جنگ تعرفه ای شروع شد:

آمریکا و چین وارد رینگ بوکس شدند، نخستین ضربه را آمریکا زد

آمریکا و چین وارد رینگ بوکس شدند، نخستین ضربه را آمریکا زد

اگر این جنگ تعرفه ای را به بازی بوکس تشبیه کنیم، نخستین راند این بازی شروع شد و به نظر می رسد پروسه بسیار پیچیده ای را شاهد باشیم. ترامپ و مشاوران وی مانند دسته اوباش رفتار می کنند و چین نیز برای دفاع از حق خود، مقابله به مثل را در پیش گرفته است. این رفتار آمریکا محبوبیت ترامپ را در نخستین انتخابات میان دوره ای کاهش میدهد .

از امروز روابط تجاری بین کشورها تغییر می کند و آمریکا با اعمال تعرفه بر روی 34 میلیارد دلار از محصولات چینی، جنگ تجاری را در فاز جدی آغاز خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، تعرفه واردات بر 34 میلیارد دلار از محصولات چینی در آمریکا امروز اجرایی می شود و دنیا در انتظار عکس العملی متقابل از سوی چین است. دو اقتصاد بزرگ دنیا در مقابل یکدیگر قدعلم کرده اند و رفتار خصمانه ای را در برابر روابط تجاری با یکدیگر در نظر گرفته اند.

وزیر بازرگانی چین در بیانیه ای اعلام کرده که هم اکنون وقت مقابله به مثل است و چین تصمیم دارد بر روی واردات 34 میلیارد دلار از محصولات آمریکا از جمله خودرو و محصولات کشاورزی تعرفه 25 درصدی را اعمال کند.

وی در این بیانیه اعلام داشت: چین همیشه متعهد بوده که آغازگر جنگ تجاری نباشد. اما برای حمایت از منافع ملی و مردمی کشور خود هیچ چاره ای جز مقابله به مثل ندارد.

وی عملکرد آمریکا را نقض فاحش قانون تجارت جهانی خواند و آمریکا را آغازگر بزرگترین جنگ تجارت جهانی در تاریخ اقتصاد دنیا برشمرد.

ترامپ در روز پنجشنبه، اعلام کرد که ممکن است آمریکا در فاز جدیدی از این جنگ تجاری، تعرفه واردات بر روی 500 میلیارد دلار از محصولات چینی را اعمال کند . در واقع کل واردات امریکا از چین در سال گذشته معادل 500 میلیارد دلار بوده است.

شاخص های چینی، که نخستین قربانی این جنگ های تجاری بوده اند  با افت بسیار شدیدی در بازار این کشور مواجه شدند در حالی که ارزش یوآن نیز در مسیر نزولی قرار گرفته است.

چن فیکسیانگ، استاد اقتصاد دانشگاه شانگهای جیاتونگ در این خصوص اظهار داشت: پس از تهدیدهای تجاری که بین دو کشور در ماه های گذشته ایجاد شده بود و هر دو کشور احتمال می دادند که شاید این تهدیدها در نهایت به مصاحله بینجامد، امروز می توان به طور قاطع اعلام کرد که جنگ تجاری آغاز شده است و هیچ مصالحه ای هم درمیان نبوده است. اگر در نهایت تعرفه ها بر 34 میلیارد دلار از محصولات چینی خاتمه یابد می توان گفت به اقتصاد چین و آمریکا به طور همزمان فشار زیادی وارد می شود . اما اگر تعرفه بر روی 500 میلیارد دلار از محصولات چین اعمال شود ، تأثیر این تعرفه بر روی کل مسایل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی هر دو کشور خواهد بود.

بازارهای آسیایی در این بین بیشترین ضرر را متوجه شدند و شاخص آسیا پاسفیک با افت 0.1 درصدی در آغاز معاملات روز جمعه روبرو شد .

در این میان، شاخص شانگهای با آغاز ساعات معاملاتی و قبل از شروع اعمال تعرفه ها 0.3 درصد افت کرد و پس از این که تعرفه ها در ساعت مقرری(ساعت 5 به وقت گرینویچ) اعمال شد افت بیش از 1.6 درصدی را به ثبت رساند.

نوریهیرو فوجیتو، مدیر تحلیل گری در مورگان استنلی ژاپن، در این خصوص اظهار داشت: اگر این جنگ تعرفه ای را به بازی بوکس تشبیه کنیم، نخستین راند این بازی شروع شد و به نظر می رسد پروسه بسیار پیچیده ای را شاهد باشیم. ترامپ و مشاوران وی مانند دسته اوباش رفتار می کنند و چین نیز برای دفاع از حق خود، مقابله به مثل را در پیش گرفته است. این رفتار آمریکا محبوبیت ترامپ را در نخستین انتخابات میان دوره ای کاهش میدهد .

اما در بازار کره جنوبی، شاخص کاسپی با افت 0.2 درصدی همراه شد و شاخص اصلی بورس تایوان و سنگاپور نیز افت 0.2 درصدی را به ثبت رساندند.

شاخص نیکی ژاپن رشد 1.1 درصدی داشت و افزایش قیمت سهام شرکت های خودروسازی در این کشور در پی احتمال وقوع جنگ تجاری آمریکا و اتحادیه اروپا و اعمال تعرفه آمریکا بر خودروهای اروپایی، به ثبت رسید.

شاخص صنعت خودرو در بازار ژاپن با رشد 1.4 درصدی مواجه شد و قیمت سهام تویوتا موتور و هوندا موتور نیز 1.5 درصد افزایش داشت.

اما در بازار کامودیتی، تهدیدهای ایران در خصوص بستن تنگه هرمز  و بیانیه نیروی دریایی آمریکا مبنی بر ضمانت تردد امن در این تنگه و بر عهده گرفتن امنیت آن، موجب بر هم خوردن تعادل در بازار طلای سیاه شد.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا