"سنا" عملکرد یکساله و مجامع گروه محصولات شیمیایی را بررسی کرد:

96، سال خوش یمن پتروشیمی ها

96، سال خوش یمن پتروشیمی ها

به زعم برخی کارشناسان، با توجه به بهبود قیمت های جهانی محصولات پتروشیمی در سال 2017 و 2018 که عمده دلیل آن افزایش قیمت نفت و محصولات وابسته و کنترل عرضه و تقاضا از طرف چین بوده، شاهد بهبود سودآوری شرکت های تولید کننده محصولات پتروشیمی بوده ایم. گواه این موضوع نیز، تقسیم حداکثری سود سال مالی 96 این شرکت ها است.


با پایان ماه تیر، از ترافیک برگزاری مجامع بورسی تا حد زیادی کاسته می شود. به گفته بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه، انتشار صورت های مالی یکساله و برگزاری مجامع ، به واسطه تعیین تکلیف شرکت ها، یکی از مهمترین سیگنال های دخیل در گمانه زنی سهامداران است. از این رو "سنا" در گزارش های پیوسته ای وضعیت شرکت های بورسی را در سال 96 به ترتیب صنایع بررسی می کند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، بررسی شرایط نمادهای محصولات شیمیایی (تولید کننده ها) در سال مالی گذشته حاکی از آن است که بسیاری از این شرکت ها با رشد سود آوری سال 96 را به پایان رسانده اند.

به زعم برخی کارشناسان، با توجه به بهبود قیمت های جهانی محصولات پتروشیمی در سال 2017 و 2018 که عمده دلیل آن افزایش قیمت نفت و محصولات وابسته و کنترل عرضه و تقاضا از طرف چین بوده، شاهد بهبود سودآوری شرکت های تولید کننده محصولات پتروشیمی بوده ایم. گواه این موضوع نیز، تقسیم حداکثری سود سال مالی 96 این شرکت ها است.

 
 

رشد تولید متانول ، اهرم تعدیل مثبت برای "شخارک"

آمارها نشان می دهد از میان نمادهای گروه محصولات شیمیایی (تولید کننده ها)، بیشترین تعدیل مثبت در سود سال 96 را پتروشیمی خارک داشته است

پتروشیمی خارک در مجمع سالیانه 96، سود خالص هر سهم را 4816 ریال اعلام کرد، که از این مقدار 3800 ریال سود به ازای هر سهم میان سهامداران تقسیم شده است . با توجه به اینکه سود خالص هر سهم برای سال قبل، 1843 ریال بوده است، شرکت تعدیل مثبت 161 درصدی را طی این بازه زمانی به ثبت رسانده است.

·         اصلی ترین محصول تولیدی این شرکت متانول است، "شخارک" با تولید 600 هزار تن متانول، بیشترین میزان تولید را طی سال های فعالیت داشته است.

·         این شرکت در سال 96، هزینه حمل و نقل متانول را به میزان قابل توجهی کاهش داده و از رقم 33 میلیون دلار در سال 95، به 17 میلیون دلار در سال 96 رسانده که کاهش حدود 50 درصدی را نشان می دهد.

·         یکی دیگر از اقدامات مهم پتروشیمی خارک در سال گذشته مربوط به اورهال(بازسازی) واحد گوگرد بوده است که باعث شد استحصال گاز ترش این شرکت افزایش یابد.

·         از برنامه های در دست اجرای این شرکت در سال 97، مربوط به بازسازی واحد متانول2 است. این پروژه تاکنون پیشرفت 37 درصدی داشته و بودجه مورد نیاز آن از 2 مسیر فاینانس و آورده نقدی تامین می شود.

·         یکی دیگر از نکات مهم در خصوص فعالیت این شرکت، نرخ گاز است. هم اکنون نرخ گاز دریافتی شرکت 20 درصد بالاتر از نرخ گاز تصویب شده در مجلس شورای اسلامی است. دلیل این موضوع در خصوص گاز دریافتی پتروشیمی خارک است که با سایر پتروشیمی ها متفاوت بوده و شامل متان، اتان و پروپان است.

    

گمانه زنی ها از عملکرد مطلوب "شفن" در سال 96

"شفن" در آخرین صورت مالی منتشر شده، 5522 ریال سود خالص به ازای هر سهم برای سال 96 شناسایی کرده است، که تعدیل مثبت 109 درصدی را نسبت به سال 95 نشان می دهد.  با توجه به اینکه مجمع عمومی سالیانه این شرکت تا تاریخ نگارش این گزارش برگزار نشده، میزان سود تقسیمی مشخص نیست.

پتروشیمی فناوران، با استفاده از گاز طبیعی متانول تولید می کند و قسمتی از این متانول را، به اسید استیک تبدیل می کند.

·         این شرکت در سال 96، به میزان 868 هزار تن متانول تولید کرده، که از این مقدار 796 هزار تن را به فروش رسانده است.

·         بررسی صورت سود و زیان این شرکت نشان میدهد، در سال 96 سود عملیاتی این شرکت 527 میلیارد تومان و سود خالص 571 میلیارد تومان بوده است.

·         نکته مهم در خصوص این شرکت مربوط به نرخ ارز است. نرخ ارز مورد محاسبه در قیمت گذاری متانول داخلی و صادراتی بر اساس ارز 4200 تومانی تعیین می شود و نرخ ارز مورد محاسبه در بهای گاز مصرفی به عنوان اصلی ترین ماده اولیه مصرفی در بهای تمام شده شرکت با ارز سه هزار و 800 تومانی محاسبه می شود.

 
       
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا