ظهور دامپینگ‌ های فولادی چین و روسیه در بازار ایران

پیشنهاد افزایش تعرفه واردات فولاد تا 40 درصد

پیشنهاد افزایش تعرفه واردات فولاد تا 40 درصد

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از ضرورت افزایش تعرفه واردات فولاد به صورت پلکانی خبر داد. بهرام سبحانی با اشاره به ظهور دامپینگ‌های چین و روسیه در بازار ایران اظهار کرد: تعرفه 10تا 20 درصد برای جلوگیری از واردات فولاد موثر واقع نشد، زیرا تعرفه با کاهش قیمت جهانی فولاد همخوانی ندارد.

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان همچنین گفت: افزایش تعرفه‌ ای که اعمال شده است با افت قیمت فولاد خنثی شده و به همین منظور از دولت خواستار افزایش این تعرفه شده‌ ایم زیرا تمام واحدهای تولیدی فولاد با کاهش تقاضا مواجه شده‌ اند.

 

او با بیان اینکه افزایش هزینه تولید نهایی فولاد سبب شده واحدهای فولادسازی کشور با ظرفیت حدود 60 درصدی فعالیت داشته باشند، گفت: انجمن تولیدکنندگان فولاد اعمال تعرفه واردات محصولات فولادی را به صورت پلکانی به دولت پیشنهاد کرده است و اگر تعرفه شمش و تختال به 29 درصد، محصولات گرم 25 درصد، محصولات سرد 30 درصد و محصولات پوشش دار به 40 درصد برسد می‌توان بازار داخلی را بهتر مدیریت کرد و رکود حاکم شده را از بین برد.

 

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: در حال حاضر استفاده نکردن از ظرفیت‌های تولیدی به صورت کامل، کاهش قیمت تولیدات فولادی وارداتی در شرایطی که هزینه‌های تمام شده تولید داخلی بالا رفته، چالش‌های پیش روی فولادسازان است که تنها با تمهیدات ویژه از سوی دولت وضعیت بهبود می‌یابد.

 

سبحانی همچنین خواستار افزایش نرخ تعرفه‌های واردات، حذف ارز مبادله‌ای برای واردات، تعدیل قیمت سنگ‌آهن و ثابت شدن هزینه‌ های مربوط به حامل‌ های انرژی شد و اظهار کرد: اگر دولت مشوق‌ های صادراتی، ارائه تسهیلات کوتاه‌ مدت صادراتی را اعمال کند می‌توان زمینه‌ های تسهیل صادرات فراهم شود تا با افزایش صادرات فولاد از حجم بسیار دپوی تولیدات فولادسازان کاست.

 

او افزود: در حال حاضر افت بهای فولاد و ورود تولیدات خارجی مخصوصا از کشور چین و روسیه دلیل اصلی دامپینگ و رکود بازار داخلی شده که با اعمال افزایش تعرفه، دپوی فولادسازان هم با قیمت مناسب‌تری فروش می‌رود و افزایش تقاضا بازار داخلی را رونق می‌دهد.

 

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان با بیان اینکه فولادسازان حتی با وضع تعرفه 10 تا 20 درصدی از ضرر و زیان در امان نماندند، گفت: در حال حاضر اولویت اصلی دولت باید این باشد که برای صادرات بیشتر فولاد برنامه‌ ریزی کند.

 


استیل پدیا خبر و گزارش صنعت فولاد فوق را از اقتصادنیوز بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران