ذوب‌آهن تکلیف کشور را در تولید ریل مشخص کند

ذوب‌آهن تکلیف کشور را در تولید ریل مشخص کند

کارشناس ریلی گفت: با وجود سرمایه‌گذاری‌ زیاد در ذوب‌آهن، کم‌کاری این مجموعه موجب شده است تأمین ریل مورد نیاز کشور (UIC60) معطل بماند؛ ذوب‌آهن باید سریع‌تر محموله ۵۰۰ تنی این ریل را با گواهی استاندارد به مشتریان ارائه کند.

 

بهنام جمشیدی، در تشریح جزئیات وضعیت تولید ریل داخلی، اظهار داشت: ‌اگر اراده لازم در طرفین وجود داشت، خیلی پیش از این، تولید ریل در داخل کشور به سرانجام مطلوب رسیده بود و مجبور نبودیم در این سال‌ها این حجم عظیم از ریل را وارد کشور کنیم.
وی ادامه داد: ذوب‌آهن اگر سالانه یکصد هزار تن ریل تولید کند و به بخش داخلی یا خارجی بفروشد، یقینا سرمایه‌گذاری انجام شده را توجیه پذیر کرده است؛ این مجموعه که به گفته مدیرانش به اروپا محصول صادر می‌کند، همان مزیت‌های رقابتی را در فروش ریل هم می‌تواند ایجاد کند و کشور را به جای وارد کننده به صادر کننده ریل تبدیل کند.
این کارشناس‌ حمل و نقل اضافه کرد: ‌ذوب‌آهن سرمایه‌گذاری لازم را برای تولید ریل در داخل انجام داده و کارخانه ریل آلمانی خریده است، اما به خاطر سابقه فروش محصولات دیگر نظیر تیرآهن و میل‌گرد، دانش فروش ریل را ندارد؛ ‌مدیران ذوب‌آهن بارها اعلام کرده‌اند که آماده‌ایم نیاز کشور را در ریل تأمین کنیم و قطعاً حقیقت هم همین است، اما ‌اقدامات امیدوارکننده از سوی این تولیدکننده، کمتر به چشم می‌خورد.
جمشیدی‌ بیان کرد: چندی قبل خواندم یکی از کارشناسان از امکان تبدیل قرارداد تأمین ریل، از U33 به UIC60 صحبت کرده بود‌ و یقین دارم مدیران راه‌آهن از این مسأله استقبال خواهند کرد، زیرا اصولا نیاز ما به ریل U33 در این سال‌ها بسیار کاهش یافته و حتی در برخی موارد که می‌توانیم U33 استفاده کنیم هم، به جای آن از ریل UIC60 استفاده می‌کنیم.
‌وی تأکید کرد: ذوب‌آهن نباید معطل این قرارداد بماند، پیمانکاران داخلی، شرکت ساخت و غیره مشتری‌های جدی ریل UIC60 هستند؛ کشور سالانه به حدود ۱۲۰ هزار تن ریل UIC60 نیاز دارد، ذوب‌آهن که تاکنون این نوع ریل را تولید نکرده چطور صحبت از توان تأمین می کند؟ اگر واقعا توانایی دارند بهتر است در گام اول یک محموله UIC60 تولید‌ و به مشتری‌ها ارائه کنند.
این کارشناس‌ حمل و نقل ریلی ادامه داد: آن چه از بیرون ذوب‌آهن دیده می شود این است که ظاهراً حل مساله ریل با وجود توانایی فنی و اقتصادی، در اولویت‌های مدیران ذوب‌آهن نیست.
‌جمشیدی گفت‌‌: با وجود انجام سرمایه‌گذاری زیاد توسط ذوب‌آهن بابت تولید ریل، کم‌کاری این مجموعه موجب شده تأمین ریل اصلی موردنیاز کشور یعنی نوع UIC60 معطل بماند.
وی تأکید کرد: این مجموعه باید هر چه سریع‌تر در گام اول محموله پانصد تنی از این ریل هم تولید کرده و با گواهی استاندارد به مشتریان مختلف داخلی و خارجی ارائه دهد، در آن صورت انجام حمایت‌ جدی مانند افزایش تعرفه واردات امکان‌پذیر خواهد بود.
این کارشناس حمل‌ونقل ریلی اضافه کرد: ذوب‌آهن روزانه حدود ۱۰ هزار تن محصول فولادی تولید و عرضه می‌کند، تولید یک محموله ۵۰۰ تنی ریل UIC60 هیچ فشار اقتصادی به ذوب‌آهن وارد نخواهد کرد و کمتر از یک روز هم‌ زمان احتیاج دارد.
وی افزود: مدیران این مجموعه باید این تدبیر را از خود نشان بدهند تا یک بار برای همیشه حرف‌وحدیث‌ها پایان یابد، در آن صورت برای همه پروژه‌های ریلی که در نهایت ذیل بخش دولتی تعریف می‌شوند، ‌خرید ‌ریل از ذوب‌آهن حتماً انجام خواهد شد.
جمشیدی درباره شیوه حمایت از تولید ریل گفت: گام اول را باید ذوب‌آهن بردارد و مانند ریل U33 که پانصد تن تولید کرد و توان خود را به همه نشان داد، پانصد تن هم ریل UIC60 تولید کند و استاندارد آن را هم بگیرد، پس از آن می‌توان حمایت‌های محکمی از ریل داخلی داشت.
این کارشناس‌ حمل و نقل ریلی یادآور شد: اکنون تعرفه واردات ریل در حداقل ممکن است، در آن صورت این تعرفه قابل افزایش هم خواهد بود و بدین ترتیب محکم‌ترین ضمانت خرید هم برای ذوب‌آهن ایجاد خواهد شد.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا