محمد آزاد، رئیس اتحادیه آهن‌فروشان اظهار کرد

چین برای پرداخت بدهی دلاری‌اش، به ایران آهن‌آلات صادر می‌کند

چین برای پرداخت بدهی دلاری‌اش، به ایران آهن‌آلات صادر می‌کند

طی هفته‌های گذشته شاهد کاهش قیمت سنگ‌آهن در بازارهای بین‌المللی بودیم و همین امر تاثیر قابل ملاحظه‌ای در قیمت تمام شده آهن‌آلات گذاشت.

 

به گزارش استیل پدیا، این در حالی است که تقریبا از ابتدای سال جاری با توجه به رکود حاکم بر اقتصاد کشور بسیاری از کارخانجات تولید محصولات فولادی با انباشت کالا مواجه شده و به‌ نوعی در بحران قرار گرفته‌اند. اما در این شرایط شاهد انتشار اخباری مبنی بر ورود حجم قابل توجهی از محصولاتی چون تیرآهن، مفتول و ورقه‌های آهنی از کشور چین بوده‌ایم.

 

محمد آزاد، رئیس اتحادیه آهن‌فروشان در این زمینه می‌گوید اکنون چینی‌ها دامپینگ کرده و حجم قابل توجهی از بازارهای بین‌المللی واز جمله بازارایران را تحت تاثیر تولیدات خود قرار داده‌اند. ولی ظاهرا موفقیت چینی‌ها در فروش آهن‌آلات به ایران و دامپینگ علل جالبی دارد:

 

به نظر شما دلیل پایین بودن قیمت آهن‌آلات چینی صرفا کاهش قیمت‌های بین‌المللی است؟

 

بدون تردید قیمت مواد اولیه در تعیین قیمت نهایی محصول تاثیرگذار است اما امروز باتوجه به سیاست دامپینگ شرکت‌های چینی می‌بینیم که در برخی موارد تولیدکنندگان آهن‌آلات حتی با مقداری زیان محصولات خود را صرفا برای گردش مالی‌شان می‌فروشند و همین امر در بازارهایی مثل ایران می‌تواند باعث ایجاد تقاضای خرید شود.

 

این شایعه که چین مطالبات ایران را به صورت کالا می‌دهد در زمینه محصولات فولادی و آهن‌آلات نیز صدق می‌کند؟

 

پاسخ این سوال را باید مسئولان دولتی بدهند اما آنچه از شواهد بر می‌آید این است که چین متناسب با شرایط اقتصادی خود تا جایی که امکان داشته باشد از پرداخت دلار به ایران سرباز خواهد زد و با انجام برخی فعالیت‌های تجاری سعی در سربه‌ سر کردن مبالغ خواهد داشت و اینجا مسئولان و سیاست‌ گذاران کشور باید در این زمینه متناسب با منافع ملی ایران تصمیم‌ گیری کنند.

 

چرا به‌ رغم وجود آهن‌الات داخلی، بازهم واردات داریم؟

 

پاسخ این سوال دو بخش دارد. یکی همان واردات برای تسویه‌حساب مطالبات دلاری ایران نزد چین است و دیگری مربوط به موضوع رقابت قیمتی است. چون اکنون با توجه به رکود موجود در بازار بسیاری از خریداران همواره به دنبال این هستند که محصولی ارزان‌تر خرید کنند و هرکس که بتواند قیمت پایین‌ تری را بدهد، می‌تواند امیدوار به انجام معامله باشد، چراکه برای مشتریان کیفیت دررده دوم قرار گرفته‌است.

 

به نظر شما مهم‌ ترین مانع افزایش صادرات آهن‌آلات ایران چیست؟

 

یکی از مهم‌ترین چالش‌ها درباره صادرات محصولات ایرانی مربوط به قیمت است، چون قیمت محصولات ایران در پاره‌ای موارد گران‌تر از تولیدات دیگر کشورهاست و برای این که بتوانیم بازارهای هدف را حفظ کنیم، باید به نوعی سیاست‌ گذاری کنیم که قیمت آهن‌آلات ایرانی هم قیمت محصولات خارجی باشد نه این‌ که گران‌تر باشد، این در حالی است که اگر بتوانیم به نوعی ارزان‌تر تولید کنیم خریدار خواهیم داشت.

 

آینده بازار آهن‌آلات را چه می‌بینید؟

 

طی ماه‌های آینده نباید منتظر اتفاق خاصی در بازار باشیم اما اگر برای سال آینده مسئولان بتوانند برنامه‌ریزی کنند شاید بتوانیم منتظر رونق باشیم. البته اگر سیاست‌ خروج از رکود مسکن عملی شود، بازارهای زیرمجموعه نیز رونق خواهد داشت.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران