رییس هیات‌مدیره خانه معدن ایران

تزریق۱۱۰۰میلیاردتومان به طرح‌های معدنی | محمدرضا بهرامن

تزریق۱۱۰۰میلیاردتومان به طرح‌های معدنی | محمدرضا بهرامن

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) پس از استقرار دولت تدبیر و امید موفقیت‌های زیادی را در اجرای طرح‌های بخش معدن و صنایع معدنی به دست آورده است.

 

به گزارش استیل پدیا، اما لازم است پیش از بررسی عملکرد این سازمان در ۲ سال اخیر، آنچه در گذشته رخ داده مرور شود. تا پیش از شروع فعالیت دولت یازدهم بیش از ۲۴هزار میلیارد ریال طرح راکد و نیمه‌ تمام در سازمان توسعه و نوسازی معادن وجود داشت که هر کدام بین ۴ تا ۱۳ سال با تاخیر اجرای برنامه مواجه بودند. اما خوشبختانه با روی کار آمدن دولت یازدهم و با پیگیری مدیریت و همکاری بدنه این سازمان با وجود کمبود منابع اکنون تمام این طرح‌ها که زمانی راکد و نیمه‌ تمام بودند، فعال یا برنامه‌ ریزی برای فعالیت آنها در شرف انجام است.

 

از جمله این طرح‌های فعال‌ شده می‌توان به ۷ طرح فولاد استثنایی شامل طرح‌های چهارمحال و بختیاری، شادگان، نیریز، میانه، بافت، قائنات و سبزوار اشاره کرد که تاکنون بیش از ۱۱۰۰میلیارد تومان منابع به این طرح‌ها تزریق‌شده است. همچنین اقداماتی که درباره بهره‌ برداری از طرح طلای «زرشوران» انجام شد نیز قابل توجه و تقدیر است چراکه با افتتاح معدن و کارخانه طلای زرشوران تولید شمش طلای کشور ۲ برابر شد. بهره‌ برداری از معدن طلای «زرشوران» یکی از اقداماتی است که در کارنامه ۲ساله این سازمان به‌ عنوان نقطه مثبت ثبت شده است.

 
راهبرد تدوین‌ شده ایمیدرو که به‌ منظور راهبری طرح‌های توسعه‌ای در دست اجرا در راستای سیاست‌های نظام برای ایجاد اشتغال پایدار تکمیل زنجیره ارزش‌ افزوده در کشور و دوری از خام‌فروشی مواد معدنی و رشد حداکثری ارزش‌ افزوده در کشور طراحی شد، شامل موارد واگذاری تمامی طرح‌های در دست اجراست که بخش خصوصی علاقه‌مند به سرمایه‌ گذاری در آنها است. همچنین خرید تضمینی تولیدات یا خدمات از بخش خصوصی در قالب قراردادهای بلند مدت به جای سرمایه‌ گذاری مستقیم یا احداث زیرساخت‌ها و خدمات مورد نیاز، تقویت سرمایه صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی، ارتباط با دانشگاه‌ها، انجمن‌ها، موسسات تحقیقاتی و... از مهم‌ترین راهبردهای تنظیم‌ شده در این سازمان است.

 

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در حدود ۲ سال گذشته و پس از استقرار دولت تدبیر و امید تلاش مضاعفی را برای فعال‌سازی طرح‌های بخش معدن و صنایع معدنی آغاز کرده است، تا پیش از شروع فعالیت دولت یازدهم طرح‌های راکد و نیمه‌ تمام زیادی در ایمیدرو وجود داشت که برخی پروژه‌ها حتی با ۱۰ سال تاخیر نسبت به هدف برنامه پیش‌ بینی‌شده خود مواجه بودند. اما با تلاش مضاعف و پیگیری مدیریت ایمیدرو با وجود کمبود منابع، اکنون تقریبا تمام این طرح‌ها فعال شده‌اند و ارزش این طرح‌ها در شرایط کنونی حدود ۲/۴هزار میلیارد تومان است که بیش از ۹۰درصد منابع مالی لازم برای اجرای این طرح‌ها از محل مشارکت بخش خصوصی و خارج از سازمان توسعه تامین شده و اکنون ایمیدرو در کمتر از ۲ سال گذشته حدود ۳۰ طرح متوقف‌شده، راکد و نیمه‌ تمام را که هر یک به دلایل مختلفی به بهره‌برداری نرسیده بودند، با مشارکت بخش خصوصی فعال کرده است.

 
مدیریت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی کشور در ۲ سال گذشته برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و همچنین تنظیم برنامه ششم توسعه برنامه‌های راهبردی برای خود تعریف کرده است از جمله؛ توسعه اکتشافات بخش معدن با گستردگی ۲۰۰هزار کیلومترمربع، واگذاری طرح‌های فولاد استانی به بخش خصوصی و مشارکت در اجرا (در مناطق کمتر توسعه‌ یافته کشور)، توسعه فناوری واحدهای سیار فرآوری در معادن کوچک کشور، توسعه فناوری مرتبط با پرعیارسازی معادن (شامل سنگ‌آهن)، اجرای طرح‌های خاص به ویژه آنتیموان سفیدابه در سیستان و بلوچستان و اجرای طرح تیتانیوم کهنوج و همچنین اجرای طرح آلومینیوم جنوب در لامرد (با مشارکت بخش خصوصی)، توسعه مناطق ویژه اقتصادی در مناطق لامرد و پارسیان به منظور زمینه‌ سازی حضور بخش خصوصی واقعی و در نهایت ارائه تسهیلات و پوشش بیمه فعالیت‌های معدنی به پروژه‌های معدنی، تامین ماشین‌ آلات و تجهیزات معدنی و صنایع معدنی از طریق ابقای صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی و حمایت همه‌جانبه از آن برای افزایش توان تسهیلات‌ دهی آن است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه تحلیل و مصاحبه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "تحلیل و مصاحبه" استیل پدیا