دوراهی سهامداران معدنی با افزایش تحریم ها

دوراهی سهامداران معدنی با افزایش تحریم ها

دنیای معدن -دلار 4200 تومانی برای سهام های فلزی معدنی مانعی بزرگ ایجاد کرد که به هر بهانه ای نرخ گذاری محصولات در بورس کالا با این نرخ دلار انجام گیرد. اما اخیرا دیدیم که نرخ گذاری آلومینیوم و مس در بورس کالا با دلار سنا انجام شد ولی فولاد به دلیل گستردگی مصرف و لابی شدید کمی به مشکل خورده است وسندیکا از مخالفان سرسخت این افزایش نرخ بوده و هست . به هر حال با آزاد سازی نرخ گذاری اکثر محصولات در بورس کالا، فولادی ها هم به زودی خود را برای آزاد سازی نرخ ها باید آماده کنند و اجتناب نا پذیر است . اما سوالی که امروزه ذهن سرمایه گذاران را مشغول کرده این است که هم اکنون زمان مناسبی برای خرید سهام فلزی معدنی است ؟ از نرخ های جهانی شروع کنیم، فلزات اساسی به دلیل افزایش ایندکس دلار و تنش تجاری چین و آمریکا به شدت کاهش یافتند و به عنوان مثال مس از 7100 دلار در هر تن به کمتر از 6000 دلار رسید . اما به نظر فلزات اساسی اصلاح بیشتر و عمیق تری نخواهند داشت وکشش بیشتری برای کاهش ندارند از طرفی بهای تمام شده بالا در آمریکا ادامه ی وضع تعرفه هارا تهدید می کند. در داخل اما وضع متفاوت تر است. دلار به هیچ عنوان روی خوش به کاهش نشان نمی دهد و با قدرت گارد صعودی گرفته است و حتی 14 هزارتومان را هم دید ! شرکت های صادرات محور اکثرا دلارهای خود را در بازار عرضه نکرده اند یا مقدار کمی عرضه کرده اند و منتظر کاهش التهاب بازار هستند تا با آرامش در قیمت مناسب دلارهای خود ار در بازار عرضه کنند. اما چند مولفه دیگررا باید درنظر گرفت از جمله فرا رسیدن تحریم ها، افزایش بهای تمام شده شرکتها یا افزایش هزینه های سربار ولی تحریم ها اصلی ترین تهدید هستند که از نیمه ی آبان به اجرا در خواهند آمد . قطعا با وضع تحریم ها صادرات شرکتهایی همچون فولاد کاوه یا فولاد هرمز و فولاد خوزستان کاهش خواهد یافت که حتی اگر همه ی محصولات خود را هم صادر کنند در انتقال ارزهای حاصل از صادرات به دلیل تحریم های سیستم بانکی به مشکل برخواهند خورد. اما وقتی به عملکرد شرکتها با این نرخ دلار نگاه می کنیم و مثلا می بینیم ذوب آهن 70 الی 90 تومان، فولاد مبارکه 150 الی 180 تومان، ملی مس 135 الی 160 تومان یا کاوه که 100درصد صادراتی است 180 الی 200 تومان گلکهر با فقط فروش داخلی 150 تومان به ازای هرسهم سود می سازند حتی با پی بهه ای 4،5 هم اکثر سهم ها ارزنده هستند. به نظر باید بین ریسک تحریم ها و این رشد سودآوری شرکتها یکی را انتخاب کرد. البته بازار سهام نسبت به سایر بازارها بسیار عقب تر است ولی ریسک های خود را هم دارد.

اما سوالی که امروزه ذهن سرمایه گذاران را مشغول کرده این است که هم اکنون زمان مناسبی برای خرید سهام فلزی معدنی است ؟
از نرخ های جهانی شروع کنیم، فلزات اساسی به دلیل افزایش ایندکس دلار و تنش تجاری چین و آمریکا به شدت کاهش یافتند و به عنوان مثال مس از 7100 دلار در هر تن به کمتر از 6000 دلار رسید . اما به نظر فلزات اساسی اصلاح بیشتر و عمیق تری نخواهند داشت وکشش بیشتری برای کاهش ندارند از طرفی بهای تمام شده بالا در آمریکا ادامه ی وضع تعرفه هارا تهدید می کند.


در داخل اما وضع متفاوت تر است. دلار به هیچ عنوان روی خوش به کاهش نشان نمی دهد و با قدرت گارد صعودی گرفته است و حتی 14 هزارتومان را هم دید ! شرکت های صادرات محور اکثرا دلارهای خود را در بازار عرضه نکرده اند یا مقدار کمی عرضه کرده اند و منتظر کاهش التهاب بازار هستند تا با آرامش در قیمت مناسب دلارهای خود ار در بازار عرضه کنند.


اما چند مولفه دیگررا باید درنظر گرفت از جمله فرا رسیدن تحریم ها، افزایش بهای تمام شده شرکتها یا افزایش هزینه های سربار ولی تحریم ها اصلی ترین تهدید هستند که از نیمه ی آبان به اجرا در خواهند آمد .


قطعا با وضع تحریم ها صادرات شرکتهایی همچون فولاد کاوه یا فولاد هرمز و فولاد خوزستان کاهش خواهد یافت که حتی اگر همه ی محصولات خود را هم صادر کنند در انتقال ارزهای حاصل از صادرات به دلیل تحریم های سیستم بانکی به مشکل برخواهند خورد. اما وقتی به عملکرد شرکتها با این نرخ دلار نگاه می کنیم و مثلا می بینیم ذوب آهن 70 الی 90 تومان، فولاد مبارکه 150 الی 180 تومان، ملی مس 135 الی 160 تومان یا کاوه که 100درصد صادراتی است 180 الی 200 تومان گلکهر با فقط فروش داخلی 150 تومان به ازای هرسهم سود می سازند حتی با پی بهه ای 4،5 هم اکثر سهم ها ارزنده هستند.
به نظر باید بین ریسک تحریم ها و این رشد سودآوری شرکتها یکی را انتخاب کرد. البته بازار سهام نسبت به سایر بازارها بسیار عقب تر است ولی ریسک های خود را هم دارد.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا