سنديكاي توليدكنندگان لوله وپروفيل فولادي 44 ساله شد

 سنديكاي توليدكنندگان لوله وپروفيل فولادي 44 ساله شد

تاریخچه صنعت لوله و پروفيل فولادي در ایران، به ابتدای دهه40 باز می گردد. تا پیش از آن، پروفیل آهنی در کارگاهی که ماشین آلات آن توسط بنیانگذار این صنعت در ایران (مرحوم مهندس فتحی)طراحی و ساخته شده بود، تولید می‌شد ولی با آغاز دهه 40، کارخانه های تولیدکننده «پروفیل آهنی» در ایران موجودیت یافتند.

 

به گزارش استیل پدیا، آنچه در این میان بی نظیر است و جلب توجه می کند، این است که «صنعت لوله و پروفیل فولادی در ایران» تنها صنعت ملّی کشور است که «هویت» صنفی و سازمانی آن، تقریبا قدمتی هم پای خود آن دارد.

 

آنچه در این میان بیشتر جلوه می کند آن است که در سال های پایانی دهه 40 و زمانی که تشكيل «نهاد مدني» اهميت ويژه تاريخي دارد، نيت «پيش‌ گيري از اجحاف فروشندگان مواد اوليه و كالاهاي خارجي» ، «لزوم هماهنگ كردن توليدات واحدها بر حسب نياز جامعه» و «حمايت از مصرف‌كنندگان» موجب شد تا توليد كنندگان و صاحبان اين صنعت، نسبت به تأسيس يك «تشكل صنفي غير انتفاعي» اقدام كنند، و اين يعني همه آنچه كه از يك نهاد مدني «ملي»، «صنفي»، «اقتصادي» و «صنعتي» انتظار مي‌رود.

 

به اين ترتيب پنجم آذرماه 1351 هجري خورشيدي، هيأت موسس «سنديكاي صاحبان كارخانه‌هاي سازنده لوله و پروفيل ايران» اعلام موجوديت كرد و نهادي صنفي و مدني براي يك صنعت اقتصادي بنا نهاده شد كه همچنان پابرجاست. تا سال 1357 واحدهاي توليد كننده لوله و پروفيل فولادي به 11 كارخانه رسيد. در سال 1363 اعضاي سنديكا، در اقدامي «سازماني»، «صنفي» و «مدني» ضمن ايجاد تغييراتي در اساسنامه، نام آن را به «سنديكاي توليد كنندگان لوله و پروفيل فولادي» تغيير دادند و تاكنون بر اساس اهداف تعيين شده، اين سنديكا به عنوان «نهادي صنفي» و سازماني با «هويت جمعي» و در راستاي توسعه «اقتصاد صنعتي» بخش خصوصي ايران در مقام عضوی دیرپا در خانواده بزرگ اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، به فعاليت خود ادامه مي‌دهد.

 

این تشکل فراگیر صنعتی به دلیل ضرورت ارائه مفیدترین خدمات به اعضا، فعالیتهای خود را در قالب کمیته و کمیسیونهای مناسب طبقه بندی كرده و در تعاملی مستمر با نهادهای دولتی از یک سو و عموم صنعتگران این رشته و صنایع وابسته از سوی دیگر، به حرکت خود شتابی مضاعف بخشیده است. درحال حاضر نيز با دارابودن عضویت حدود 120 واحد متوسط و بزرگ صنعتی با پراکندگی در سراسر کشور و ظرفیت تولید بالغ بر 10 میلیون تن در سال  مهم ترين تشکل تخصصی تولید لوله و پروفیل فولادی در ایران به شمار می رود.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان



بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران