رکود، بازارهای فولاد را در نوردید

رکود، بازارهای فولاد را در نوردید

بانک جهانی در آخرین گزارش خود از تاریک شدن آسمان اقتصاد جهانی در سال جاری میلادی خبر داده است. این بانک رقم پیش‌بینی شده رشد تولید ناخالص داخلی دنیا را ۱/ ۰ درصد کاهش داده و با اعلام پیش‌بینی رشد ۹/ ۲ درصدی تولید ناخالص داخلی برای سال ۲۰۱۹ در مورد خطرات کاهشی و همین‌طور بحران مالی جدید هشدار داده است. این موضوع به معنای آن است که بازار همه محصولات پایه دنیا از جمله محصولات فولادی تحت‌الشعاع این واقعیت قرار خواهد گرفت.

 

به گزارش استیل پدیا، بانک جهانی پیش‌بینی رشد بازارهای نوظهور با توجه به کاهش شدید رشد اقتصادی ترکیه، آرژانتین و ایران را ۲/ ۴ درصد اعلام کرده؛ درحالی‌که پیش‌تر این رقم را ۷/ ۴ درصد اعلام کرده بود. همچنین رقم رشد بازارهای پیشرفته طی سال جدید را ۲ درصد در برابر رشد ۲/ ۲ درصدی سال ۲۰۱۸ اعلام کرده است که این موضوع نشان می‌دهد همه بازارهای دنیا از این موضوع تاثیر خواهند پذیرفت. این بانک تاثیر منفی جنگ اقتصادی ترامپ، محدودیت‌های پولی آمریکا و سطح بالای بدهی‌ها و همین‌طور افزایش آسیب‌پذیری اقتصادها از نرخ بالای بهره را از دلایل این وضعیت اعلام کرده است. طی چهار سال اخیر، در کشورهای کم‌درآمد سطح بدهی‌های دولتی از ۳۰ درصد به ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی رسیده و آنها را مجبور به پرداخت نرخ بهره بیشتر کرده است. طبق گزارش دو‌سالانه بانک جهانی، برخی بازارهای بزرگ در حال ظهور و اقتصادهای پیشرفته طی ماه‌های اخیر شاهد فشار شدید در بازارهای مالی بودند که باعث دلسردی آنها شده و احتمال بروز آثار مخرب آن در سایر نقاط را نیز بیشتر کرده است. این آشفتگی در آمریکا نیز مشاهده شد و بازارهای سهام آن در ماه دسامبر سقوط وحشتناکی را شاهد بودند که از سال ۱۹۳۰ بی‌سابقه بوده است.

در این رابطه رئیس بانک جهانی گفت: ما دوره سختی در اقتصاد جهانی پیش رو داریم که بی‌ثباتی بازار مالی اخیر نشانه ظهور آن است. اکثر تحلیلگران وال استریت نگران این هستند که بازار اوراق قرضه آمریکا که در حال حاضر نرخ‌های کوتاه‌مدت آن بالاتر از نرخ‌های بلند‌مدت است، منجر به رکود اقتصاد این کشور بشود. صندوق بین‌المللی پول نیز سطح چشم‌انداز رشد جهانی خود برای ۲۰۱۹ را ۲/ ۰ درصد نسبت به پیش‌بینی خود در ماه آوریل کاهش داد و دلیل این وضعیت را تنش‌های موجود در تجارت جهانی اعلام کرده است.در این بین علائم افت در بازارهای فولادی دنیا مشهود است. به گزارش مرکز فولاد ایران، فروش ناچیز میلگرد در ترکیه موجب شده بازار بیلت آن نیز در رکود باشد. از طرفی بازار قراضه نیز وضعیت روشنی ندارد و خریداران بیلت در ترکیه ترجیح می‌دهند فعلا صبر کنند تا روند بازار روشن‌تر شود.

در بازار واردات بیلت در ترکیه بیلت ۴۱۲ تا ۴۱۵ دلار در هر تن سی اف آر حمل فوریه است و برخی تا ۴۲۰ دلار نیز پیشنهاد داده‌اند. در این بین قیمت درخواستی خریداران در ترکیه ۳۹۵ تا ۴۰۰ دلار است که ۵ دلار نسبت به هفته قبل افت داشته است.از طرفی بیلت در بازار داخلی ترکیه ۵ دلار افت داشته و ۴۱۵ تا ۴۲۰ دلار در هر تن درب کارخانه است. میلگرد تقاضا ندارد از این رو عرضه‌کننده‌های ترک مشتاقند بیلت خود را بفروشند.فعالیت بازار مقاطع ترکیه به‌طور کلی ناچیز است و برخی کارخانه‌ها حاضرند با استفاده از اهرم تخفیف فروش داشته باشند. قیمت پیشنهادی میلگرد صادراتی ۴۵۰ دلار در هر تن فوب است. برخی کارخانه‌ها بالاتر و برخی کمتر هم پیشنهاد می‌دهند. صادرکنندگان این کشور اخیرا به سنگاپور در ۴۶۵ دلار در هر تن سی اف آر معادل ۴۴۵ تا ۴۴۷ دلار فروش داشته‌اند. تقاضا در مجموع در بازار مطلوب نیست. در بازار داخلی ترکیه نیز میلگرد ۴۴۵ تا ۴۵۰ دلار در هر تن درب کارخانه است که کمی از هفته قبل پایین‌تر است.فعالان بازار معتقدند بعید است در آینده نزدیک قیمت مقاطع در ترکیه بهبود یابد چون بازار آمریکا تقریبا برای عرضه‌کننده‌های ترکیه بسته است و در اروپا نیز سهمیه واردات مقاطع ترکیه کم است.

  بازار بیلت سی‌آی‌اس هنوز فعال نشده

در سوی دیگر هنوز فعالیت بازار بیلت سی‌آی‌اس پس از تعطیلات سال نو مطلوب نشده است و از آنجا که تقاضا در ترکیه و آفریقای شمالی خوب نیست این موضوع موجب شده قیمت‌ها نزولی شود البته در آسیا تقاضا بهتر است.بیلت تولید فوریه سی‌آی‌اس به‌طور میانگین ۳۹۷ دلار در هر تن فوب است که ۵ دلار در هر تن افت داشته است؛ به علاوه خریدار کم است و بازار عملا هنوز فعال نشده است.در این بین در خاور دور بازار برای عرضه‌کننده‌های سی‌آی‌اس از منطقه منا بهتر است. قیمت پیشنهادی ۴۴۰ تا ۴۵۰ دلار در هر تن سی اف آر جنوب شرق آسیاست که معادل ۴۱۵ تا ۴۲۰ دلار در هر تن فوب است.

  بازار بیلت چین موقتا صعودی شد

با بهبود جو بازار، قیمت بیلت در بازار داخلی چین هفته گذشته افزایش داشت. با این حال تقاضای واقعی صنایع پایین‌دستی هنوز مطلوب نیست. خرید‌ها بین تجاری که به دنبال تامین انبارها برای قبل از تعطیلات سال نو چین بودند بهتر شد.قیمت بیلت در بازار تانگشان ۱۸ دلار در هر تن نسبت به جمعه قبل بالا رفته و به ۵۰۴ دلار در هر تن درب کارخانه رسیده است. موجودی میلگرد تجار در ۲۸ شهر بزرگ چین ۴/ ۸ درصد رشد داشته ۴/ ۳ میلیون تن شده است. از طرفی موجودی بیلت در بازار تانگشان ۳/ ۱۴ درصد افت داشته و ۱۲۰ هزار و ۳۰۰ تن شده است.با اینکه هفته گذشته بازار بیلت چین صعودی بوده ولی فعالان بازار تردید دارند روند صعودی با دوامی بر بازار حاکم باشد؛ چرا که مصرف واقعی بازار داخلی چین هنوز ضعیف است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران