مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران

ایمپاسکو به دنبال جذب سرمایه‌گذار در طرح‌های معدنی | وجیه‌اله جعفری

ایمپاسکو به دنبال جذب سرمایه‌گذار در طرح‌های معدنی | وجیه‌اله جعفری

جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی می‌تواند در توسعه بخش معدن و سرعت اجرایی شدن طرح‌های معدنی و صنایع معدنی نقش مهمی ایفا کند. به همین منظور شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، جذب سرمایه‌گذار در طرح‌های خود را در اولویت قرار داده است.

 


 طرح‌های در دست اجرای شرکت تهیه و تولید مواد معدنی و وضعیت آنها ازجمله طرح «طلای موته» چگونه است؟

 
معدن طلای «موته» دارای قدمت زیادی بوده و به عنوان یکی از معادنی که از گذشته فعال بوده درحال‌ حاضر نیز فعال است. سالانه حدود ۳۲۰کیلوگرم طلا از این معدن تولید می‌شود اما ذخایر این معدن و میزان ذخایر درحال استخراج آن با توجه به اینکه سال‌های مختلف از آن بهره‌ برداری شده درحال کاهش است. به همین دلیل از چند سال گذشته برای کشف ذخایر جدید در اطراف معادن طلای موجود در حال اکتشاف هستیم.

 

درحال‌ حاضر۹ آنومالی شناسایی شده اما به دلیل اینکه در منطقه حفاظت شده واقع است باید سازمان محیط‌ زیست موافقت خود را اعلام کند. با تلاش‌های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و وزارت صنعت، معدن و تجارت و مجموعه دستگاه‌های ذی‌ ربط، توانستیم موافقت اولیه برای انجام اکتشاف یکی از آنومالی‌ها را به‌ دست آوریم.

 

درحال‌ حاضر عملیات اکتشافی در این آنومالی آغاز شده و امیدواریم ذخیره خوبی به دست‌اید که پشتوانه‌ای برای معدن «طلای موته» باشد. یکی از محدوده‌هایی که اطراف دلیجان کشف شد ذخیره کمی داشت اما ما این محدوده را هم پشتوانه‌ای برای معدن طلای موته قرار دادیم تا با استفاده از آن عمر کاری کارخانه افزایش پیدا کند.

 

وضعیت سرمایه‌ گذاری در طرح‌های شرکت تهیه و تولید مواد معدنی به چه شکل است؟

 
شرکت طرح‌های مختلفی را در دست اقدام دارد که بخشی از آن مربوط به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بوده و بخش دیگر مربوط به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران است اما آنچه که محور سیاست گذاری شرکت قرار گرفته این است که شرکت از طریق جذب سرمایه‌ گذار بخش خصوصی قسمتی یا تمام نیاز مالی پروژه را تامین کند.

 

درحال‌ حاضر فعال کردن محدوده‌های معدنی حاوی شورابه‌ها در دستور کار شرکت قرار دارد و به دنبال جذب سرمایه‌ گذار برای آنها هستیم، اما تاکنون موفق به جذب سرمایه‌ گذار بخش خصوصی نشده‌ایم. برخی طرح‌های دیگر نیز به‌وسیله خود شرکت دنبال می‌شود مانند طرح واحد پتاس «خور» و «بیابانک» که برای سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) است، این طرح اجرا شد، اما راه‌ اندازی آن انجام نشده بود که در امسال راه‌ اندازی شده و درحال‌ حاضر تولید پتاس از شورابه‌ها را برای نخستین‌ بار در کشور داریم.

 

مشابه این موضوع در طرح پالایشگاه «قطران» رخ داد. طرح این پالایشگاه به دلیل همکاری نکردن طرف قرارداد که یک شرکت چینی بود مدت‌ها متوقف بود اما با همکاری کارشناسان داخلی راه‌ اندازی شد. پیش راه‌اندازی این طرح اواخر سال ۹۳ انجام شد اما در مرداد امسال شاهد راه‌ اندازی رسمی آن بودیم.

 

همچنین، محدوده‌های اکتشافی در استان‌های مختلف نیز در قالب پهنه یا محدوده از سوی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در حال اکتشاف تکمیلی است. امیدوار هستیم از این پهنه‌ها بتوانیم محدوده‌های معدنی جدیدی در استان‌های مختلف از جمله استان سیستان‌وبلوچستان، خراسان جنوبی، کرمان و یزد به عنوان ظرفیت معرفی کنیم.

 

وظیفه اصلی شرکت که در قالب استراتژی جدید هم دیده شده، تامین، تهیه و تولید مواد معدنی است تا بتواند مواد اولیه صنایع معدنی خود را تأمین کند. همچنین شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران این موضوع را جزو محورهای اصلی خود قرار داده است که به عنوان بازوی اجرایی ایمیدور در حوزه‌هایی که بخش خصوصی وارد نمی‌شود، وارد شده و کار را شروع کند. در صورتی که در هر مرحله زمینه واگذاری فراهم شود اقدام به مشارکت و واگذاری طرح از طریق سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ایمیدرو خواهیم کرد.

 

سرمایه‌ گذاران بخش خصوصی بیشتر تمایل ورود به چه بخش‌هایی را دارند؟

 
تمایل برای سرمایه‌ گذاری در طرح‌های سنگ‌ آهن، طلا، سرب و روی وجود دارد و برای هر کدام که فراخوان داده شده سرمایه‌ گذاران حضور پیدا کرده‌اند. به دلایل مختلف در برخی طرح‌ها همچون سنگ‌ آهن و طلا استقبال بهتر بوده اما در بحث شورابه‌ها به دلیل ناشناخته بودن استقبال کم است. درحال‌ حاضر تنها واحد پتاس «خور» و «بیابانک» در کشور کار استحصال از عناصر شورابه را انجام می‌دهد، به همین دلیل علاقه‌مندی در این بخش نسبت به بخش‌های دیگر کمتر است.

 

پس از توافق حاصل شده چه تغییراتی در طرح‌های شرکت تهیه و تولید مواد معدنی و مشارکت سرمایه‌ گذاران رخ داده است؟

 
روند حضور و استقبال برای سرمایه‌ گذاری و مشارکت رو به افزایش بوده و جلسات مختلفی با سرمایه‌ گذاران خارجی برگزار شد. در بحث واگذاری‌هایی که در سال گذشته مطرح شد، شرکت‌های چینی، ترکیه و اروپایی به شرکت بیمه و تولید مواد معدنی مراجعه کردند اما هنوز به جمع‌ بندی نرسیده‌ایم، ولی به‌ طور کلی می‌توان اظهار کرد که شاهد افزایش حضور شرکت‌های خارجی بوده‌ایم.

 

قدامات مهمی که در امسال می‌توان از سوی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی شاهد بود، چه مواردی است؟

 
در امسال راه‌ اندازی واحد پتاس «خور» و «بیابانک» و همچنین راه‌ اندازی پالایشگاه «قطران زرند» را داشتیم که تا به امروز به بهره‌ برداری رسیده است. آنتیموان «سفیدآبه» و زغالشویی سواد کوه نیز از دیگر طرح‌های در دستور کار است که امیدواریم در نیمه دوم سال به سرانجام برسد. همچنین در امسال بخشی از طرح‌های اکتشافی در سیستان و بلوچستان به نتیجه خواهد رسید. امیدوار هستیم، پروانه بهره‌ برداری معدن طلای «کوه دم» در اردستان را نیز اخذ کنیم در این صورت آماده سرمایه‌ گذاری برای تکمیل و راه‌اندازی از سوی بخش خصوصی یا شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران خواهیم بود.

 

اکتشاف تکمیلی در بخش زغال‌ سنگ نیز جزو طرح‌های در دستور کار امسال است. از سویی دیگر واگذاری تعدادی از محدوده به بخش خصوصی نیز در امسال در دست اقدام است، یکی از این واحدها «زغال‌ سنگ پروده شرقی» است که به بخش خصوصی واگذار شد و امیدواریم در ۲۰روز آینده قرارداد آن عملیاتی شود.

- کتایون ملکی -


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه تحلیل و مصاحبه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "تحلیل و مصاحبه" استیل پدیا