سیاست جدید فولادسازان دولتی در مقابله با مازاد تولید

کاهش 18 درصدی تولید شمش بلوم

کاهش 18 درصدی تولید شمش بلوم

تولیدکنندگان فولاد در حالی با پدیده مازاد تولید رو به‌‌رو شده‌اند که کارنامه 6 ماهه تولید فولاد خام در بزرگترین کارخانه‌های فولادسازی کشور نشان از آن دارد که سیاست برخی فولادسازان دولتی این است که تولید را با میزان تقاضا به تعادل برسانند.

 

به گزارش استیل پدیا، دوران رکود بازار فولاد همچنان ادامه دارد و فولادسازان بسیاری از بخش خصوصی به دلیل ورود دامپینگ‌های خارجی از کشورهای چین و روسیه انگیزه خود را برای فروش محصولات‌شان از دست داده‌اند و به دپوی فولاد در انبارها رو آورده‌اند. از سویی تولیدکنندگان دولتی هم سیاست ارزان‌فروشی در بازار را پیشه کردند و تلاش دارند با کاهش قیمت از حجم انبارهای خود بکاهند.

 

ارزان‌ فروشی فولاد سازان دولتی مدت‌ها است به راه‌ افتاده و موازات با دامپینگ چینی‌ها در بازار در حال حرکت است. گرچه سیاست تولید کنندگان داخلی به پای چشم‌بادامی‌ها نمی‌رسد و همچنان رقابت این دو نفسگیر و نفسگیرتر شده است. ماه‌های پایانی سال گذشته مدیران دولتی یکی از کارخانه‌های تولید کننده تیرآهن و میلگرد دولتی اعلام کرده بود سیاست جدید آن در بازار این است که میلگردی که با ارزش افزوده و اجرت در حمل و نقل حدود 1650 تومان در هر کیلوگرم قیمت دارد را به قیمت 1200 تومان به مشتری عرضه کند.

 

اما حال تولیدکنندگان فولاد در حالی با پدیده مازاد تولید رو به‌‌رو شده‌اند که کارنامه 6 ماهه تولید فولاد خام در بزرگترین کارخانه‌های فولادسازی کشور نشان از آن دارد که سیاست برخی فولادسازان دولتی این است که تولید را با میزان تقاضا به تعادل برسانند. از این رو به نظر می‌رسد تولید محصولات فولادی به دلیل نبود تقاضا در بازار نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

 

میزان تولید شمش بلوم در کارخانه‌های فولاد نسبت به 6 ماهه اول سال گذشته 18 درصد کاهش پیدا کرده است. همچنین تولید بیلت نسبت به سال گذشته با 80 درصد رشد مواجه شده و میزان تولید اسلب نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4 درصد کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که میزان تولید شمش چدن در مقایسه با نیمه نخست سال گذشته 5 درصد رشد داشته است.

 

آمارهای جدید تولید فولاد خام در شش ماهه اول سال نشان می‌دهد، میزان تولید بلوم کارخانه ذوب‌آهن اصفهان به یک میلیون و 137 هزار و 89 تن رسیده در حالی که سال گذشته این رقم 929 هزار و 300 تن بوده است. شرکت ملی فولاد ایران نیز 144 هزار و 247 تن شمش بلوم در 6 ماهه اول سال 94 به تولید رسانده که این رقم سال گذشته 181 هزار و 659 تن بوده است.

 

همچنین میزان تولید شمش بلوم فولاد خوزستان به 660 هزار و 874 تن رسیده در حالی که سال گذشته این کارخانه در 6 ماهه اول سال یک میلیون و 258 هزار و 150 تن بلوم تولید کرده است. بنابراین در نیمه نخست سال جاری مجموع تولید شمش بلوم این کارخانه‌های فولادی به یک میلیون و 942 هزار و 210 تن رسیده است. سال گذشته این رقم 2 میلیون و 369 هزار و 109 تن ثبت شده است.

 

بررسی‌ها از آمارهای منتشر شده ایمیدرو نشان می‌دهد تولید بیلت در 6 ماهه نخست سال 94 در گروه ملی صنعتی فولاد ایران به 102 هزار و 695 تن رسیده همچنین فولاد خراسان در این مدت 334 هزار و 436 تن بیلت به تولید رسانده در حالی که میزان تولید این کارخانه‌ها در مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 173 هزار و 854 تن و 357 هزار 364 تن بوده است.

 

همچنین داده‌ها حاکی از آن است که میزان تولید بیلت فولاد خوزستان در این مدت 520 هزار و 540 تن بوده است در حالی که سال گذشته این کارخانه در 6 ماهه ابتدایی تولید بیلت نداشته است. در این مدت مجموع تولید بیلت در این کارخانه‌ها به 957 هزار و 671 تن رسیده در صورتی که سال گذشته این رقم 531 هزار و 218 تن بوده است.

 

از سویی میزان تولید اسلب در فولاد خوزستان و فولاد مبارکه طی 6 ماه اول سال 94 به 4 میلیون و 226 هزار و 858 تن رسیده در حالی که سال گذشته این رقم 4 میلیون و 422 هزار و 673 تن بوده است. همچنین میزان تولید شمش چدن (خروجی محصول حاصل از بازیافت آهن قراضه) طی نیمه نخست سال جاری در ذوب‌آهن اصفهان به 36 هزار و 260 تن رسیده در حالی که سال گذشته تنها 703 تن شمش چدن تولید شده است.

 

بازار خرید و فروش آهن این روزها در رکود به سر می‌برد و حجم معاملات هر روز در حال کاهش است. اگر چه دلیل عمده این رکود، به خواب رفتگی پروه‌های عمرانی است اما کارشناسان بر این باور هستند که کاهش ساخت و ساز مسکن در فصل زمستان و سرما هم در این امر تاثیرگذار بوده و رکود را تشدید خواهد کرد. اما اغلب پیش بینی ها حاکی از آن است که سال 2017 بازار فولاد رونق می گیرد.

- فریبا رسولی-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران