رئیس مرکز ملی فرش:

رفع تحریم ها زمینه ساز حضور مجدد فرش ایران در بازار آمریکا شد

رفع تحریم ها زمینه ساز حضور مجدد فرش ایران در بازار آمریکا شد

قم - رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: پس از توافق وین و رفع تحریم ها شاهد زمینه سازی حضور مجدد فرش ایران در بازار آمریکا هستیم.

حمید کارگر روز سه شنبه در آیین افتتاح دوازدهمین نمایشگاه فرش دستباف استان قم در سالن همایش فرهنگسرای جوان قم افزود: مشکل پنج ساله اخیر صنعت فرش ایران بسته شدن راه صادرات این کالای باارزش به آمریکا بوده است اما پس از توافق وین و رفع تحریم ها، تحریم اعمال شده صادرات فرش دستباف ایران به آمریکا برطرف شد و شاهد حضور مجدد فرش ایران در بازار آمریکا خواهیم بود.
وی ادامه داد: گرچه تحریم ها رفع و درهای بازار آمریکا به سمت فرش ایران باز شد اما در پنج سالی که در این کشور حضور نداشتیم رقیبان ما چون هند و پاکستان حضور قدرتمندی در آمریکا داشته اند و تا اندازه ای سلیقه ها تغییر یافته است.
رئیس مرکز ملی فرش ایران ابراز داشت: قرار است با هوشمندی خود و شم تجاری صادر کنندگان ایرانی رصد بازار آمریکا را انجام دهیم تا با در نظر گرفتن سلیقه آن طرف، حضور دائمی و قدرتمندی در بازار آمریکا داشته باشیم گرچه برای این حضور نیازمند برخی ابزارهای تسهیل کننده هستیم که وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال زمینه سازی های لازم است.
وی بیان داشت: شخص وزیر صنعت در شهریور امسال با نمایندگان تشکل های صادراتی فرش دیدار داشت و بیان کرد که بدنبال راهکارهایی هستیم که بخش خصوصی درمان صادرات فرش را به دولت گوشزد کند و دولت نیز راهگشای مشکل های این بخش باشد.
وی با اشاره به این که یکی از راهکارهای سهولت بخشی به صادرات فرش، راهیابی به بازار آمریکاست گفت: در جزیره کیش و در اردیبهشت ماه سال آینده میزبان بخشی از تاجران آمریکا خواهیم بود، هم چنین مقدماتی برای حضور تاجران فرش ایران در سال آینده در نمایشگاه آتلانتا با مشارکت دولت و بخش خصوصی انجام می شود.
کارگر بیان کرد: در بخش دولت، بخش خصوصی و تعاونی در حوزه فرش دغدغه های مشترکی وجود دارد و همه با هم فریاد می زنیم که فرش دستباف ویژگی های متعددی دارد و این که برخی عنوان می کنند ارزآوری صادراتی فرش دستباف در مقایسه با صادرات میعانات گازی، محصولات پتروشیمی و سیمان در رتبه بالایی نیست، قضاوتی ساده انگارانه است.
وی بیان داشت: وجه اشتغال زایی فرش بسیار بالاست و در حالی که در بخش های دیگر صنعتی هزینه اشتغال زایی بالاست می توان با پنج میلیون تومان مواد اولیه ایجاد شغل کرد و ارزش افزوده فرش قابل مقایسه با دیگر حوزه های صنعت نیست.
وی ابراز داشت: متاسفانه این نگاه وجود دارد که فرش بافی حوزه استعماری است و نباید روی این مساله تاکید کرد که نگاه ساده انگارانه و جزیی نگر است، چرا که فرش تنها حوزه اقتصادی نیست و تاثیرهای فرهنگی - هنری فرش زیاد بوده و این محصول، سفیر فرهنگی ما در فراسوی مرزهاست.
رئیس مرکز ملی فرش ایران اظهار داشت: در حالی که در جهان شاهد بروز پدیده ایران هراسی هستیم، در برابر نگاه منفی بدخواهان نظام، سفیر و پیام رسان فرهنگی زیباتر از فرش نمی تواند باشد که فرهنگ و هنر ایران را نشان دهد و فرش بافی در حوزه اشتغال در کشور ما بسیار قابل توجه است.
وی افزود: در برخی از مناطق مرزی که کشاورزی و دامداری به علت خشکسالی دچار مشکل شده، فرش بافی به عنوان شغل مکمل قابل اتکا مطرح است و نمی توانیم وجه های فرنگی تاریخی را کنار گذاشته و عدد صادراتی فرش را با دیگر کالاهای صادراتی مقایسه کنیم.
وی گفت: یکی از دغدغه های صنعت فرش، مساله بیمه است که خواسته به حق و دیرین قالیبافان به شمار رفته اما به دلیل آن که اعتبار آن باید سالانه توسط مجلس تصویب شود دچار مشکل هستیم و بیمه بافندگان به دغدغه بزرگی تبدیل شده است.
کارگر افزود: نزدیک به 500 هزار قالیباف در کشور بیمه شده اند و نزدیک به همین مقدار متقاضی بیمه داریم که از خدمات بیمه ای بهره مند نیستند.
وی در ادامه سخنان خود ویژگی فعالان فرش قم را اتحاد، پیوستگی و عزمی ذکر کرد که در بقیه نقاط کشور شاید کمتر دیده شود و افزود: رقیبان ما از خلاء قانونی شناسانه نداشتن فرش ایرانی برای کپی کردن فرش ایران استفاده کرده اند و نباید دست روی دست گذاشت و باید از این حریم حفاظت کرد، لذا از این رو ثبت جهانی فرش منطقه های جغرافیایی ایران که قم جزء پنج منطقه ابتدایی بود در سازمان جهانی مالکیت معنوی انجام شد.
وی ادامه داد: تاکنون 15 منطقه از ایران به ثبت سازمان جهانی مالکیت معنوی رسیده اند و از مجراهای مختلف قانونی و حقوقی بدنبال آن هستیم که به سود فرش به سمت شناسنامه دار شدن فرش ایرانی برویم تا فرش های ما دارای گواهی اصالتی شوند تا به مشتری خارجی اعتماد داده و اعتبار به کالای صادراتی خود بدهیم.
کارگر با اشاره به آمار صادرات فرش ایران در هفت ماهه ابتدایی امسال بیان داشت: در این مدت نزدیک به دو هزار و 600 تن فرش دستباف ایران به ارزش 142میلیون دلار به 80 کشور دنیا صادر شده است و فرش قم با توجه به متوسط قیمت آن و با توجه به وزن بالا سهم عمده ای از این صادرات دارد.
وی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در پی آن است که در تسهیلات کارت اعتباری 100 میلیون ریالی اخیر، فرش دستباف هم جزء اقلام فروشی باشد که امیدواریم این اتفاق تا پایان سال رخ دهد.
دوازدهمین نمایشگاه فرش دستباف استان قم از امروز 26 آبان ماه تا سی ام همین ماه به مدت پنج روز در محل دائمی نمایشگاه های استان دایر است و علاقه مندان می توانند از ساعت 15 تا 21 از آن بازدید کنند.
این نمایشگاه ویژه تولیدکنندگان استان قم است که شرکت کنندگان در 140 غرفه به ارائه محصولات خود پرداخته اند.ک/3
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا