افتتاح اسکله 12 میلیون تنی منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس

 افتتاح اسکله 12 میلیون تنی منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس

اسکله تخلیه و بارگیری منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس با ظرفیت 12 میلیون تن که به همت متخصصان ایرانی ساخته شده، با حضور رییس هیات عامل ایمیدرو به بهره برداری رسید.

 

طرح مکانیزه اسکله منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس که از پروژه های نیمه تمام سال های گذشته به شمار می آمد در هفته دولت آماده افتتاح شد. این اسکله یکی از بزرگترین اسکله های تخلیه و بارگیری مواد معدنی و تولیدات صنایع معدنی است و آماده پذیرش شناورهای دریایی است. برای اجرای این طرح 560 میلیارد ریال سرمایه گذاری شامل دایک سنگی (40 هکتار استحصال زمین) خرید لوله، بخش سیویل ، نصب تجهیزات و لایروبی صورت گرفت که از محل درآمدهای منطقه تامین اعتبار شده است. همچنین میزان اشتغال اسکله 12 میلیون تنی منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس 3 هزار نفر است.

 
با راه اندازی این اسکله، ظرفیت انتقال و تخلیه و بارگیری موادمعدنی در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس(استان هرمزگان) از 6 میلیون به 12 میلیون تن افزایش می یابد و همزمان دو کشتی با ظرفیت هرکدام 110 هزار تن پهلودهی می شوند.

 
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی وفلزی خلیج فارس در مراسم افتتاح این طرح که جمعی از مدیران شرکت های خصوصی و مسوولان استان هرمزگان حضور داشتند با ارایه گزارشی از روند اجرای این طرح اظهار داشت: این اسکله از بزرگترین سازه های آبی کشور است که در عمق 14.5 متری ایجاد شده است ، مساحت عرشه 11 هزار مترمربع است که بر روی 166 شمع 42 متری به قطر 56 اینج در کف دریا کوبیده شده ، نصب شده است.

 
هندیان ادامه داد: طول این اسکله 343 متر و عرض آن 38.2 متر است و 640متر ریل برای جابجایی تجهیزات تخلیه و بارگیری اسکله، نصب شده است. با افتتاح این اسکله، طول اسکله های اختصاصی منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس به 655 متر رسیده است. این اسکله بعد از عملیات لایروبی تا عمق 25 متر قادر به پهلودهی کشتی های 400 هزارتن به بالا است.

 
وی گفت: هندیان تصریح کرد: تمام مراحل طراحی ساخت و نصب تجهیزات و نظارت به وسیله شرکت های ایرانی انجام شده و 100 درصد بومی سازی شده است . در ساخت این اسکله نسبت به برآورد شرکت های خارجی بیش از 100میلیون دلار صرفه جویی ارزی شده است . همچنین با حذف حوضچه چرخش جدید و استفاده از حوضچه قدیم حدود 150 میلیارد تومان نیز صرفه جویی ریالی انجام شده است.

 
هندیان گفت: شتاب توسعه در صنایع فولاد یک عامل اصلی برای این طرح ملی است و این مجموعه در راستای چشم اندازه های تدوین شده که یکی از اهداف این مجموعه، تبدیل منطقه به قطب تخلیه و بارگیری مواد معدنی و مواد نفتی است که توانست گام های بلندی را برای خدمت به کشور بردارد.

 
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس که درباره دستاوردهای دولت یازدهم سخن می گفت، افزود: جذب 3.4 میلیارد دلار سرمایه گذاری داخلی و خارجی جدید و افزایش 62 درصدی سرمایه گذاری در سال 93 و رسیدن به رقم 9 میلیارد دلار از جمله دستاوردهای مهم دولت است.

 
هندیان ادامه داد: آغاز عملیات اجرایی بیش از 10 طرح بزرگ در بخش صنایع معدنی و نیروگاهی از دیگر دستاوردهای دو سال اخیر در دولت تدبیر و امید است. وی با بیان اینکه بیش از 5 میلیارد دلار پروژه در زمینه های مختلف صنعتی و معدنی در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس در دست اجراست، گفت: این منطقه در یکی از مهمترین نقاط راهبردی جهان واقع شده که دسترسی آسان به آب های آزاد، منابع انرژی گاز و ... دارد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران