تکمیل 10 طرح معدنی با 372 میلیون دلار

تکمیل 10 طرح معدنی با 372 میلیون دلار

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) اعلام کرد: امسال 10 طرح جدید با سرمایه‌گذاری 372 میلیون دلار تکمیل و آماده خواهد شد که طرح‌های آهن اسفنجی شادگان و تیتانیوم کهنوج از آن جمله این طرح‌هاست.

به گزارش بولتن نیوز،  مهدی کرباسیان - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت - امروز (یکشنبه) در اجلاس معدن و صنایع معدنی اظهار کرد:‌ بررسی و ارزیابی مجدد طرح‌های نیمه تمام یا راکد به لحاظ دارا بودن توجیه اقتصادی و انتخاب طرح‌های واجد ارزش برای ادامه کار از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در دولت یازدهم بوده که از بین طرح‌های ارزیابی شده، 30 طرح طی یکسال و نیم اخیر از شرایط رکود و سکون خارج شد و در مرحله اجرایی قرار گرفت.

وی اضافه کرد: برای این طرح‌ها 24 هزار و 165 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفت که 1634 میلیارد تومان با مشارکت بخش خصوصی بود. این استقبال وسیع بخش خصوصی از سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی گویای چشم‌انداز مطلوب از بازدهی سرمایه‌گذاری در این بخش است.

مذاکرات خارجی‌ها برای سرمایه‌گذاری در معادن ایران

کرباسیان در عین حال بیان کرد: تکمیل طرح‌های بزرگ مثل سیمان ونزوئلا، طلای زرشوران و طرح میله‌ گذاری آلومینیوم المهدی که 412 میلیون دلار در این بخش سرمایه‌گذاری شده، از دیگر اقدامات انجام شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در بخشی از سخنان خود اظهار کرد: برنامه ایمیدرو برای جذب سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی شامل استفاده از سرمایه‌های بخش خصوصی داخلی، ایرانیان مقیم خارج و سرمایه گذاری خارجی است که در این زمینه تا کنون بسیاری از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی کشور برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام و جدید ایمیدرو به منظور سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها اعلام آمادگی کردند که از جمله آنها می‌توان به مشارکت 65 درصدی بخش خصوصی برای اجرای طرح‌های فولاد استانی، سرمایه گذاری 60 درصدی در معادن سنگ آهن سنگان و سرمایه‌گذاری 100 درصدی در سنگ آهن گل گهر اشاره کرد.

وی ادامه داد: در چند ماه اخیر سرمایه‌گذارانی از شرکت های خارجی به ویژه از کشورهای اروپایی برای اجرای طرح‌های معدن و صنایع معدنی کشور وارد مذاکره شدند.

ایران جزو 15 قدرت معدنی جهان

کرباسیان با بیان این که ایران با داشتن 27 بیلیون تن ذخایر کشف شده و 57 بیلیون تن ذخایر بالقوه در بین 15 قدرت معدنی جهان قرار می‌گیرد، گفت: اکتشافات جدید، پتانسیل‌های معدنی کشور را قطعا افزایش خواهد داد. در سال گذشته با انجام اکتشافات جدید در فقط سطح 200 هزار کیلومتر مربع از نقاط مستعد کشور 250 میلیون تن ذخایر سنگ آهن، 200 میلیون تن به ذخایر ذغال سنگ و 30 میلیون تن به ذخایر طلا افزوده شده است.

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) با بیان این که بخش معدن در تولید ناخالص ملی سهم یک درصدی و صنایع معدنی سهم پنج درصدی دارند، اظهار کرد: با توجه به میانگین سهم 16 درصدی این بخش در کشورهای توسعه یافته، نیاز به سرمایه‌گذاری در صنایع معدنی کشور کاملا ملموس است و ایران در حال حاضر رتبه 15 در فولاد، رتبه 9 در سیمان و مس، رتبه 10 در سنگ آهن، رتبه 24 در آلومینیوم و رتبه 2 در سنگ‌های تزئینی جهان را دارد.

وی در عین حال بیان کرد: برابر با سرشماری، اکنون در ایران بیش از5400 معدن فعال وجود دارد که حداقل 10 معدن آن درمقیاس جهانی است و 750 هزار نفر در این بخش به صورت مستقیم وغیر مستقیم مشغول فعالیت هستند.

ارزش 700 میلیارد دلاری ذخایر معدنی ایران

کرباسیان همچنین اظهار کرد: کشورمان با برخورداری از یک درصد جمعیت دنیا و هفت درصد ذخایر معدنی کل جهان، دارای ارزش ذخایر معدنی 700 میلیارد دلاری است که با اکتشافات جدید این رقم تا 1400 میلیارد دلار خواهد رسید.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که ذخایر معدنی جزو ثروت های گران‌قدر کشورها محسوب می‌شوند، گفت: استفاده مطلوب از این ذخایر موجب رشد اشتغال و افزایش درآمدهای ملی می‌شود و در ایران نیز توسعه‌ صنایع معدنی از جمله اهداف راهبردی دولت در برنامه‌ ششم توسعه است که از سال آینده آغاز می‌شود و در طول این برنامه قرار است تولید فولاد به 50 میلیون تن، مس کاتد به 400 هزار تن و آلومینیوم به 700 هزار تن افزایش پیدا کند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا