جنگ تجاری، بازار مصرف بی‌اچ‌پی بیلتون را تهدید می‌کند

 جنگ تجاری، بازار مصرف بی‌اچ‌پی بیلتون را تهدید می‌کند

این روزها دونالد ترامپ از هر فرصتی برای افزایش فشار بر چین استفاده می‌کند.

 

به گزارش استیل پدیا، تعرفه‌های جدید از این هفته اعمال می‌شود و تعرفه ۱۰درصدی در سال آینده ۲۵ درصد خواهد شد تا تاجران امریکایی، امکان تطبیق با شرایط و تامین کالا از منابع جدید را داشته باشند. دولت ترامپ هشدار داده که اگر چین تلافی کند مالیات همه کالاهای چینی که به امریکا صادر می‌شود، افزایش خواهد یافت. ترامپ می‌گوید تعرفه‌ها را برای پایان رابطه تجاری که آن را ناعادلانه می‌نامند افزایش داده و چین نیز گفته که تلافی خواهد کرد و از این بابت نگرانی چندانی ندارد. از تاثیر این جنگ تجاری که هر روز ابعاد گسترده‌تری به خود می‌گیرد، بازار بین‌الملل معدن و صنایع معدنی نیز بی‌نصیب نمانده و حالا شرکت استرالیایی بی‌اچ‌پی‌بیلتون به عنوان بزرگ‌ترین شرکت معدنی جهان در گزارش سالانه خود تنش تجاری بین امریکا و چین را عامل محدودیت رشد اقتصاد جهان معرفی می‌کند.

 

این اظهار نظر در حالی از سوی بی‌اچ‌پی مطرح می‌شود که چین یکی از اصلی‌ترین خریداران کامودیتی‌هایی است که این شرکت تولید می‌کند و بی‌ثباتی در بازار این کشور می‌تواند تاثیر ناخوشایندی بر درآمد چشمگیری داشته باشد که بی‌اچ‌پی سالانه از فروش محصولاتش به چین کسب می‌کند.


به نقل از بلومبرگ، بی‌اچ‌پی‌بیلتون، در گزارش سالانه‌ای که سه‌شنبه هفته گذشته منتشر کرده، افزایش تنش‌های میان چین و امریکا را تهدیدی برای قدرت خرید مصرف‌کنندگان، رشد تولید و توسعه اقتصادی جهان عنوان کرد و در این باره افزود: رویارویی ۲ تن از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان باعث می‌شود که ثبات تجارت بین‌الملل و به دنبال آن اطمینان خریدار در بازارهای جهانی مواد معدنی کاهش یابد، بی‌ثباتی‌های سیاسی همچنین می‌تواند سقف موردنظر را برای رشد اقتصاد جهانی پایین آورد.


این اظهارنظر در حالی از سوی این شرکت مستقر در شهر ملبورن مطرح می‌شود که از هفته جاری، تعرفه ۱۰ درصدی ترامپ بر کالاهای چینی به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار اعمال خواهد شد و اعمال آنها بر کالاها در سال آینده میلادی که کمی بیش از ۳ ماه به آغاز آن مانده، بیشتر از ۲ برابر می‌شود.


این شرکت به عنوان عرضه‌کننده کامودیتی‌هایی مانند سنگ آهن، مس و نفت، چشم‌انداز مثبت‌تری نسبت آنچه در طولانی‌مدت اتفاق می‌افتد دارد و در گزارش یادشده اظهار می‌کند با توجه به اینکه جمعیت جهان در حال رشد و استانداردهای زندگی در حال ارتقاست، انتظار می‌رود که تقاضا برای انرژی، فلزات و کود در دهه‌های پیش رو افزایش یابد. در واقع با توسعه صنعتی‌سازی و شهرنشینی که هنوز به قدر کافی رشدیافته نیستند، در دهه‌های پیش رو نیاز به مواد یادشده بسیار بیشتر خواهد بود.


بی‌اچ‌پی در ادامه گزارش به بررسی چشم‌انداز اقتصادی کشورهایی می‌پردازد که اصلی‌ترین بازارهای مصرف او را تشکیل می‌دهند و پیش‌بینی می‌کند در کوتاه‌مدت و در امسال میلادی، چین همچنان در مسیر رشد اقتصادی پیش رود اما در میان‌مدت، این رشد به دلیل اهداف رسمی دولت این کشور در ارتباط با تولید ناخالص داخلی، کاهش ۶.۵ درصدی را تجربه کند. همچنین پیش‌بینی می‌شود که نرخ رشد در بخش‌های مسکن و خودرو کاهش یابد و در ماشین‌آلات و زیرساخت‌ها ثبات بیشتری داشته باشد و اقداماتی که چین به تازگی برای کاهش بدهی و رویارویی با تورم مسکن شروع کرده، ادامه داشته باشد. هر گونه کاهش مستمر در رشد اقتصادی چین می‌تواند ریسک ضعف تقاضا و کم شدن نرخ محصولات را برای بی‌اچ پی در پی داشته باشد. از ابتدای امسال میلادی در اواسط دی ۱۳۹۶ تا پایان ژوئن (۹ تیر ۱۳۹۷)، چین منبع بیش از نیمی از درآمدهای بی‌اچ‌پی بوده و حدود ۵۲درصد از سنگ آهن تولیدی این شرکت به چین به عنوان بزرگ‌ترین خریدار سنگ آهن آن، فروخته می‌شده است.


همچنین طرح راه ابریشم جدید یا یک کمربند و یک جاده که به وسیله چین در سال ۱۳۹۲ خورشیدی (۲۰۱۳ میلادی) ارائه شد، چشم‌اندازی از یک بازار بزرگ مصرف را برای مواد معدنی ترسیم می‌کند. راه ابریشم جدید، یک طرح سرمایه‌گذاری در زیربناهای اقتصادی بیش از ۶۰ کشور جهان و توسعه دو مسیر تجاری «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» است. گفته می‌شود که پشتوانه این طرح، قدرت صنعتی اقتصاد چین و توان سرمایه‌گذاری آن است و می‌تواند به همراه قدرت نظامی چین، به هژمونی این کشور در آسیای شرقی بینجامد و در نهایت با تفوق بر مسیرهای تجاری خشکی و آبی اوراسیا، چین را به سوی قدرت برتر در اقتصاد جهانی رهنمون شود. بی‌اچ‌پی بیلتون پیش‌بینی می‌کند که اجرای این طرح از سوی چین به صرف هزینه ۱.۳ تریلیون دلاری بینجامد و همچنین ۱۵۰ میلیون تن فولاد در طولانی‌مدت برای اجرای آن نیاز باشد. تمرکز چین بر ارتقای استانداردهای زیست‌محیطی نیز به افزایش تقاضا برای محصولات معدنی با کیفیت بالا می‌انجامد. مجموع این اتفاق‌ها به این معناست که ضعف اقتصادی چین سبب می‌شود بی‌اچ‌پی بازار مصرفی با این توان را از دست بدهد.


در همین حال سیاست‌های ترامپ در زمینه افزایش تعرفه‌های واردات محصولات چینی، مصرف‌کنندگان این محصولات را در داخل امریکا با مشکلاتی رو به‌رو می‌کند که بی‌اچ‌پی بیلتون در گزارش خود یادآور شده و در این باره می‌گوید: تنش‌های تجاری بین این دو سبب می‌شود به دلیل کاهش واردات به امریکا، از شمار خریداران انرژی از بی‌اچ‌پی در این کشور کاسته شود. همچنین سیاست‌های مهاجرتی ترامپ می‌تواند به ایجاد محدودیت برای استعدادهای جهانی بینجامد و در پی این اتفاق، از رشد تولید کاسته می‌شود.


هند، دیگر مشتری توانمند بی‌اچ‌پی است. این شرکت در گزارش سالانه خود چشم‌انداز مثبتی را برای بازار هند در کوتاه‌مدت ترسیم می‌کند و امیدوار است اصلاحات کلیدی از جمله توقف مالیات بر کالا و خدمات، قوانین مرتبط به املاک و مستغلات و وام مسکن، عامل تحریک و ترغیب بازار در چند سال پیش رو باشد. بی‌اچ‌پی همچنین امیدوار است رشد اقتصادی هند به طور متوسط از سال مالی ۲۰۱۶ تا سال مالی ۲۰۲۰ میلادی (۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ خورشیدی) بیشتر از ۷درصد باشد و در پی این اتفاق‌ها، تقاضای انرژی و فلزات در این کشور افزایش یابد.


ژاپن نیز دیگر مصرف‌کننده اصلی محصولات بی‌اچ‌پی است اما جمعیت آن رو به پیری می‌رود، نرخ تولد در آن پایین است و فشار بدهی عمومی مانعی است که پیش روی رشد اقتصاد در طولانی‌مدت قرار دارد؛ اگر اصلاحاتی برای رفع این موانع انجام نشود، رشد اقتصادی کشور با رکود روبه‌رو خواه شد. در همین حال بازی‌های المپیک که قرار است در سال ۱۳۹۹ خورشیدی (۲۰۲۰ میلادی) در ژاپن برگزار شود می‌تواند رونق و شکوفایی کوتاه‌مدتی را برای این کشور باعث شود، اما بنا بر گفته بی‌اچ‌پی به نظر می‌رسد سیاست‌های مالی و پولی در ایجاد تغییر در تقاضای داخلی در میان‌مدت موثر نباشند و هر گونه رشد پایدار در اقتصاد ژاپن باید از منابع خارجی تامین شود.


در ادامه گزارش و بنا بر گفته بی‌اچ‌پی بیلتون در حوزه اروپا ریسک‌هایی که منجر به حرکت نزولی شود کاهش یافته‌اند، اگرچه همچنان اصلاحات چشمگیری در زمینه اقتصاد کلان در جنوب حوزه اروپا موردنیاز است تا مانع بروز کسادی و رکود اقتصادی در طولانی‌مدت شود.

نمودار، نشان‌دهنده سهمی است که چین در خرید محصولات بی‌اچ‌پی ‌بیلتون دارد. منبع داده‌های نمودار، گزارش سالانه بی‌اچ‌پی است و نشان می‌دهد بیش از نیمی از مجموع کامودیتی‌های تولیدشده در این شرکت را چین می‌خرد. همچنین حدود ۵۰ درصد از کل محصول سنگ آهن بی‌اچ‌پی به چین فروخته می‌شود. حدود ۳۰ درصد از محصول مس بی‌اچ‌پی نیز به چین صادر می‌شود و همچنین حدود ۱۸ درصد از زغال سنگ و کمتر از ۵درصد نیکل بی‌اچ‌پی‌بیلتون به چین می‌رود.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران