در گزارشی بررسی شد

شاخص صنایع بورسی دچار چه تحولاتی شد؟

شاخص صنایع بورسی دچار چه تحولاتی شد؟

سهام شرکت‌های فعال در صنایع مختلف از ابتدای تابستان 1396 تا انتهای بهار 1397 از لحاظ بازدهی شرایط نسبتاً متفاوتی را تجربه کرده‌اند اما می‌توان گفت که دوره مذکور به طور متوسط دوره مناسبی برای سرمایه‌گذاری در بورس و اوراق بهادار بوده است.

سهام شرکت‌های فعال در صنایع مختلف از ابتدای تابستان 1396 تا انتهای بهار 1397 از لحاظ بازدهی شرایط نسبتا متفاوتی را تجربه کرده‌اند اما می‌توان گفت که دوره مذکور به طور متوسط دوره مناسبی برای سرمایه‌گذاری در بورس و اوراق بهادار بوده است.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، به نقل از دنیای اقتصاد، به منظور بررسی عمیق‌تر بازدهی صنایع حاضر در بورس، در این نوشتار سعی شده است تا به صنایع پراهمیت‌تر و تاثیرگذارتر در شاخص پرداخته شود. عوامل اقتصادی متعددی بازار سرمایه را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به رشد قیمت کالاهای جهانی، رشد قابل ملاحظه قیمت طلا و ارز در بازار داخل، رشد نرخ اوراق، افزایش ریسک سیاسی و همچنین خروج ایالات متحده از برجام اشاره کرد. در ادامه صنایع فوق‌الذکر به تفسیر مورد بررسی قرار می‌گیرد. شاخص بورس اوراق بهادار طی سال گذشته در نمودار 1 نمایش داده شده است.

 
 
 

صنعت شیمیایی

این صنعت که بیشترین سهم بازار سرمایه را با نسبتی حدود 25 درصد در اختیار دارد، دارای بازدهی با احتساب آورده نقدی 48درصدی در دوره مورد بررسی بوده است. مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر این صنعت را می‌توان به ترتیب رشد قیمت‌های جهانی و همچنین رشد نرخ ارز در بازار دانست. به طور کلی شرکت‌های فعال در این صنعت که عمده آنها شرکت‌های پتروشیمی هستند را می‌توان در حالت کلی به تولیدکنندگان اوره، متانول و الفین تقسیم کرد.

شایان ذکر است که این شرکت‌ها محصولات دیگری نظیر مواد آروماتیک و پلیمری نیز تولید می‌کنند که به علت عمده نبودن این محصولات، شرکت‌ها به 3 دسته کلی بالا طبقه‌بندی شده‌اند. به گزارش نشریه پلتس قیمت متانول چین، در دوره مورد بررسی بیش از 65 درصد رشد را تجربه کرده است که بیشترین رشد در بین دسته‌های فوق‌الذکر است. قیمت فوب اوره نیز در دوره مورد بررسی بیش از 35 درصد و اتیلن جنوب شرقی آسیا حدود 44 درصد رشد داشته است. با توجه به روندهای قیمتی ذکرشده و همچنین رشد قابل ملاحظه دلار، رشد شاخص صنعت شیمیایی در نمودار 2 نمایش داده می‌شود.

 

 

 
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا