بسته خبری 97,10؛

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا)، در بسته خبری پیش‌رو، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت پرداخته است.


نماینده سازمان بورس، عضو کمیته فنی هیات خدمات مالی اسلامی شد

سی و دومین جلسه شورای هیات خدمات مالی اسلامی (IFSB) به میزبانی کویت با انتخاب اعضای جدید کمیته فنی هیات (Technical Committee) خاتمه یافت. در این جلسه، جعفر جمالی، عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نماینده سازمان بورس، به اتفاق آرای اعضای شورا و همچنین حکم رسمی بلو لاوال دانباتا، دبیر هیات خدمات مالی اسلامی، به عنوان عضو جدید کمیته فنی انتخاب شدند.

مشاهده کل خبر


تعیین نرخ جدید دلار در بورس

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار گفت: نرخ ارز صادراتی در بورس بر اساس میزان عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد. دکتر شاپور محمدی با بیان اینکه بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان بورس برای تنظیم نرخ ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان خرد در بورس تلاش می‌کنند افزود: ساز و کار لازم در این زمینه در بورس آماده است.

مشاهده کل خبر


امکان صدور و ابطال الکترونیکی واحدهای صندوق های سرمایه گذاری

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، ارزش دارایی صندوق های سرمایه گذاری را بیش از 1500 هزار میلیارد ریال اعلام کرد. سعید فلاح پور با بیان اینکه تعداد سرمایه گذاران و ارزش دارایی های صندوق ها، گویای نفوذ قابل ملاحظه و شناخته شدن صندوق ها به عنوان ابزار سرمایه گذاری مطمئن توسط سرمایه گذاران است، گفت: گسترش حضور سرمایه گذاران و حجم دارایی هایی که صندوق ها در اختیار دارند، بازبینی در رویه های اجرایی و نظارتی را بیش از پیش اجتناب ناپذیر می کند.

مشاهده کل خبر


بورس امن ترین گزینه سرمایه گذاری در شرایط حاضر است

عضو شورای‌عالی بورس بازار سرمایه را امن‌ترین گزینه برای سرمایه گذاری در شرایط امروز اقتصاد کشور دانست و گفت: رشد بازار سرمایه به دنبال رشد سایر بازارها و افزایش تورم آغاز شده است. حقیقی مهمانداری با اشاره به ریسک های بازارهای غیر مولد اظهار داشت: در شرایط فعلی بازار سرمایه بهترین و کم ریسک ترین گزینه سرمایه گذاری است، مشروط به اینکه افراد با تحلیل صحیح سرمایه گذاری کنند تا از رشد های این بازار منتفع شوند.

مشاهده کل خبر


تولید داخلی؛ اهرم رشد شاخص‌های بازار سرمایه

مدیرعامل فرابورس ایران در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر با موضوع «ممنوعیت واردات کالا و تاثیر آن بر تولید داخلی» گفت: با توجه به اینکه بازار سرمایه طی چند دهه گذشته به تجهیز منابع مالی بسیار کمک کرده، در شرایطی که بازارهای موازی همچون ارز و سکه با التهاب مواجه هستند می‌توان با استفاده از سرمایه‌گذاری حرفه‌ای و استفاده از ظرفیت‌های موجود در بورس، حجم نقدینگی را به بازار سرمایه هدایت کرد. امیر هامونی در خصوص افزایش شاخص و حجم و ارزش معاملات در بازار سرمایه طی روزهای اخیر با اشاره به اینکه رشد شاخص‌های بورس‌ها عمدتا به افزایش حجم تولید داخلی و فروش شرکت‌های موجود در بازار سرمایه برمی‌گردد، اظهار داشت: از آنجا که فروش شرکت‌های صادرات‌محور با ارزهایی که در بازار آزاد وجود دارد صورت می‌گیرد، این موضوع سودآوری آن‌ها را بهبود می‌بخشد.

مشاهده کل خبر


تقویت بازارهای رسمی کشور لازمه اقتصاد

حامد سلطانی نژاد با بیان اینکه الگو برداری بازار نقدی سکه از بازار آتی پیش فرض درستی نیست، گفت: در ادبیات مالی و در همه کشورهای دنیا بازارهای آتی و بازارهای مشتقه راه اندازی می شوند تا مدیریت بهتری روی نوسانات بازار نقد داشته باشند. وی افزود: عموما بازارهای آتی محلی به شمار می روند تا افرادی که به دنبال پوشش ریسک نوسانات و یا سفته بازی هستند، در این بازار حضور پیدا کرده و در این معاملات عموما کالاها منجر به تحویل نمی شود. مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه محدودیت هایی در تعداد معاملات و سطح وجه تضمین در بازار آتی سکه ایجاد کردیم تا بازار را کنترل و مدیریت کنیم، تصریح کرد: قطعا یکی از عواملی که منجر به مدیریت بازار سکه می شود مدیریت سمت عرضه است، زیرا تقاضا به شدت در بازار وجود دارد و با افزایش عرضه بازار می تواند به سمت و سوی مطلوب حرکت کند.

مشاهده کل خبر


فرصت های بکر بورس، برای ناشران، سرمایه گذاران و دولت

به گفته مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران، رشد قیمت ها در بازار سرمایه به مفهوم رشد و بالندگی بنگاه های اقتصادی است و این امر موجب ارتقای توسعه اقتصادی کشور می شود. اما رشد نرخ در بازارهایی نظیر مسکن، ارز و طلا به مفهوم افزایش تورم است و ره آورد چندانی برای اقتصاد نمی تواند داشته باشد. با این وجود این نکته محرز است، سمت و سوی تمام سیاست های کلان کشور در راستای تقویت بازار سرمایه باشد. حسن قالیباف با اشاره به ارتقای فعالیت بازار سهام بیان کرد: بورس اوراق بهادار تهران در سال های گذشته با سرعت قابل توجهی در مسیر توسعه و سازندگی فعالیت داشته است. به عنوان مثال، وجود بیش از 11 میلیون کد سهامداری، 325 ناشر فعال در قالب 38 صنعت، ارزش بازاری بالغ بر 420 هزار میلیارد تومان از دستاوردهای مهم این بازار است.

مشاهده کل خبر


اهداف هفتگانه فرابورس در سال ۹۷

مدیرعامل فرابورس «ابزارسازی، ساماندهی پذیرش، تقویت بازار شرکت‌های SME، توسعه کسب‌ و کار مبتنی بر تکنولوژی، حاکمیت شرکتی، تقویت نظارت بر عملیات بازار و ساماندهی بازار پایه» را اهداف سال ۹۷ اعلام کرد. امیر هامونی اظهارداشت: فرابورس برای تداوم نوآوری در صنعت مالی با عزم اصلاح و بهبود زیرساخت بازار سرمایه کشور و رونق‌بخشی به اقتصاد دانش‌بنیان، اقدامات موثری را مانند ادامه پذیرش شرکت‌های کوچک و متوسط در بازار SME، زمینه‌سازی برای ارتقای مدیریت استارت‌آپ‌ها با پذیرش صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و برگزاری رویداد فین‌استارز در سال ۹۶ انجام داد که امیدواریم در ادامه این مسیر نیز بتوانیم با سرعتی بیشتر به این ماموریت خود در توسعه بازار سرمایه جامه عمل بپوشانیم.

مشاهده کل خبر


بازار مشتقه و آتی بورس کالا تابع بازار نقدی است

حامد سلطانی‌نژاد با بیان این مطلب که افرادی که در بازارهای مشتقه و آتی بورس کالا فعالیت می‌کنند به دنبال این هستند که از منابع مالی که در این بازارها است، منفعت کسب کنند گفت: سازوکار معاملات در این بازارها در واقع به هیچ وجه نشان‌دهنده و تعیین کننده یک قیمت خاص نیست، بلکه در بازارهای مشتقه و آتی بورس کالای ایران، پیش‌بینی و انتظارات افراد است که قیمت کالاها را تعیین می‌کنند. حامد سلطانی‌نژاد با بیان اینکه اگر بازار آتی سکه نباشد بسیاری از سرمایه‌گذارانی که به دنبال کسب سود هستند، وارد بازار آزاد سکه می شوند گفت: این اقدام سبب می شود تقاضای بیش از حد برای سکه در بازار آزاد بوجود بیاید و قیمت سکه افزایش زیادی به همراه داشته باشد؛ در حالیکه در کشورهای دیگر دنیا روی سکه و کالاهای مختلف بازار مشتقه تشکیل می شود.

مشاهده کل خبر


روند کاهشی نرخ ارز با تشکیل بازار ثانویه آغاز می‌شود

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: پیش‌بینی می‌شود که با تشکیل بازار ثانویه ارز و در صورت مدیریت صحیح بانک مرکزی بر این بازار، روند کاهشی قیمت ارز شروع شود. محمدرضا پورابراهیمی داورانی درباره تشکیل بازار ثانویه ارز گفت: از ابتدای سال ۹۷ کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی طرح دوفوریتی ساماندهی بازار ارز را آماده کرد و تیم اقتصادی دولت نیز موضوعات مطرح شده در طرح ساماندهی بازار ارز را پذیرفت.

مشاهده کل خبر


نخستین رکن بازار سرمایه در جمع شرکت های دانش بنیان

مدیرعامل رایان بورس اظهار داشت: سامانه هایی که در اختیار شرکت رایان بورس است مانند سامانه نظارتی مکانیزه یا کدال با استفاده از تکنولوژی روز دنیا در داخل ایران به طور کامل توسعه پیدا کرده و اکنون با بررسی معاونت فناوری ریاست جمهوری شرکت رایان بورس و محصولات آن دانش بنیان معرفی شد. روح الله دهقان با بیان اینکه این رویداد مزایای زیادی برای بازار سرمایه به همراه دارد، گفت: ورود به حیطه شرکت های دانش بنیان قاعدتاً همکاری و تعامل بین متولی این امر یعنی نهاد معاونت فناوری ریاست جمهوری و سازمان بورس را تسهیل می کند و تعامل دو طرفه بین این دو نهاد بسیار سریع‌تر انجام می گیرد. چراکه معاونت فناوری ریاست جمهوری برای شرکت های دانش بنیان امتیازات خاصی قائل است.

مشاهده کل خبر


بازار سرمایه شایسته رشد است/ چند هشدار به تحلیلگران و کارشناسان بازار سرمایه

رییس هیات مدیره کارگزاری بانک خاورمیانه، شرایط امروز بازار سهام را شایسته رشد دانست و گفت: وضعیت برای خرید سهام مناسب است و قیمت ها در نقاط جذابی قرار دارند. روزبهان با تاکید بر اطمینان خاطر سرمایه گذاران از ورود دلار به کانال جدید قیمتی، اظهار داشت: بازار سرمایه در دو هفته گذشته با نرخ های قبلی خداحافظی کرده و قیمت های جدید در حال تثبیت است. سیاست های جدید، بازار سرمایه را قانع کرده است که دلار در دوران جدیدی از صعود قیمتی قرار گرفته که محدوده آن ۶ هزار تومان است.

مشاهده کل خبر


بیمه صنعت خودرو با حمایت از زنجیره تامین

دبیر انجمن همگن تخصصی قطعه سازان کشور، درباره راهکارهای توسعه و خودکفایی صنعت خودرو با توجه به خروج خودروسازان خارجی و فسخ برخی قراردادها گفت: باید به تقویت توان داخلی و طراحی پلتفورم ملی بهای بیشتری داده شود. آرش محبی نژاد تاکید کرد: صنعت قطعه سازی ایران در سال های گذشته ثابت کرده که قادر است قطعاتی باکیفیت و با استانداردهای جهانی تولید کند. این شرکت ها در گذشته به شرکت هایی مانند بنز، ولوو، پژو، رنو و ... قطعه می فروختند .

مشاهده کل خبر


مجامع الکترونیکی؛ فرصت ها و تهدیدها

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری اهداف، با استقبال از بسترسازی سازمان بورس برای تشکیل مجامع الکترونیکی گفت: این اقدام، احراز هویت و شمارش آرا را تسهیل خواهد کرد. امیر حمزه مالمیر افزود: با تشکیل مجامع الکترونیکی، بدون آنکه نیازی به تلف کردن زمان برای رفت و آمد به مجامع باشد، امکان اعمال رای و دریافت اطلاعات وجود دارد و شرکت‌ها نیز با برنامه‌ریزی مناسب‌تر، مجامع کاراتر و موثرتری را برگزار خواهند کرد.

مشاهده کل خبر


درخشش بورس در بهار 97

بهار 97، با طراوت و تازگی خاصی برای بورس تهران به پایان رسید و سه ماهه ابتدایی سال، به عنوان برگ زرین کتاب تاریخ بازار سرمایه ثبت شد. در این مدت، بورس تهران توانست برای نخستین بار به شاخص کل 6 رقمی دست یابد، موضوعی که در طول سال ها فعالیت این بازار بی سابقه بود. پرونده سه ماه فعالیت بورس تهران در روز چهارشنبه در حالی بسته شد که این بازار توانست به مدد چرخش در نیمه دوم خرداد بازدهی بیش از 13 درصد را به ثبت برساند. بازار سهام همچنین در این مدت توانست با کانال شکنی های متعدد به کانال 109 هزار واحد وارد شود. ارزش معاملات بازار سهام نیز در این مدت توانست رکورد جدیدی را به ثبت برساند و به بیشترین رقم از روزهای ابتدایی سال 94 برسد.

مشاهده کل خبر


عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بهار 97

بازدهی بورس اوراق بهادار تهران برای بهار 97 در حالی به بیش از 13 درصد رسید، که برترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری گروه‌های صندوقی «در سهام»، «مختلط»، «قابل معامله در بورس» و «کالایی در طلا»، بازدهی بالاتری از میانگین بورس نشان می‌دهند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام همگام با بورس، این روزها از پرطرفدارترین گروه‌های صندوق برای سرمایه‌گذاران است و در مجموع، طی فصل بهار توانسته اند، بازدهی مناسبی را نصیب سرمایه‌گذاران خود کند. در این گروه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری «دماسنج»، «گنجینه ارمغان الماس» و «بانک خاورمیانه» بیشترین بازدهی را برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آورده است.

مشاهده کل خبر


قیمت سهام مناسب است /حبابی در کار نیست

به گفته یک تحلیلگر بازار سرمایه،افزایش نقدینگی در بازار سهام، افزایش سرمایه را برای شرکت‌ها راحت می‌کند و شرکت‌ها برای اجرای طرح توسعه و افزایش تولید، راحت‌تر می‌توانند افزایش سرمایه دهند و نقدینگی را برای تولید جذب کنند. رحیم جلیل زاده در عین حال تاثیر نقدینگی بر بازار سرمایه و کمک به تولید را غیرمستقیم دانست و افزود: معاملات بازار سهام در بازار ثانویه صورت می‌گیرد و نقدینگی که وارد معاملات سهام می‌شود، به‌ صورت غیرمستقیم به کمک تولید می آید؛ زیرا نقدینگی مذکور هنگام انتقال مالکیت سهام از خریدار به فروشنده انتقال پیدا می‌کند.

مشاهده کل خبر


بازار سرمایه؛ حرکت بر ریل امن

سرپرست گروه دانشگاه الزهرا که تیم او سال گذشته در اولین لیگ ستارگان بورس رتبه نخست را کسب کرد، برگزاری چنین رقابت هایی را خلاقانه دانست و گفت: ایجاد حس رقابت و قرار دادن دانشجویان در محیط های واقعی، تجربه بسیار خوب و ایده آلی بود که قابل تقدیر است. شهناز مشایخ با تاکید بر اینکه اجرای چنین ایده هایی باعث می شود دانشجویان تئوری ها را به عمل نزدیک کنند، گفت: در رشته های مالی امکان چندانی برای عینیت پیدا کردن یافته ها و مطالعات دانشجویان وجود ندارد، به همین دلیل برگزاری چنین رقابت هایی بسیار مناسب است.

مشاهده کل خبر


بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا