مدیر زیر ساخت‌های ایمیدرو

14 روش برای جذب سرمایه‌های معدنی آلمان و فرانسه | عباس رنجبر

14 روش برای جذب سرمایه‌های معدنی آلمان و فرانسه | عباس رنجبر

توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها، شرایط را برای توسعه ایران فراهم کرده است. در دو هفته اخیر، هفته گذشته، یک هیات آلمانی و فرانسوی عالی‌ رتبه وارد ایران شدند و برای همکاری اقتصادی با ایران آمادگی خود را اعلام کردند.

 

یکی از مهم‌ ترین بخش‌هایی که می‌توان از دانش و تجربه ژرمن‌ها و فرانسوی ها استفاده کرد، بخش معدن و صنایع معدنی کشور و به‌ ویژه در زیرساخت‌ها و تجهیز معادن و صنایع معدنی است. مزایای همکاری با این قطب صنعتی اروپا، تامین تجهیزات و ماشین‌های مورد نیاز در بخش معدنی است. با این حال، تنها واردات یک تجهیزات در دستور کار دولت قرار ندارد و سعی بر آن است که بیشترین منافع ملی از حضور آنها و انتقال فناوری و دانش فنی به دست آید. برای رسیدن به این هدف، باید دانش و تجربه آلمان را در حوزه‌های مختلف بررسی کرد و امکان استفاده از تخصص و تجارب و بازار سرمایه آنها فراهم شود. شیوه‌هایی که می‌توان از تخصص و سرمایه‌ گذاری آنها با توجه به ملاحظات قانونی استفاده کرد،‌ از این قرار است:

 

*‌ احداث اسکله منطقه ویژه پارسیان در قالب قرار داد «ای‌پی‌سی‌اف» یا تامین اعتبار اجرای این پروژه و انجام آن از طریق پیمانکار داخلی

 
*‌ سرمایه‌ گذاری در زمینه تامین آب شیرین‌ کن یا تجهیزات نمک‌زدایی برای انتقال آب به حوزه‌های صنایع معدنی

 
*‌ ارائه و انتقال فناوری‌های نوین برای بازیابی حداکثری آب مورد استفاده در چرخه فعالیت صنایع معدنی

 

 *‌ تامین اعتبار و سرمایه‌ گذاری در حوزه انتقال آب دریا به مراکز جمعیت و صنایع معدنی (مشابه آنچه عربستان انجام داده است)

 
*‌ ورود شرکت‌های آلمانی به عنوان توسعه‌ دهنده در تامین زیرساخت‌های مناطق ویژه اقتصادی در حوزه خلیج‌ فارس و دریای عمان با لحاظ کردن شرایط قانونی

 
*‌ با توجه به امکان استفاده از پساب در مناطق معدنی و مناطق ویژه اقتصادی،‌ سرمایه‌ گذاری در طرح‌های تصفیه آب شهرها و انتقال آنها به مراکز معدنی و صنعتی

 
*‌ احداث نیروگاه‌های «سی‌اچ‌پی» (با ۲ کاربرد برای تامین برق و تامین آب مورد نیاز صنایع) در قالب قراردادهای «بی‌اوتی»

 
*‌ سرمایه‌ گذاری در زمینه احداث خطوط ریلی و تامین ناوگان مورد نیاز آنها؛ در این زمینه اقداماتی که می‌توان انجام داد، شامل احداث خطوط ریلی جدید، ۲خطه کردن مسیرهای ریلی کنونی، اضافه کردن لوکوموتیو و واگن در قالب قراردادهایی که تامین‌ کننده منافع ملی و منافع طرف مقابل است.

 
*‌ حضور پیمانکاران و مشاوران آلمانی در قالب سرمایه‌ گذاری مشترک: با حضور آنها و سرمایه‌ گذاری و همکاری مشترک با مشاوران و فعالان معدنی و اکتشافی کشور می‌توان به توسعه و تقویت حوزه مشاوران و پیمانکاران داخلی در ارتباط با دانش فنی و خدمات مربوط به آن، سرعت بخشید. بدیهی است با رشد کمی و کیفی مشاوران و پیمانکاران داخلی شاهد حضور موفق این شرکت‌ها در مناقصات پروژه‌های معدنی و صنایع معدنی کشورهای منطقه خواهیم بود.

 
*‌ انتقال دانش فنی در استراتژی‌های مدیریت منابع آب و انرژی برای کاهش مصرف آب و انرژی در معادن و صنایع معدنی کشور

 
*‌ بکارگیری انرژی‌های تجدید  پذیر در بخش معدنی کشور. آلمان با توجه به حضور در قاره کم آفتاب اروپا، بزرگترین و پیشرفته‌ ترین کشور جهان در زمینه استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر است، دانش و تجربه آنها می‌تواند زمینه همکاری‌های زیادی را در این‌باره فراهم کند.

 
*‌ تامین و تجهیز ماشین‌ آلات در معادن بزرگ و متوسط و کارخانه‌های صنایع معدنی

 
*‌ تامین دستگاه‌های اکتشافی حفاری (کرگیری یا آرسی) و چاه‌پیمایی در دریافت اطلاعات عمقی از محدوده‌های امید بخش اکتشافی

 
*‌ طراحی و ساخت مراکزی که امکان استفاده از آب شور و لب‌ شور را در معادن و صنایع معدنی کشور فراهم کند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه تحلیل و مصاحبه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "تحلیل و مصاحبه" استیل پدیا