۶۶ روز مانده تا تولید ریل فولادی در ذوب آهن اصفهان

ریل ملی در زمان مقرر به بهره‌ برداری می‌رسد

ریل ملی در زمان مقرر به بهره‌ برداری می‌رسد

تنها ۶۶ روز تا تولید ریل ملی باقی مانده تا ایران هم به دارندگان خط تولید ریل که یکی از زیر ساخت‌های اساسی کشور محسوب می‌شود، بپیوندد.

 

خطوط راه‌آهن یکی از عوامل توسعه‌ یافتگی کشورها به شمار می‌آید و هر چه خطوط ریلی کشور گستردگی بیشتری پیدا کند به همان نسبت پیشرفته‌ تر به شمار می‌آید و این زمانی بهتر و موثرتر است که ریل فولادی، پیش نیاز توسعه خطوط راه‌آهن در کشور تولید شود تا ارزش‌ افزوده بیشتری حاصل شده و ارز کمتری خارج شود.

 

براساس برنامه‌ ریزی‌های انجام شده، ذوب‌آهن اصفهان به‌ عنوان نخستین تولید کننده ریل در ایران تا پایان آذر امسال پروژه خود را به پایان رسانده و زمستان امسال شاهد تولید ریل ملی خواهیم بود ریلی که به گفته فعالان این حوزه با طلسم ۱۰۰ ساله رو به رو بوده و اینک این طلسم در حال شکستن است.با توجه به اینکه تنها چند ماه تا آغاز تولید این محصول باقی مانده عده‌ای بر این عقیده‌اند تولید ریل ملی با تاخیر به بهره‌ برداری خواهد رسید اما در روز شمار تولید ریل ملی تنها ۶۶ روز تا روز موعود باقی مانده است و دست‌ اندرکاران این صنعت معتقدند که بهره‌ برداری از این واحد تولیدی براساس برنامه پیش خواهد رفت.

 

شایعه تعویق بهره‌ برداری از کارخانه

 
درحال‌ حاضر حدود ۱۵۰۰ کیلومتر زیرسازی راه‌ آهن انجام شده که نیاز شدید به ریل در این پروژه وجود دارد و براساس برنامه تا سال ۱۴۰۰ باید ۱۰هزار کیلومتر از پروژه‌های ریلی اجرا شود که ۵هزار کیلومتر آن در دست اجرا و ۵هزار کیلومتر نیز در دست مطالعه است. علاوه بر آن شرکت راه‌ آهن در حال بازسازی خطوط قدیمی و ارتقای برخی از خطوط یک‌ خطه به دوخطه است، بنابراین نیاز شدیدی به ریل وجود دارد.

 

تمام این پروژه‌ها چشم امید به بهره‌ برداری هرچه زودتر از خط تولید ریل در ذوب‌ آهن اصفهان دارند. چند روز پیش این خبر در خبرگزاری‌ها منتشر شد که بهره‌ برداری از این کارخانه به تعویق افتاده این در حالی است که اوایل شهریور سال گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به خرید تجهیزات یک کارخانه آلمانی از سوی شرکت ذوب‌ آهن، گفته بود: تجهیزات این کارخانه درحال بسته‌ بندی و دمونتاژ است. معاون وزیر راه و شهرسازی از تولید این نوع ریل پیشرفته (UIC۶۰) از زمستان امسال یعنی با حدود ۶ماه تاخیر خبر داد در حالی که قرار بود از اواخر ماه جاری تولید ریل ملی در کارخانه ذوب‌ آهن اصفهان آغاز شود.

 

محسن پورسیدآقایی تصریح می‌کند: درباره تولید ریل ملی تفاهمنامه‌ای با ذوب‌ آهن امضا شده و ما نباید عملیات خاصی را انجام دهیم. ذوب‌ آهن خط تولید و ماشین آلات آلمانی را در این زمینه خریداری کرده و در حال بسته‌ بندی و دمونتاژ تجهیزات است. وی تاکید می‌کند: به‌ دنبال عقد یک قرارداد تضمینی با راه‌ آهن هستیم تا بتوانیم به آنها برای تامین ریل اطمینان بدهیم. این در حالی است که علی نورزاد، معاون دیگر وزیر راه و شهرسازی پس از بازدید از پروژه تولید ریل ملی گفته بود؛ در سیاست‌های دولت تدبیر و امید، صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور در اولویت قرار گرفته و توسعه بیش از پیش آن مد نظر است در حالی که در سال‌های گذشته این صنعت رشد چندانی نداشته است.

 

وی با اشاره به امضای تفاهمنامه تولید ریل ملی بیان می‌کند: خوشبختانه پیشرفت این پروژه به‌ گونه‌ای است که شاهد تولید نخستین محصول ریل ملی در زمستان امسال خواهیم بود تا در پروژه‌های عمرانی کشور و حمل‌ونقل مورد استفاده قرار گیرد.سعید محمد زاده با تاکید بر اینکه ریل مورد نیاز راه‌آهن را از منابع مختلف تامین کرده‌ایم، اظهار می‌کند: قبل از تحریم‌های ناعادلانه عمده‌ ترین و جدی‌ ترین منابع تامین ریل، کشورهای اروپایی بودند.

 

وی با اشاره به اینکه در گذشته برای ساخت راه‌ آهن ریل از اروپا، چین، ترکیه و هند تامین شده است، ادامه می‌دهد: درحال‌حاضر ریل را از منابع غیراروپایی تامین می‌کنیم و تاکنون در این زمینه دچار مشکل نشده‌ایم.وی با بیان اینکه قدم بزرگی در زمینه رفع نیازهای داخلی به ریل برداشته شده و آن بحث تولید ریلی ملی در کشور است، تصریح می‌کند: وزارت راه و شهرسازی به‌طور جدی از این برنامه حمایت می‌کند و امیدواریم این موضوع امسال به سرانجام برسد و شاهد تولید ریل ملی از اوایل سال آینده باشیم.

 

تولید ریل ملی پیشرفت ۸۲ درصدی دارد

 
مهرداد تولائیان، مدیر ارشد مهندسی بهره‌ برداری ذوب‌آهن اصفهان درباره زمان بهره‌ برداری از ریل ملی می‌گوید: براساس روز شمار زمان بهره‌ برداری از پروژه تولید ریل، آذر امسال است و تاکنون روند اجرایی پروژه براساس برنامه پیش رفته است. وی می‌افزاید: اگر تاخیری به وجوداید در حد ۲ هفته خواهد بود نه بیشتر زیرا تاکنون ۸۲درصد از کار پیشروی داشته و امید می‌رود در زمان مقرر پروژه افتتاح شود.

 

وی خاطرنشان می‌کند: تا روز شمار تولید ۶۶ روز مانده و تمام تجهیزات و دستگاه‌ها از آلمان وارد کشور شده است تا تمام دستگاه‌های جدید که براساس آخرین فناوری‌های روز هستند در زمان مقرر راه‌ اندازی و نصب شوند.وی تاکید می‌کند: تولید ریل ملی یکی از بهترین پروژه‌هایی است که در کشور انجام می‌شود زیرا گسترش ریل در هر کشوری یکی از مهم‌ ترین زیرساخت‌ها به شمار می‌آید بنابراین تولید ریل در داخل هر کشوری می‌تواند ارزش‌ افزوده فراوانی را در حلقه تولید فولاد آن کشور ایجاد کند.

 

به گفته تولائیان، یکی از اصول اولیه پیشرفت در هر کشوری جاده‌ سازی و ریل‌ سازی است زیرا ریل و استفاده از خطوط ریلی آسان‌ ترین و به‌ صرفه‌ ترین نوع حمل‌ونقل به‌ شمار می‌آید و از بهترین زیرساخت‌های هر کشور محسوب می‌شود به همین دلیل به بهره‌ برداری رسیدن آن برای تمام مردم ایران ارزشمند است.

 
مدیر ارشد مهندسی بهره‌ برداری ذوب‌ آهن اصفهان تصریح می‌کند: درحال‌حاضر به جز ذوب‌آهن اصفهان هیچ کدام از فولاد سازی‌ها اقدام به تولید ریل نکرده‌اند به همین دلیل تولید این محصول برای ذوب‌ آهن از اهمیت فراوانی برخوردار است.وی خاطرنشان می‌کند: تولید ریل در این پروژه علاوه بر اینکه نخستین تولید ریل در داخل کشور محسوب می‌شود و از این نظر حائزاهمیت است به لحاظ ارزش‌ افزوده زیادی هم که ایجاد می‌کند از جایگاه خوبی برخوردار است.

 

وی می‌افزاید: ظرفیت نهایی تولید ریل در ذوب‌ آهن اصفهان ۴۰۰هزار تن است اما ظرفیت اولیه آن در نخستین فاز ۲۰۰هزار تن است که به مرور و با افزایش درخواست‌ها به ۴۰۰هزار تن خواهد رسید. تولائیان می‌گوید: درحال‌ حاضر قراردادی با راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای تولید ریل منعقد شده و به همین دلیل پس از آغاز تولید واردات این محصول ممنوع خواهد شد تا محصولاتی که در کشور تولید می‌شود، مورد استفاده قرار گیرد.

- بهناز صفری -


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران