بقای فولاد در گرو کاهش هزینه‌های سربار

بقای فولاد در گرو کاهش هزینه‌های سربار

رکود فولاد در بازارهای داخلی و خارجی موجب شده فولادسازها برای ماندگاری در صحنه رقابت اقدام به مدیریت هزینه‌ها در بخش‌های داخلی کنند تا بدین وسیله هزینه‌های سربار را کاهش دهند و با بهبود شرایط بتوانند در بازارهای رقابتی سهمی داشته باشند. کارخانه‌های تولیدی در شرایط اقتصاد مقاومتی زمانی می‌توانند بقا و دوام داشته باشند که با کاهش قیمت تمام شده محصولات میزان بهره‌وری را بالا ببرند و حضوری قدرتمند داشته باشند.اما آنچه اهمیت دارد این است که شرکت‌های فولادسازی علاوه بر مدیریت هزینه‌های داخلی خود باید درصدد ایجاد جذابیت و بازارسازی هم باشند تا بدین وسیله بتوانند محصولات خود را عرضه کنند زیرا در غیر این صورت بازارهای بالقوه از دست رفته و امکان جبران وجود نخواهد داشت.

 

اقتصاد مقاومتی و کاهش هزینه‌ها

 
احمد دنیا نور، مدیرعامل فولاد جنوب درباره مدیریت هزینه‌ها در فولادسازی می‌گوید: در شرایط اقتصادی ویژه‌ای که بنا به تعبیری به آن اقتصاد مقاومتی می‌گویند بقای یک سازمان به کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی اقتصادی در کنار بالا بردن بهره‌وری بستگی دارد زیرا رعایت این موارد می‌تواند به کاهش قیمت تمام‌شده کمک کرده و در نتیجه هزینه‌های تولید کاهش پیدا کند. وی می‌افزاید: واحدهای فولادسازی هم از این اصل مهم مستثنا نیستند و برای حضور قدرتمند و با دوام راهی جز کاهش هزینه و بالا بردن بهره‌وری ندارند.

 

دنیا نور اظهار می‌کند: کاهش مصرف انرژی در سیکل‌های تولیدی و ایجاد مدیریت در مصرف سوخت و انرژی از مواردی است که فولادی‌ها باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند.وی خاطرنشان می‌کند: بالا بردن بازدهی کاری کارکنان و استفاده از زمان‌های خالی در اختیار آنها می‌تواند در زمینه افزایش بهره‌وری و مدیریت در مصرف مواد مصرفی تاثیرگذار باشد.

 

وی عنوان می‌کند: در چرخه تولید استفاده بهینه از سیستم حمل‌ونقل نیز بسیار مهم است گاهی اوقات بی‌نظمی‌هایی را در این چرخه شاهد هستیم به‌طوری که مواد اولیه به‌صورت گسسته از یک شهربه‌شهر دیگر و سپس به شهر مقصد می‌رسد که این مسئله باعث بالا رفتن هزینه‌ها می‌شود. باید در این‌باره هم تمهیداتی در نظر گرفت.

 

دنیا نور درباره توقف طرح‌های توسعه‌ای به عنوان یکی از راه‌حل‌های کاهش هزینه‌ها یا اولویت‌بخشی به طرح‌های توسعه‌ای، می‌افزاید: درحال‌حاضر هیچ‌کدام از طرح‌های توسعه‌ای را متوقف نکرده‌ایم اما طرح‌ها با سرعت‌کم و با کندی پیش می‌رود و با توجه به شرایط حاکم برفولاد و شرایط بین‌المللی چاره‌ای جز ادامه این روند وجود ندارد.وی تاکید می‌کند: فولادی‌ها به خاطر اینکه دارای مشتریان بالقوه هستند هیچ‌وقت به دنبال بازارسازی نبودند ولی با توجه به اینکه بسیاری از بازارهای بالقوه خود را از دست داده‌ایم باید درصدد جبران برآمده و با روش‌های منحصربه‌فرد جذب مشتری کنیم.

 

وی اظهار می‌دارد: بازار عراق درحال‌حاضر در اختیار ترکیه قرار گرفته و افغانستان هم فولاد خود را از پاکستان تامین می‌کند، بنابراین باید دولت با ضرب‌الاجل درصدد حمایت از تاجران ایرانی برآید و شرایط را برای صادرات فولاد مهیا کند.دنیا نور درباره رشد تولید فولاد در امسال بیان می‌کند: در ۲ ماه نخست امسال شاهد رشد ۸ درصدی در بخش تولید هستیم و امید داریم با پیگیری مذاکرات هسته‌ای جهش در تمامی بازارهای تولیدی حاصل شود و فولاد هم از این رکود نجات پیدا کند.

 
با ضایعات فولاد جاده‌سازی شود

 
محمدرضا ایزدیان، رییس واحد بهبود فرآیندهای فولاد خوزستان درباره مدیریت هزینه‌های فولادسازها در شرایط رکود می‌گوید: با توجه به اینکه در فولادسازی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد مصرف انرژی وجود دارد نخستین راهکاری که فولادی‌ها در شرایط بحرانی باید به آن توجه کنند کاهش مصرف انرژی است.وی می‌افزاید: کارخانه‌های فولاد باید تا چند درصد مصرف انرژی خود را کاهش دهند زیرا همین میزان اندک می‌تواند در کاهش هزینه‌های داخلی تاثیرگذار باشد.وی خاطرنشان می‌کند: متاسفانه در بخش فولاد مواد زاید و تلفات مواد بسیار زیاد است به‌طوری که هر کارخانه‌ای کوهی از پسماند دارد که اگر مدیریت درستی روی آنها انجام شود می‌توان مقدار قابل‌توجهی از این مواد را دوباره مورد استفاده قرار داد و در نتیجه هم درآمد خوبی برای فولادی‌ها حاصل شده هم اینکه به محیط‌زیست آسیب کمتری وارد می‌شود.

 

ایزدیان تصریح می‌کند: پسماندهای فولاد برای جاده‌سازی بسیار کاربرد دارد و می‌توان از این مواد استفاده کرد زیرا هم بازگشت سرمایه محسوب می‌شود و هم اینکه استفاده از پسماندهای فولاد به جای مواد دیگر آلودگی زیست‌محیطی کمتری را هم ایجاد می‌کند. وی تاکید می‌کند: استفاده از ضایعات فولاد در راه‌سازی عزم جدی می‌طلبد تا با ایجاد قوانین لازم مسئولان راه‌سازی به این سمت سوق داده شوند و درواقع زنگ خطری باشد برای فعالان این حوزه که از یک‌سو استفاده نکردن از ضایعات به محیط‌زیست آسیب می‌رساند و از سوی دیگر به ضرر اقتصاد کشور است.

 
وی اظهار می‌کند: بهبود رویه‌های تولید هم از دیگر مواردی است که می‌تواند در کاهش هزینه تاثیر بگذارد و درواقع کاهش میزان انرژی مصرفی، مدیریت پسماندها و بهبود رویه تولید از مواردی است که در کوتاه مدت جواب می‌دهد. ایزدیان درباره توقف طرح‌های توسعه‌ای بیان می‌کند: طرح‌های توسعه‌ای در سال‌های گذشته ۵ میلیون تن بوده که درحال‌حاضر به ۴ میلیون تن کاهش یافته است و تا بهتر شدن شرایط این روند همچنان ادامه پیدا می‌کند.

 

وی درباره کاهش نیروی انسانی تصریح می‌کند: درست است که در این شرایط بهتر است تعدادی از نیروهای غیرکارآمد تعدیل شوند اما بیکاری می‌تواند بر پیکره جامعه صدمات جدی وارد کند به همین دلیل سعی کرده‌ایم در این زمینه با احتیاط وارد عمل شویم و افرادی که بازنشسته می‌شوند دیگر به جای آنها نیروی جدید نگیریم.وی درباره بازاریابی و بازارسازی در فولادسازی بیان می‌کند: بازاریابی در تمام بخش‌های تولیدی از اهمیت فراوانی برخوردار است اما کارخانه تولید شمش فولاد مشتریان محدودی دارد که با توجه به ورود محصولات چینی لازم است بازاریابی‌ها با شکل جدیدتری برای جذب مشتری انجام شود.

 


کاهش ضایعات و بازیافت راهی برای کاهش هزینه

 
بهرام سبحانی، مدیرعامل فولاد مبارکه درباره کاهش هزینه‌های مالی می‌گوید: با توجه به شرایط به‌وجود آمده، با تامین منابع مالی خارج از کشور و بهره‌گیری از بهره بانکی کمتر و همین‌طور توجه به رشد بازار بورس و ایجاد فضای کسب‌وکار بهتر و واگذاری سهام هرمزگان، بخشی از منابع مالی را تامین خواهیم کرد.

 

وی تولید محصولات کیفی با ارزش‌افزوده را یکی دیگر از راهکار مناسب به‌منظور موفقیت بیشتر با توجه به ظرفیت و امکانات فنی موجود در شرکت برای تولید محصولات با قیمت بالاتر برشمرده و می‌افزاید: باید با افزایش بهره‌وری در تامین مواد اولیه، نیروی انسانی، انرژی و همچنین مدیریت بر کاهش ضایعات گام دیگری در راه موفقیت شرکت برداریم که این‌کار با بهره‌گیری از بخش تحقیقات شرکت و ارائه راهکار در زمینه کاهش ضایعات و بازیافت میسر خواهد شد.

 


استیل پدیا خبر و گزارش صنعت فولاد فوق را از روزنامه گسترش صمت باززتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران