در بازار سنگ‌آهن صادراتی ایران قیمت‌ها صعودی بود و آخرین قیمت سنگ‌آهن مگنتیت خلوص ۶۱ درصد از حدود ۴۶ دلار به کمتر از ۵۰ دلار و سنگ‌آهن هماتیت صادراتی خلوص ۶۱ درصد ایران نیز از ۴۵ دلار به حدود ۵/ ۴۸ دلار در هر تن فوب بهبود یافت.در حالی که بازار واردات قراضه ترکیه یک هفته قبل در سکوت بود و امکان معامله در ۳۰۰ دلار یا کمتر نیز وجود داشت، اواخر هفته گذشته قیمت قراضه وارداتی به لطف افزایش خرید‌ها رشد ناگهانی داشته قراضه سنگین ۲۰-۸۰ حدود ۵ دلار بالا رفته به ۳۱۸ دلار در هر تن سی‌اف‌آر رسید.در شرق آسیا، توکیو استیل ژاپن دومین افزایش قیمت ماه مارس را اجرایی کرد و این بار افزایش قیمت خرید قراضه تا ۵ دلار در هر تن بوده تا ۳۱۳ دلار در هر تن رسید. قراضه سنگین کلاس ۲ صادراتی ژاپن نیز ۳۰۰ تا ۳۰۸ دلار در هر تن فوب معامله شد. فعالیت بازار واردات قراضه در جنوب شرق آسیا ناچیز بود. قیمت‌های پیشنهادی بالا و موجودی انبار خریداران نیز کافی است. متوسط قیمت قراضه وارداتی ۳۳۵ تا ۳۴۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر رقم خورد.قیمت قراضه در معاملات جدید ماه مارس در بازار داخلی آمریکا تا ۲۰ دلار هر لانگ تن بالا رفت. متوسط شاخص قیمت قراضه خرد شده موسسه پلاتس ۲۵/ ۳۴۹ دلار هر لانگ تن ثبت شد.

بازار بیلت سی‌آی‌اس  نیز هفته نسبتا آرامی داشت، چرا‌که اختلاف میان قیمت‌های پیشنهادی و قیمت مورد نظر خریداران بالا بود. قیمت پیشنهادی به ۴۵۰ تا ۴۶۰ دلار در هر تن فوب دریای سیاه رسید و خریداران در کشورهای مختلف به دنبال ۴۴۰ تا ۴۵۰ دلار بودند. عرضه‌کننده‌های سی‌آی‌اس قیمت پیشنهادی بیلت به ترکیه را از ۴۷۰ تا ۴۷۵ دلار به ۴۶۵ تا ۴۷۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر کاهش دادند ولی خریداران در ترکیه تمایلی به معامله نشان ندادند چرا که قیمت‌های رقابتی‌تری در بازار داخلی موجود بود. تا پایان هفته بیلت سی‌آی‌اس تا ۴۵۲ دلار در هر تن فوب نیز شنیده شد.در بازار صادرات ترکیه نیز فعالیت زیادی دیده نمی‌شود ولی هفته گذشته بیلت به آفریقا در ۴۵۵ تا ۴۶۵ دلار در هر تن فوب فروخته شد. در بازار داخلی ترکیه نیز بیلت از ۴۶۰ تا ۴۷۰ دلار به ۴۵۰ تا ۴۶۰ دلار در هر تن درب کارخانه رسیده است.بیلت صادراتی چین نیز با ۵ دلار بهبود به ۴۸۵ دلار در هر تن فوب رسید.بازار بیلت وارداتی جنوب شرق آسیا در ثبات بود در واقع از ۱۴ فوریه تاکنون قیمت در ثبات بوده، چون تقاضا کم است و عرضه سی‌آی‌اس نیز محدود بوده است.

در ترکیه کمبود تقاضا قیمت میلگرد را پایین تر آورد و از ۵۸۵ دلار به ۵۵۶ تا ۵۷۵ دلار در هر تن درب کارخانه رسید. بعید به نظر می‌رسد تا اواخر مارس که انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه بر گزار می‌شود اتفاق مثبتی در بازار فولاد آن رخ دهد. میلگرد صادراتی ترکیه نیز که اخیرا ۲۰ دلار افت داشته ۴۷۵ دلار در هر تن فوب شنیده شد.میلگرد صادراتی سی‌آی‌اس ۷ دلار در هر تن ارزان تر شده ۴۷۵ دلار در هر تن فوب شنیده شد.میلگرد در بازار داخلی چین تا ۳ دلار افت داشته ۵۵۷ تا ۵۶۶ دلار در هر تن درب کارخانه شد. تقاضا به آرامی رو به بهبود بود از این رو افت قیمت انگیزه خریداران را بیشتر کرد. میلگرد صادراتی چین نیز حدود ۳ دلار رشد داشته ۵۲۳ دلار در هر تن فوب ثبت شد. در بازار داخلی اروپا میلگرد در ۵۲۸ یورو در هر تن درب کارخانه ثبات داشت. در بازار آمریکا نیز میلگرد همچنان ۶۹۸ دلار هر شورت تن درب کارخانه و در ثبات است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان