سفر هیات ژاپنی به ایران

همکاری با ژاپنی‌ها در فرآوری مواد معدنی و ماشین‌ آلات

همکاری با ژاپنی‌ها در فرآوری مواد معدنی و ماشین‌ آلات

پس از توافق ایران و ۱+۵ هیات‌های اقتصادی از کشورهای مختلف به بهانه آغاز همکاری‌های جدید به ایران آمده و با بخش‌های اقتصادی دولتی و خصوصی دیدار و مذاکره می‌کنند.

 

این بار هیات اقتصادی ژاپن مهمان ایران است تا بتواند همکاری‌های اقتصادی خوبی را با ایران آغاز کند. در این میان با توجه به اینکه ژاپن در بخش معدن و صنایع معدنی صاحب فناوری‌های خوبی است می‌توان در زمینه استحصال مواد معدنی و همچنین انتقال دانش فنی به بخش معدن با این کشور وارد همکاری شد. البته این کشور در زمینه بهره‌ برداری از ذخایر موجود در بستر دریاها نیز دارای تجربیات و فناوری‌های پیشرفته‌ای است اما با توجه به محدودیت سال‌های گذشته بخش معدن ایران، امروز بهره‌ برداری از ذخایر معدنی موجود در خشکی‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است.

 

ضرورت همکاری با ژاپن در زمینه استحصال مواد معدنی

 
 معاون اکتشافات سازمان زمین‌ شناسی و اکتشافات معدنی ایران درباره حضور هیات ژاپنی در ایران و زمینه‌های همکاری‌های معدنی با این کشورگفت: کشور ژاپن به دلیل مساحت خشکی کم و نیاز صنایع، برای بهره‌ برداری از منابع معدنی فعالیت‌های خود را به بستر دریاها برده است. در واقع کمبود مساحت خشکی در این کشور باعث توسعه معدنکاری دریایی در بستر دریاها و آب‌های آزاد شده است. بهروز برنا ادامه داد: کشور ژاپن دارای فناوری‌های برتری بوده و صنایع معدنی فعالی دارد اما مواد اولیه مورد نیاز صنایع معدنی خود را از طریق واردات تامین می‌کند.

 

برنا درباره زمینه‌های همکاری با ژاپن تصریح کرد: با توجه به فناوری‌هایی که دراختیار این کشور قرار دارد می‌توان در زمینه بومی‌ سازی دانش فنی و فناوری با آنها وارد مذاکره شویم. در واقع بهتر است از فناوری و دانش فنی ژاپن در بخش معدن کشور استفاده شود. به گفته وی، یکی از موضوعات مهمی که در پسا تحریم باید به آن توجه داشته باشیم این است که در بخش‌هایی که خود توان انجام کار را داریم فعالیت را به خارجی‌ها واگذار نکنیم. جاده همکاری با سرمایه‌ گذاران خارجی باید ۲طرفه بوده و فناوری‌های مورد نیاز کشور به‌ ویژه در بخش معدن که در سال‌های اخیر با مشکل مواجه بودیم را وارد کنیم.

 

با توجه به فعالیت‌های کشور ژاپن در بستر دریاها برای اکتشاف ذخایر معدنی، ایران می‌تواند از این تجربیات در بهره‌ برداری از منابع معدنی موجود در آب‌های داخلی و خارجی خود استفاده کند. معاون اکتشافات سازمان زمین‌ شناسی و اکتشافات معدنی ایران درباره این موضوع بیان کرد: بدون شک ذخایر معدنی موجود در آب‌ها بیش از خشکی‌ها است زیرا نزدیک به دوسوم جهان را آب فرا گرفته است. در نتیجه بخش زیادی از مواد معدنی در بستر دریاها و آب‌های آزاد قرار گرفته است.

 

اما باید این نکته را در نظر داشت که بهره برداری از مواد معدنی موجود در بستر دریاها نیازمند استفاده از فناوری‌های روز دنیا است.وی ادامه داد: درحال‌ حاضر اکتشافات ما در خشکی‌ها کامل نبوده و از تمامی ظرفیت‌های معدنی موجود بهره‌ برداری نکرده‌ایم در نتیجه اکتشاف ذخایر موجود در بستر دریاها اولویت‌های بعدی ما خواهد بود.

 

در واقع با توجه به کمبود نقدینگی در سال‌های گذشته امروز فعالیت روی خشکی‌ها صرفه اقتصادی بیشتری به همراه دارد. البته می‌توان درباره مواد معدنی موجود در بستر دریاها فعالیت را به‌ عنوان کار مطالعاتی انجام داد.برنا افزود: استحصال مواد معدنی جزو نکات مهمی است که می‌توان در زمینه با ژاپن همکاری کرد. درواقع اهمیت این موضوع بیش از بهره‌ برداری از ذخایر موجود در بستر دریاهاست و باید در اولویت مذاکرات ما با ژاپن قرار بگیرد.

 

شفافیت اطلاعات، سرعت بخش اجرای طرح‌ها

 
در همین حال مسعود گل شیرازی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران درباره همکاری ایران و ژاپن در بخش معدن و سایر بخش‌های اقتصادی کشور اظهار کرد: برای ورود سرمایه‌ گذار خارجی در بخش‌های اقتصادی کشور از جمله معدن باید از اقتصاد دولتی به سمت اقتصاد خصوصی گذر کرد. در واقع باید اقتصاد مقاومتی را سرلوحه قرار داده و آن را قبول کرد در نتیجه هم سرمایه‌ گذار خارجی و هم داخلی همه در کنار هم می‌توانند به رشد اقتصادی کمک کنند.

 

وی ادامه داد: کشور ژاپن نیز از این موضوع مستثنا نبوده و باید فضا به شکلی باشد که بتواند در بخش‌های اقتصادی ایران از جمله معدن فعالیت کند. دانش فنی کشور ژاپن می‌تواند در توسعه بخش معدن به‌ ویژه صنایع معدنی موثر باشد و باید برای انتقال دانش فنی مذاکراتی انجام شود اما ایجاد امنیت در سرمایه‌ گذاری از نکاتی است که نمی‌توان در همکاری‌های بین‌المللی آن را نادیده گرفت.

 

گل شیرازی درباره این موضوع افزود: در ابتدا باید فرهنگ سرمایه‌ پذیری در کشور تقویت شود، سپس امنیت در سرمایه‌ گذاری ایجاد شود و در آخر انتفاع سرمایه‌ گذاری ایجاد شده در این حالی است که سرمایه‌ گذاران خارجی با تمایل بیشتری وارد بخش‌های اقتصادی ایران می‌شوند. البته باید این نکته را در نظر داشت که در تمامی این مراحل شفافیت اطلاعات وجود داشته باشد تا طرح‌های اقتصادی با سرعتی بیش از گذشته اجرا شود.

- کتایون ملکی -


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران