درخواست فعالان بخش معدن از مسئولان

تجدیدنظر در شیوه دریافت مالیات بر ارزش‌ افزوده

تجدیدنظر در شیوه دریافت مالیات بر ارزش‌ افزوده

فعالان بخش معدن نسبت به شیوه اجرایی مالیات بر ارزش‌ افزوده معترض بوده و معتقدند، این مشکل می‌تواند برخی واحدهای معدنی را رو به تعطیلی ببرد از سویی دیگر نظر آنها بر این است که مالیات بر ارزش‌افزوده باید از سوی مصرف‌ کننده پرداخت شود اما دور شدن مصرف‌ کننده از این موضوع باعث می‌شود فعالان معدنی در پرداخت مالیات به سازمان مالیاتی کشور دچار چالش شده و ادامه در مسیر تولید منجر به ایجاد مشکل شود.

 

به گزارش استیل پدیا، البته در این میان برخی فعالان بخش معدن با اصل موضوع مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش‌ افزوده مشکلی ندارند و آن را برای توسعه کشور الزامی می‌دانند.

 
پرداخت در مقابل خرید از بخش معدن چندان به موقع انجام نمی‌شود در نتیجه فعالان بخش معدن در ارائه اظهارنامه مالیاتی با مشکل مواجه می‌شوند. از سوی دیگر کاهش قیمت در بازار مواد معدنی چه در داخل و چه در خارج از کشور باعث رکود در فعالیت‌های معدنی شده است، این موضوع تولید کنندگان را با مشکل نقدینگی مواجه می‌کند زیرا خریداران نیز که به‌طور عمده واحدهای صنایع معدنی هستند به دلیل این رکود پرداخت خود را به موقع انجام نمی‌دهند. البته ناگفته نماند که رعایت مبانی مالیاتی برای تمام واحدها از جمله واحدهای اقتصادی الزامی و به نفع کشور خواهد بود.

 
به موقع پرداخت نشدن وجوه مالی خریدهای معدنی و پرداخت نشدن مالیات بر ارزش‌افزوده، باعث می‌شود معدنکاران جریمه‌های سنگینی را در حوزه مالیات بپردازند. خرید و فروش‌های اقساطی در بخش معدن در پرداخت ۳ماهه مالیات ایجاد مشکل خواهد کرد در نتیجه دولت باید در شیوه روش پرداختی مالیات برای بخش معدن تجدید نظر کند.

 

شمش طلا و مالیات بر ارزش‌ افزوده

 
پیش از این محمدرضا بهرامن، رییس هیات مدیره خانه معدن ایران درباره موضوع مالیات اظهار کرده بود: «امروز بخش معدن با این مشکل مالیات مواجه شده. اما در این میان بخشی دیگر از معادن در حوزه فلزات گرانبها درحال فعالیت هستند که متاسفانه در این بخش نیز شاهد مشکلاتی در پرداخت مالیات بر ارزش‌ افزوده هستیم. به عنوان مثال فلز طلا جزو حوزه‌های درگیر با مالیات است. »

 
وی بیان کرد: اگر نگاهی درست به این موضوع بیندازیم خواهیم دید تولید طلا مانند تولید پول و گردش نقدینگی است. در صورتی که ما برای گردش نقدینگی تولیدات داخل مالیات بر ارزش‌افزوده را اعمال کنیم با یک چالش جدی مواجه خواهیم شد و این موضوع قابل اجرا نخواهد بود زیرا این تولیدات ارزش واقعی خود را دارند و هیچگاه ارزش واقعی یک اونس طلای تولید شده در واحدهای داخلی با قیمت‌های جهانی تفاوتی نخواهد داشت.

 

وقتی واردات شمش طلا از سوی بانک مرکزی با تعرفه صفر انجام می‌شود، تولید کننده داخلی نیز برای رقابت بیشتر باید مشمول چنین معافیتی شود زیرا واحدهای تولیدی می‌توانند عرضه‌ کننده مستقیم به بانک مرکزی باشند. در واقع در حوزه فلزات گرانبها باید مالیات بر ارزش‌افزوده صفر باشد.

 

دولت در نحوه وصول تجدید نظر کند

 
محمد مجتهد زاده، عضو کمیته زغال‌ سنگ خانه معدن ایران درباره مالیات بر ارزش‌افزوده در حوزه معادن زغال‌ سنگ اظهار کرد: یکی از مشکلات معادن زغال‌ سنگ، مالیات بر ارزش‌ افزوده است، زیرا این معادن محصول خود را به ذوب‌آهن و واحدهای کک‌ سازی می‌فروشند اما پرداخت اصل وجه نزدیک به یک‌ سال معوقه دارد، در حالی که معدنکار باید ۳ ماهه مالیات خود را پرداخت کند در غیر این صورت مشمول جریمه‌های سنگین خواهد شد.

 
وی ادامه داد: در اصل پرداخت مالیات بر ارزش‌ افزوده مشکلی وجود ندارد زیرا از خریدار کسر می‌شود، اما به دلیل تاخیر در پرداخت وجه از سوی مصرف‌ کننده فعال معدنی یا فروشنده نمی‌تواند مالیات خود را در پایان هر فصل پرداخت کند. در واقع تاخیر مصرف‌ کننده در پرداخت وجه فعالان بخش معدن را با مشکل درحوزه مالیاتی مواجه می‌کند.

 
مجتهد زاده در توضیح مالیات بر ارزش‌ افزوده، اضافه کرد: مالیات بر ارزش‌افزوده برای هر فاکتور صادر شده، محاسبه می‌شود. این امر در تمام دنیا وجود دارد و به نفع کشور خواهد بود. دیدگاه اقتصادی من این است که نباید مالیات بر ارزش‌افزوده حذف شود زیرا نیاز کشور است، بلکه باید در شیوه دریافت آن از بخش معدن تجدید نظر شود. این درحالی است که برخی از دوستان تظاهر می‌کنند فعالان معدنی مخالف پرداخت مالیات هستند اما این طور نیست، معدنکاران معتقدند دولت باید در نحوه وصول مالیات بر ارزش‌افزوده تجدید نظر کند.

 
عضو کمیته زغال‌ سنگ خانه معدن ایران تصریح کرد: برای حل این مشکل جلساتی با معاون وزارت امور اقتصادی و دارایی داشته‌ایم و امیدوار هستیم بتوانیم این مشکل را هر چه سریع‌تر حل کنیم.

 

معدنکاران و مشکلات ناشی از مالیات تکلیفی

 
هرچند فعالان بخش معدن نسبت به شیوه وصول مالیات بر ارزش‌ افزوده انتظاراتی از دولت دارند اما در این میان برخی از آنها نسبت به موضوعات دیگر از جمله مالیات تکلیفی نیز با مشکل مواجه هستند.

 
در پی افت قیمت جهانی مواد معدنی به ویژه سنگ‌ آهن برخی از فعالان معدنی در این حوزه ترجیح می‌دهند محصول خود را «دپو» کرده و پس از بهبود نسبی قیمت‌ها آن را وارد بازار کنند.

 

مهرداد اکبریان، عضو انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ‌ آهن ایران، درباره مالیات برای معادنی که محصول خود را «دپو» می‌کنند در گفت‌و گو با صمت، اظهار کرد: متاسفانه فعالان معدنی در این بخش نیز با مشکل مواجه‌اند. زمانی که معدنکار اکتشاف و استخراج را انجام می‌دهد باید برای برخی خدمات ارائه شده در این دوره مالیات تکلیفی پرداخت کند. اما در این مرحله از فعالیت‌های معدنی، سنگ معدن تولید شده و کالا فروخته نشده و هنوز به پول تبدیل نشده است و معدنکار ماده استخراجی خود را «دپو» می‌کند.

 
وی ادامه داد: در واقع در این مرحله با خواب سرمایه مواجه خواهیم بود، اما متاسفانه معدنکار در چنین شرایطی با وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی به مشکل می‌خورد زیرا وزارت صنعت، معدن و تجارت از معدنکار حقوق دولتی اخذ می‌کند و از سویی دیگر وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز خواهان مالیات است. حتی اگر ماده استخراج شده دپو شود معدنکار مشمول مالیات تکلیفی خواهد شد.

 
عضو انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران افزود: انتظار ما این است که مطالبات دولت از بخش معدن به صورت تجمیع شده و به صورت عددی ثابت باشد. یعنی باید دانست از ابتدا تا انتهای کار چه میزان باید به عنوان سهم دولت پرداخت شود. در صورتی که شرایط بازار خوب باشد دولت مطالبات خود را افزایش دهد اما در صورت نامساعد بودن شرایط بازار دولت این مطالبات را به حداقل برساند.

- کتایون ملکی-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران