کسب و کارهای نوین صاحب تشکل می‌شوند

کسب و کارهای نوین صاحب تشکل می‌شوند

معاون امور تشکل‌های اتاق ایران گفت: با توجه به سرعت شکل گیری کسب و کارهای جدید در سال‌های گذشته، اتاق ایران تلاش کرده تا این کسب و کارها را صاحب تشکل کند.

هومن حاجی‌پور در جلسه مجمع تشکل‌های دانش بنیان گفت: کسب و کارهای جدید در هر مرحله از زمان شکل می‌گیرند و البته شکل‌گیری آنها طی دوره‌های گذشته سرعت بیشتری داشته، این در شرایطی است که اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تلاش کرده است تا با توجه به ظهور این کسب و کارهای جدید، تشکل‌های مربوط به آنها را نیز ساماندهی کند. در این رابطه، آیین‌نامه‌ها و ضوابط به نوعی بازنگری شده تا بتوان به سرعت، این نیاز را پوشش داد.

معاون امور تشکل‌های اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود: با توجه به سرعت شکل گیری کسب و کارهای دانش بنیان، اتاق ایران هم تلاش کرده تا تشکل‌های مرتبط با این رشته فعالیت‌ها را ساماندهی کند و به عنوان یک ابزار حرفه ای در خدمت رشد و توسعه و نیز شکوفایی اقتصادی کشور قرار دهد.  

وی تصریح کرد: امور صحبت از تجربه و تخصص در کسب و کارهای نوین است و بنابراین در سال‌های اخیر، انتقال دانش و تجربه و نیز تکنولوژی باید صورت می گرفته، بنابراین مجمعی برای تشکل های دانش بنیان ایجاد شده است که امید می رود با گام نهادن در این حوزه و اطلاع رسانی به ذی نفعان خود، زمینه ساز رونق کل اقتصاد ایران بر پایه اقتصاد دانش بنیان شود.

همچنین در این نشست، افشین کلاهی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: سال‌هاست که اقتصاد ایران از منابع طبیعی و زیرزمینی تغذیه کرده و هر چه تاکنون در کشور هزینه شده است، از جیبی بوده که از درآمدهای نفتی پر شده است، بنابراین اکنون زمان آن رسیده تا بر روی حوزه هایی کار کنیم که به جای استفاده از منابع نفتی در اقتصاد، با ایجاد ارزش افزوده، راه را برای شکوفایی اقتصادی باز کنیم.

وی افزود: در حوزه شرکت‌ها و صنایع دانش بنیان، نکته حائز اهمیت این است که این صنایع علاوه بر ایجاد ارزش افزوده بالا، می تواند در سایر حوزه های اقتصاد تاثیرگذار باشد و بهره وری سایر صنایع را نیز بالا برد، ضمن اینکه صنایع دانش بنیان، میزان سرمایه گذاری در سایر صنایع را کاهش می دهد.

به گفته کلاهی، انتقال تکنولوژی از سوی صنایع دانش بنیان می تواند زمینه ساز ایجاد ارزش افزوده بالا باشد و به صنایع دیگر هم کمک کند تا ارزش افزوده خود را بالا برند.  

همچنین محمدرضا طلایی، رئیس مجمع تشکل‌های فناوری اطلاعات گفت: مشکلات اقتصادی امروز می تواند از سوی اقتصادهای دانش بنیان به حداقل برسد و به نوعی حل شود، این در حالی است که سرمایه گذاری در این بخش نسبت به سایر صنایع کمتر و در مقابل، ارزش افزوده بالاتری دارد؛ همانطور که کشورهای پیشرفته از این حوزه های دانش بنیان به عنوان یک موتور محرک اقتصادی و برای افزایش درآمد ناخالص ملی استفاده می کنند.

وی افزود: ایران هم راهی جز پیوستن به حضور صنایع دانش بنیان در اقتصاد خود ندارد و اگر در گذشته ثروت براساس نفت و درآمدهای دیگر در دنیا محاسبه می‌شد، امروز ثروت اصلی در اختیار کشورهایی است که اطلاعات در اختیار دارند اما هنوز در ایران یک کالای لوکس محسوب می شود.  

طلایی ابراز امیدواری کرد که با برداشته شدن تحریم‌ها، حضور برندهای معتبر در ایران بیشتر شود، این در حالی است که بسیاری از کشورها و سرمایه گذاران، ایران را مکانی مناسب برای ورود سرمایه گذاران می دانند و بنابراین بخش خصوصی هم باید برای این شرایط برنامه ریزی داشته باشد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا