درخواست اختصاص ۲ میلیارد دلار اعتبار برای پشتیبانی از بخش معدن در سومین گردهمایی مدیران ایمیدرو

سنگان تا ۲ سال دیگر ۳۰ میلیون تن کنسانتره و گندله تولید می‌کند

سنگان تا ۲ سال دیگر ۳۰ میلیون تن کنسانتره و گندله تولید می‌کند

سومین گردهمایی مدیران شرکت‌ها و مجریان طرح‌های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی برگزار شد.

 

به گزارش استیل پدیا، رییس هیات عامل ایمیدرو در این گردهمایی خواستار اختصاص ۲میلیارد دلار اعتبار برای پشتیبانی از بخش معدن شد. مهدی کرباسیان در این مراسم که استاندار تهران نیز در آن حضور داشت، گفت: می‌توان با اختصاص ۲میلیارد دلار اعتبار از سوی صندوق توسعه ملی به بخش معدن از فعالیت‌های بخش خصوصی در معادن مانند صندوق بیمه سرمایه‌گذاری‌های معدنی و اکتشاف و همچنین انجام امور زیربنایی در این بخش حمایت کرد. وی در ادامه اظهار کرد: این اعتبار برای امور زیربنایی و پشتیبانی از فعالیت‌های بخش خصوصی در معادن همچون صندوق بیمه سرمایه‌ گذاری‌های معدنی و اکتشاف صرف خواهد شد.

 

کرباسیان با تاکید بر اینکه فقط یکبار چنین رقمی برای بخش معدن نیاز است، افزود: افزایش سرمایه صندوق بیمه معدن به ۵۰۰ میلیون دلار می‌تواند از توسعه فعالیت‌های معدنی شرکت‌های خصوصی حمایت کند این در حالی است که به تازگی با حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی، سرمایه این صندوق حمایتی، به ۱۱۰میلیارد تومان رسیده اما برای ایجاد رونق در این بخش نیاز به سرمایه بیشتری است.

 

وی ادامه داد: فعالیت‌های اکتشافی نیز که از ۲ سال گذشته آغاز شده در حال ثمر دادن است اما اثرات اکتشافات جدید در ۲ تا ۳ سال آینده بیش از پیش نمایان می‌شود و ذخایر جدید و مطمئنی برای توسعه این بخش فراهم می‌کند. رییس هیات عامل ایمیدرو، تاکید رهبر معظم انقلاب بر توسعه بخش معدن در اقتصاد مقاومتی را نشان توانمندی این حوزه برای تولید ثروت و اشتغالزایی خواند و گفت: ایجاد زیرساخت‌های اساسی مانند حمل‌ونقل زمینی، ریلی و دریایی برای تحقق اهداف کلان این بخش و صنایع معدنی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

 

کرباسیان در همین زمینه به جایگاه معادن سنگان در تغذیه خوراک صنایع فولاد اشاره کرد و گفت: در ۲ تا ۳ سال آینده میزان تولید کنسانتره و گندله در سنگان به ۳۰میلیون تن می‌رسد که جابه‌جایی چنین حجمی از تولید، نیازمند گسترش خطوط ریلی در سنگان (استان خراسان رضوی) تا مرکز و جنوب کشور است. وی همچنین به علاقه شرکت‌های خارجی برای همکاری با حوزه معدن و صنایع معدنی ایران اشاره کرد و اظهار کرد: چنانچه ایمیدرو در این مسیر نقش پیشرو را ایفا کند و پس از حرکت‌های اولیه، ادامه فعالیت را به بخش خصوصی واگذار می‌کند و این از وظایف اصلی سازمان توسعه‌ای همچون ایمیدرو است.

 
تولید محصولات با ارزش‌ افزوده بالا

 
رییس هیات عامل ایمیدرو هدایت برای تولید محصولات با ارزش‌ افزوده بالا جزئی از استراتژی جدید ایمیدرو دانست و گفت: در شرایطی که اقتصاد جهانی با کاهش تقاضا و افت قیمت‌های مواد معدنی مواجه است، تولید محصولات با ارزش‌ افزوده بالا در صنایع فولاد، آلومینیوم، مس و همچنین عناصر نادر خاکی منافع بیشتری را نصیب این حوزه می‌کند. به گفته کرباسیان، مدیران این مجموعه از این پس توجه بیشتری به کاهش هزینه‌ها، بررسی دقیق‌تر صورت وضعیت پیمانکاران و مشاوران، افزایش بهره‌ وری، بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست داشته باشند.

 

وی تاکید کرد: مدیران شرکت‌ها و طرح‌ها باید با هدف کاهش حوادث معدنی، فقط از نیروهای آموزش دیده و دارای گواهینامه‌های مربوط استفاده کنند. کرباسیان درباره جایگاه سازمان‌های توسعه‌ای یادآور شد: در کشورهای توسعه یافته همچون ژاپن نیز سازمان‌های توسعه در حوزه‌های پرریسک وارد عمل می‌شوند و پس از قبول ریسک‌های موجود، مدتی بعد آن طرح را در اختیار شرکت‌های خصوصی می‌گذارد.

 

رییس هیات عامل ایمیدرو در ادامه صحبت‌هایش از ابزارهای مالی ایمیدرو همچون اوراق مشارکت، فروش سلف و... خبر داد و گفت: به زودی این ابزارها برای تامین نیاز مالی طرح‌های در دست اجرا، استفاده خواهد شد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: با تمام سختی‌هایی که در تامین مالی طرح‌ها وجود دارد امروزه تمامی پروژه‌ها فعال و در حال اجرا هستند.

 

اصلاح نظام بانکی و تک‌ نرخی کردن ارز

 
در ادامه این مراسم، طهماسب مظاهری اقتصاددان در خصوص اصلاح نظام بانکی کشور اظهار کرد: اصلاح نظام بانکی، تک‌نرخی کردن ارز و همچنین برنامه‌ ریزی منظم برای پرداخت بدهی‌های دولت به بانک‌ها، پیمانکاران و... می‌تواند اقتصاد کشور را از رکود فعلی خارج کند. وی با اشاره به موضوع لغو تحریم‌ها بیان کرد: با لغو تحریم‌ها که قرار است با امضای موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا محقق شود، می‌توانیم برنامه‌ریزی بهتری برای اقتصاد کشور داشته باشیم.

 

مظاهری تصریح کرد: ایمیدرو پس از لغو تحریم‌ها، باید نگاه خود به بیرون را بیش از گذشته گسترش دهد و علاوه بر ایمیدرو، واحدهای تابع نیز باید برای سرمایه‌گذاری در تولید محصولات کیفی و با ارزش‌ افزوده بالاتر اقدام کنند. به گفته این اقتصاددان، با لغو تحریم‌ها می‌توان به جای تامین ارز مورد نیاز از صدور مواد خام معدنی، با ایجاد ارزش‌ افزوده بیشتر در محصولات فولادی و متنوع کردن تولیدات با کیفیت بالاتر نسبت به این امر اقدام کنیم.

 

وی رکود اقتصادی فعلی را ناشی از بدهی‌های دولت گذشته دانست و با تاکید بر ضرورت پرداخت هر چه زودتر بدهی‌های دولت به نظام بانکی و... گفت: دولت به تازگی اعلام کرده در نظر دارد ۱۰۰۰میلیارد تومان از بدهی‌اش را بپردازد اما این رقم در برابر بدهی‌های سنگین رقم قابل‌ توجهی نیست. طهماسبی پیشنهاد داد که باید متناسب با هر نوع بدهی، راهکاری مجزا تعیین کرد به این دلیل که دولت ابزارهای مختلفی برای کاهش بدهی‌ها دارد.

 

وی تصریح کرد: در دولت آقای روحانی سیاست‌های اقتصادی کشور از یک نظم و منطق برخوردار شد و هرگونه تصمیمات اقتصادی براساس منطق علمی انجام می‌شود اما سرعت اجرای تصمیمات و اصلاحات در مقایسه با خرابی‌های گذشته کند است که این امر نیاز به سرعت عمل بیشتری دارد.

 

مظاهری گفت: به‌ عنوان مثال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دوباره احیا شده، شتاب نرخ تورم کاهش یافته و نرخ آن به حدود ۱۴درصد تنزل کرده اما با این وجود هنوز درباره خروج از رکود، تصمیمات به خوبی عملیاتی نشده‌اند. همچنین در این گردهمایی امیر صباغ، مدیر برنامه‌ ریزی و نظارت راهبردی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گزارشی از تحولاتی رخ داده اقتصادی در دهه اخیر ارائه کرد.

- کتایون ملکی-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران