طی هفت ماهه نخست امسال؛

۲۶۰۰ تن فرش دستباف از ایران صادر شد

۲۶۰۰ تن فرش دستباف از ایران صادر شد

قم - رئیس مرکز ملی فرش ایران از صدور نزدیک به ۲ هزار و ۶۰۰ تن فرش دستباف ایران به کشورهای خارجی طی هفت ماهه نخست سال خبر داد.

حمید کارگر ظهر سه‌شنبه در مراسم افتتاحیه نمایشگاه فرش دستباف قم، گفت: متأسفانه تحریم‌ها منجر به صادر نشدن فرش به آمریکا شده بود که پس از توافق وین شاهد حضور گسترده فرش ایران در بازار آمریکا خواهیم بود؛ هرچند در دوره تحریم کشورهای هند و پاکستان در آمریکا فعالیت گسترده‌ای در زمینه فرش داشته‌اند.

وی گفت: صنعت فرش ابریشم یک هنر ملی است که ارزش آن با هیچ مبلغ اقتصادی قابل مقایسه نیست.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به زمینه سازی وزرات صنعت، معدن و تجارت برای حضور گسترده در بازار آمریکا، افزود: ‌ پس از رصد بازار آمریکا حضور قدرتمندی در بازار این کشور خواهیم داشت زیرا یکی از راهکارهای افزایش صادرات فرش، راهیابی به بازار آمریکا است.

وی بیان کرد: اردیبهشت ماه سال آینده در جزیره کیش برخی از تاجران آمریکایی برای آشنایی با صنعت فرش ایران حضور می‌یابند.

کارگر ادامه داد: مقدمات حضور تاجران فرش ایران سال آینده در نمایشگاه آنتلایا با مشارکت دولت و بخش خصوصی در حال فراهم شدن است.

وی گفت: فرش زمینه اشتغال زایی بسیاری را فراهم می‌سازد و تنها با پنج میلیون تومان مواد اولیه می‌توان زمینه اشتغال را در حوزه فرش فراهم ساخت.

فرش سفیر فرهنگی ایران است

رئیس مرکز ملی فرش ایران اظهار کرد: فرش علاوه بر اینکه حوزه اقتصادی است، نقش فرهنگی و هنری بسیاری دارد زیرا سفیر فرهنگی ایران در سایر کشور‌ها محسوب می‌شود، همچنین اتحاد و پیوستگی میان فرشبافان ایرانی زبانزد است.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی از کشور‌ها از‌ شناسنامه نداشتن فرش ایرانی سوء استفاده کرده‌اند که برای جلوگیری از این امر ثبت جهانی فرش منطقه‌های جغرافیایی ایران در سازمان جهانی مالکیت معنوی انجام شد و ۱۵ منطقه ایران به ثبت سازمان جهانی مالکیت معنوی رسیده‌اند.

وی اضافه کرد: شناسنامه‌دار کردن فرش جزو برنامه‌های اولویت‌دار محسوب می‌شود تا فرش ایران دارای گواهی اصالتی شود.

مشکل بیمه بافندگان فرش

کارگر، بزرگ‌ترین دغدغه فعالان عرصه فرش را بیمه عنوان کرد و افزود: متأسفانه بیمه بافندگان به مشکل بزرگی تبدیل شده است که به دلیل اینکه اعتبار آن باید سالانه توسط مجلس تصویب شود، مشکلاتی ایجاد شده و تاکنون ۵۰۰ هزار قالیباف بیمه شده‌اند و ۵۰۰ هزار نفر نیز از خدمات بیمه بی‌بهره‌اند.

وی بیان کرد: نزدیک به ۲ هزار و ۶۰۰ تن فرش دستباف ایران به ارزش ۱۴۲ میلیون دلار به ۸۰ کشور خارجی طی هفت ماهه نخست سال صادر شده است که سهم عمده‌ای از صادرات را تشکیل می‌دهد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا