برنامه‌ریزی فولاد هرمزگان در سال ۹۷

تولید یک و نیم میلیون تن تختال و دستیابی به ظرفیت اسمی

تولید یک و نیم میلیون تن تختال و دستیابی به ظرفیت اسمی

گروه صنایع معدنی >فولاد - شرکت فولاد هرمزگان در سال ۹۶ توانست به موفقیت‌های بزرگی دست یابد و برنامه‌های مختلفی نیز برای سال ۹۷ دارد تا به ظرفیت اسمی کامل خود کـه تولید ۱/۵میلیون تن تختال در سال است، بـرسد و سود ۴۰۰میلیارد تومانی را بـرای خـود محقق سـازد

به گزارش ماین نیوز، به‌دنبال بومی‌سازی قطعات ، درباره حوزه خرید شرکت فولاد هرمزگان، علی گلشن، معاون خرید فولاد هرمزگان  اظهار کرد: حوزه خرید شامل بخش‌های خرید مواد اولیه، مصرفی و انرژی، قطعات یدکی و ماشین‌آلات و قراردادها و برنامه‌ریزی خرید است. تمام این بخش‌ها، کارنامه‌ای در سال ۱۳۹۶ داشتند که حدود ۶۰درصد هزینه‌های آن مربوط به مواد اولیه، ۲۱درصد مربوط به خدمات، ۱۵درصد مربوط به قطعات یدکی و ۴درصد مربوط به اقلام مصرفی است.

گلشن در ادامه با اشاره به موفقیت‌های بخش خرید فولاد هرمزگان عنوان کرد: در سال گذشته موفق شدیم افزون بر ۲میلیون و ۳۱۰هزار تن گندله از معادن مختلف همچون سنگان، گل‌گهر و زرند وارد کنیم که در این زمینه، رشد ۲۶درصدی نسبت به سال ۹۵ را به ثبت رسانده‌ایم. ۶۱درصد این واردات به‌وسیله کامیون و ۳۹درصد به‌وسیله ریل بوده است. این میزان گندله از معادن گل‌گهر، زرند و سنگان تهیه شده که عمده‌ترین تامین‌کننده ما به‌دلیل مسافت، شرکت گل‌گهر است. البته واحد سنگان نیمه دوم سال گذشته راه‌اندازی شد و این رقم برای امسال عدد بیشتری است.

معاون خرید فولاد هرمزگان در ادامه توضیح داد: در فولاد هرمزگان ۲مدول احیا و یک واحـد ریختـه‌گری و فـولادسازی مشغـول کار هستند.

گلشن در ادامه افزود: یکی از استراتژی‌های فولاد هرمزگان به‌ویژه در سال ۹۷ کمک به صنعت داخلی کشور و بومی‌سازی قطعات و کاهش نیاز به خارج است چراکه اعتقاد داریم هر اندازه ارز از کشور خارج شود، به همان اندازه اشتغال در آن سوی مرز ایجاد خواهد شد، در حالی که یکی از مسئولیت‌های ما کمک به صنایع داخل و رشد اشتغالزایی در کشور است. این استراتژی را از سال‌های گذشته آغاز کرده‌ایم و امسال که به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی نام‌گذاری شده است، بر آن تاکید بیشتری داشته و این شعار را سرلوحه خود قرار داده‌ایم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در زمینه تامین گندله تاکنون مشکلی نداشته‌ایم اما متاسفانه تلاطم ارزی اخیر و به دنبال آن، افزایش انگیزه صادراتی گندله باعث شد که شرکت‌های معدنی و همچنین شرکت‌های بازرگانی مبادرت به صادرات کنند که این موضوع می‌تواند چالش‌های فراوانی برای فولادسازان داخلی ایجاد کند. از سویی در زیرساخت‌های حمل به‌ویژه بخش ریلی با مشکلات و محدودیت‌های فراوانی روبه‌رو هستیم که توسعه این زیرساخت‌ها را باید متناسب با توسعه صنعت به منظور رسیدن به افق ۱۴۰۴ در دستور کار قرار دهیم.


از تولید داخلی حمایت می‌کنیم
معـاون خرید فولاد هرمزگان در ادامه خاطرنشان کرد: آهن اسفنجی، از دیگر نیازهای کارخانه است. هر چند ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان آهن اسفنجی در جهان است اما بخشی از آن را صادر می‌کند، در حالی که اگر تولیدکننده داخلی نیاز به آهن اسفنجی دارد، نباید واحدهای تولیدکننده مبادرت به صادرات کنند. واحـد احیای فولاد هرمزگان که آهـن اسفنجی تولید می‌کند، پاسخگوی واحد فولادسازی نیست به همین دلیل مجبور هستیم مابه‌التفاوت نیاز به آهن اسفنجی را از خـارج وارد کنیم.

وی با تاکید بر استفاده از محصولات داخلی در فولاد هرمزگان عنوان کرد: تا جایی که امکان داشته باشد شرکت فولاد هرمزگان از محصولات داخلی استفاده می‌کند، هرچند تسهیلاتی همچون معافیت‌های هزینه‌های گمرکی وجود دارد اما ترجیح ما استفاده از محصولات داخلی در راستای حمایت از تولید ملی است. برای مثال در زمینه نسوزها بیش از ۹۵ درصد نیاز خود را از بازار داخل تهیه می‌کنیم.

معاون خرید فولاد هرمزگان با اشاره به اینکه الکترود گرافیکی در داخل تولید نمی‌شود، عنوان کرد: در زمینه الکترود گرافیتی واردات داریم. یکی از استراتژیک‌ترین کالاهای ما در امسال، الکترود گرافیتی است چون این ماده در یکی دو سال گذشته به شدت گران شده است. در واحدهای مختلف، برنامه‌ریزی شده که از یک سو الکترود گرافیتی را بازیافت کنیم و از سوی دیگر مصرف الکترود را به شدت کاهش دهیم.


آثار تحریم‌ها
معاون خرید فولاد هرمزگان در پاسخ به این پرسش که چه راهکاری برای مقابله با آثار تحریم‌ها در نظر گرفته‌اید؟ عنوان کرد: شرکت فولاد هرمزگان و هلدینگ فولاد مبارکه قصد دارند درخواست‌های یکپارچه ایجاد کنند تا خریدهای‌شان را به‌صورت یکجا انجام دهند. قصد داریم بر مبنای قراردادهای بلندمدت، مذاکره‌هایی را انجام دهیم. متناسب با تحریم‌ها، سناریوهای مختلفی را در نظر گرفته‌ و خودمان را در این زمینه آماده کرده‌ایم.

گلشن ادامه داد: امسال قصد تولید یک میلیون و ۵۰۰هزار تن تختال را داریم و برای مواد اولیه، قطعات یدکی و انرژی نیز برنامه‌ریزی‌هایی مبنی بر بومی‌سازی و جایگزین کردن محصولات داخلی به‌جای واردات انجام شده است. از طرف دیگر، اولویت ما، ایجاد قراردادهای باز و بلندمدت و تجمیع قراردادهاست.


تحولات ارزی
معاون خرید فولاد هرمزگان در پاسخ به این پرسش که افزایش نرخ دلار چه تاثیری بر نرخ محصولات فولاد هرمزگان داشته است؟ عنوان کرد: فولاد هرمزگان یک شرکت صادرات‌محور است که حدود ۷۰درصد محصولات آن صادر شده و ۳۰درصد دیگر صرف داخل می‌شود یعنی متناسب با کشش داخل پیش می‌رویم. از این رو قیمت‌ها براساس ارز است و درخواست‌ داریم که به این صنعت کمک شود. در این راستا قوانین باید به گونه‌ای باشند که واحدها چابک‌تر عمل کنند.

وی با اشاره به چالش‌های حوزه خرید عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌های ما، مشکلات حمل‌ونقل است. به طور کلی حمل کامیونی یکی از چالش‌های اصلـی واحدهای فـولادسازی در سطح کشـور است. افزایش خـرید ارزی، نقل و انتقال پـول، تثبیت نبودن بازار ارز و بالا رفتن نرخ مواد اولیه استـراتژیک در صنعت فـولاد مثل فـروآلیاژها، آلومینیـوم و... درحال‌حاضر جزو چـالش‌های اصلی به‌شمار می‌روند اما این توانایی را داریم که از هر مانعی عبـور کنیم.


سود ۴۰۰ میلیارد تومانی برای سال ۹۷
سیدحسین معصومی، معاون مالی و اقتصادی شرکت فولاد هرمزگان نیز درباره وضعیت مالی این شرکت  اظهار کرد: فولاد هرمزگان در سال‌های گذشته به‌ویژه ۹۴ و ۹۵ دوره سختی را پشت‌سر گذاشت چراکه این شرکت در این سال‌ها با زیان انباشته افزون بر ۳۵۰ میلیارد تومانی روبه‌رو شد اما با برنامه‌هایی که در پیش گرفت توانست در سال ۹۶ این زیان را جبران کند و همراه با کسب سود خالص ۳۷۷میلیارد تومانی، این سال را با سود انباشته ۲۴میلیارد تومانی پس از کسر زیان انباشته به پایان رساند. تمام سعی ما این بود که بهای تمام شده تولیدات شرکت را کاهش دهیم.

معصومی در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین عاملی که باعث شد به این سوددهی برسید، چه بود؟ گفت: مهم‌ترین عامل، فروش بالا و افزایش قیمت‌ها بود. به طور کلی سال ۹۶ برای فولادی‌ها سال خوبی بود چرا که از یک سو بازار داخلی مناسب بود و کشش قابل ملاحظه‌ای داشت و از سوی دیگر تاکید دولت بر امر صادرات معطوف شده بود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: فولاد هرمزگان نیز با بهینه‌سازی استراتژی‌های فروش توفیق چشمگیری در افزایش محصولات خود به‌دست آورد. با توجه به حضور فولاد هرمزگان در هلدینگ فولاد مبارکه برنامه‌ریزی فروش با این چشم‌انداز ترسیم شد که با در نظر گرفتن استقرار شرکت فولاد هرمزگان در مجاورت خلیج‌فارس و دسترسی به آب‌های آزاد بخش اعظم فروش شرکت به صادرات معطوف شده و همچنین به دلیل قرارگیری فولاد مبارکه در مرکز کشور و مزیت کاهش هزینه‌های حمل، تامین بازار داخلی توسط آن شرکت انجام شد به گونه‌ای که ۷۰ درصد فروش فولاد هرمزگان به صادرات و ۳۰ درصد آن به تامین نیاز داخلی تخصیص یافت و این موضوع موجب شد تا میزان محصولات انباری شرکت بـه کمتر از ۱۵ هـزار تن در پایان سال ۹۶ تقلیـل یابد.

معاون مالی و اقتصادی شرکت فولاد هرمزگان همچنین در پاسخ به این پرسش که گویا امسال شرایط فولادی‌ها همانند سال ۹۶ چندان مساعد نیست، گفت: البته این شرایط برای همه واحدهاست، هرچند قیمت‌های بین‌المللی همچنان خوب است اما مشکل اصلی، مربوط به برگشت پول صادرات است. معصومی افزود: با توجه به عملکرد شرکت در سال ۹۶ و هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، برای امسال ۴۰۰میلیارد تومان سـود خـالص پیش‌بینی کـرده‌ایم. برای این سال حـدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن برنامه تولید داریم که باید همیـن مقـدار نیـز فروش داشتـه باشیم.

وی در ادامه تاکید کرد: در ۴ماه نخست سال از برنامه عقب نبوده‌ایم و تمرکز و تلاش مدیریت و کارکنان شرکت نیز محرک دستیابی به اهداف برنامه‌ریزی‌ شده، بوده است. ضمن اینکه افزایش سرمایه شرکت نیز در امسال در دستور کار قرار گرفته و توسعه و افزایش ظرفیت تولید شرکت از ۱/۵میلیون تن به ۳میلیون تن همچنان در دست پیگیری و اقدام است.


سناریوهایی برای عبور از تحریم‌ها
مهدی شکری‌زاده، معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد هرمزگان نیز اظهار کرد: در سال ۹۶ موفقیت‌های خوبی در زمینه فروش کسب کردیم. در بازار داخلی، رشد ۶۸درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشتیم و با اتخاذ رویکردهای مناسب در راستای کسب مشتریان، موفق به دریافت لوح رعایت حقوق مصرف‌کنندگان در سطح ملی شدیم. در زمینه صادرات نیز با ارزیابی‌های انجام شده و ارائه محصول با کیفیت به بازارهای جهانی، از رشد ۱۰درصدی برخوردار بودیم و در مجموع، فروش محصول به بازارهای داخلی و صادرات با رشد ۲۴درصدی نسبت به سال ۹۵ رو‌به‌رو شده است.


شکری‌زاده ادامه داد: فولاد هرمزگان یکی از برترین صادرکننده‌های فولادی کشور به‌شمار می‌رود که برای سومین سال متوالی، موفق به دریافت تندیس و تقدیرنامه صادرکننده نمونه شده است.

وی همچنین تاکید کرد: با استراتژی مناسب بازاریابی و فروش حداکثری با رشد روبه‌رو شده و موفق شدیم در زمره ۱۰۰شرکت برتر داخلی به لحاظ درآمد قرار گیریم.

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد هرمزگان در پاسخ به این پرسش که آیا شرایط سیاسی پیش‌رو و تحریم‌ها به شما اجازه فروش می‌دهد؟ گفت: سناریوهای مختلفی در گروه فروش و بازاریابی در نظر گرفته شده که می‌توان به بازاریابی و شناسایی بازارهای جدید، عرضه خاص و کیفی با ارزش‌افزوده بالاتر به بازار و مشارکت با کارخانه‌های نوردی داخل کشور در زمینه تولید، فروش و استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و... اشاره کرد.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا