سیگنال شمش به بازار مقاطع

سیگنال شمش به بازار مقاطع

رینگ صنعتی بورس کالا روز گذشته شاهد عرضه ۳۰ هزار تن شمش در مقابل ۷۱ هزار تن تقاضا برای این محصول بود؛‌ رقمی که به سادگی نشان‌دهنده وضعیت کنونی بازار است، تقاضایی به میزان دو برابر و نیم بیشتر از عرضه انجام شده. عرضه شمش بلوم (۱۵۰×۱۵۰) با میانگین موزون قیمتی پایانی ۴ هزار و ۲۶ تومان برای هر کیلو در حالی به ثبت رسید که بررسی قیمت پایانی و قیمت پایه،‌ رقابت ۷۹۶ تومانی را نشان می‌دهد.

 

به گزارش استیل پدیا، طی روزهای یکشنبه و دوشنبه در بورس کالا، شاهد عرضه‌های متوالی مقاطع فولادی با میانگین قیمت ۴ هزار تومان برای تیرآهن سبک و قیمت ۳ هزار و ۸۸۰ تومان برای تیرآهن سنگین بودیم، این در حالی است که روز گذشته شمش به‌عنوان ماده اولیه مقاطع فولادی به میزان ۳۰ هزار تن و با قیمتی بالاتر از عرضه مقاطع در روزهای قبل از آن به فروش رسید که حاوی سیگنال مهمی برای بازار در روزهای آتی است، اما سوالی که در میان فعالان بازار فولاد در چند روز گذشته و با رصد پی‌در‌پی مقاطع فولادی و شمش در بورس کالا مطرح می‌شود این است که آیا خریدار شمش‌ها کارخانه‌ها هستند یا یکسری واسطه این محصول را به نام کارخانه خرید می‌کنند و بعد از آن با قیمت بالاتر و کسب سود نوسان جریان عرضه‌ها آن را به کارخانه‌ها می‌فروشند؟

بازار فولاد روز گذشته در حالی تا ساعت ۱۲ با آرامش به روند قیمتی خود ادامه داد که پس از آن به گفته فعالان و تولیدکنندگان فولاد، بازار که به دنبال افزایش قیمت‌های غیرمنطقی بود آرامش خود را با توجه به معاملات شمش از دست داد و ملتهب شد، در واقع رصد روند قیمتی شمش روی تابلوی بورس کالا که با رقم ۴ هزار و ۴۰۰ تومان (با احتساب ارزش افزوده) به ثبت رسید این سیگنال را به بازار آزاد داد که بقیه کالاها مجوز حرکت به سمت مرز ۵ هزار تومان و حتی رد کردن این مرز را نیز دارند.

در واقع بازار مقاطع فولادی در حالی طی ماه‌های متمادی زیر بار جو روانی، افزایش قیمت‌های پی در پی بدون پشتوانه را به ثبت رسانده است که روز گذشته هم با دریافت این پیام که قیمت مقاطع باید در مقابل شمش مقرون به صرفه باشد اقدام به افزایش قیمت کرد. پیامی که در حال حاضر شمش در حال ارسال به بازار است این است که با روند کنونی معاملات روی یک دور تکرار افزایشی قیمت افتاده است، افزایش قیمت‌هایی که از حیث نظری توجیهی ندارند و در واقع بازار مقاطع و سایر حوزه‌های فولاد را وارد یک ارتباط پینگ پنگی دوسویه افزایش با توجه به قیمت مواد اولیه کرده است. در واقع پرونده عرضه شمش در بورس کالا البته در این هفته در حالی بسته می‌شود که پیش‌بینی می‌شود بازار باز هم طی یک عکس‌العمل طبیعی، در عرضه‌های مقاطع فولادی هفته بعد اقدام به افزایش خواهد کرد، ‌در واقع بازار فولاد تبدیل به ظرفی شده است که از افزایش قیمت لبریز است و در انتظار چرخه فروش و تقاضای واقعی است. در واقع مبنای خرید مقاطع فولادی و بر آن اساس تعیین قیمت محصولات در هفته آینده، عرضه شمش روز سه‌شنبه است که همین عرضه‌ها و روندهای قیمت‌گذاری، بازار فولاد را وارد یک چرخه افزایشی کرده است.

فعالان بازار فولاد با ابراز نگرانی از روند افزایش بدون پشتوانه در بازار فولاد این سوال را مطرح می‌کنند که این چرخه قرار است تا چه زمانی در بازار فولاد با سوخت افزایش قیمت ولی بدون فروش و تقاضای واقعی ادامه پیدا کند؟ به همین منظور برخی از این فعالان خبر از جلسه‌ای در وزارت صنعت مبنی بر احتمال صدور بخشنامه‌های جدید داده‌اند که احتمالا روی بازار نظارت‌های بیشتری صورت خواهد گرفت. این در حالی است که طی ماه‌ها و سال‌های گذشته بازاریان و فعالان و تولیدکنندگان صنعت فولاد با انتقاد از بخشنامه‌های متعدد در این بازار تلاش‌های زیادی را در راستای توجیه وزارت صنعت و سایر ارکان تصمیم‌گیر دولتی کرده‌اند تا مسیر صدور بخشنامه‌های آنی و دستوری مسدود شود‌ که در موارد زیادی این تلاش‌ها نتیجه‌بخش هم بود ولی موضوع این است که درست است که بخشنامه‌ها کنار زده شدند ولی چرخه‌های معیوب اصلاح نشدند.بازار فولاد در حالی با جو روانی و التهابات دست به گریبان است که مصرف‌کننده واقعی در این بازار مظلوم واقع شده است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران