار هستیم. به این ترتیب عامری رشد قیمت فعلی در بازار ورق را به ترمزی تعبیر می‌کند که می‌تواند برای چند روز از ریزش بیشتر قیمت‌ها پیشگیری کند.

 

این پیش‌ بینی با توجه به بی تاثیر بودن نرخ ارز در قیمت‌ها و رفتار مصرف‌ کنندگان منطقی به نظر می‌رسد. با ریشه‌دار شدن رکود در اقتصاد و صنعت کشور، رشد نرخ ارز کارآیی سابق خود که همان تحریک قیمت‌ها و افزایش تقاضا بود را از دست داد. حالا به این دلیل که بازار خالی از تقاضا است (و مصرف‌ کنندگان حتی اگر تقاضایی داشته باشند به واسطه نبود نقدینگی از بازار خارج شده‌اند)، رشد نرخ ارز تاثیری بر افزایش قیمت‌ها یا تقاضا نخواهد داشت.

 

عامری در این رابطه می‌گوید: در حال حاضر مصرف ورق بسیار کاهش یافته است، چطور می‌توان انتظار داشت قطعه‌سازی که زمانی مصرف‌ کننده ورق بود در حالی‌که پولی برای پرداخت حقوق کارکنانش ندارد برای خرید مواد اولیه اقدام کند و و‌ارد بازار ورق شود؟ او اعتقاد دارد؛ در حالی‌که به واسطه رکود بسیاری از مصرف‌ کنندگان مواد اولیه از گردونه تولید خارج شده‌اند، رشد قیمت دلار تاثیری اساسی بر تغییر رویه فعلی بازار نخواهد داشت.

 

از نگاه این فعال بازار رشد نرخ ارز تا زمانی که مشکل اصلی صنعت و بازار، یعنی رکود و کمبود نقدینگی حل نشود هیچ اثری بر تحریک واقعی قیمت‌ها یا بهبود بازارها نخواهد داشت. حال باید دید جهش 10 تا 20 تومانی ورق در روزهای آینده چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد، آیا بازار از این میزان افزایش قیمت عبور کرده یا به زودی شاهد تاثیرگذاری آن خواهیم بود؟


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران