معاون پژوهشی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری:

بحران آب بدخیم شد؛حلش نکنیم، عبرت تاریخ می‌شویم

بحران آب بدخیم شد؛حلش نکنیم، عبرت تاریخ می‌شویم

معاون پژوهشی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری گفت: اگر نتوانیم مسائل آبی کشور را حل کنیم، در تاریخ اینگونه از ما نام خواهند برد که کشوری بود که 7 هزار سال زندگی کردند اما در طی 50 سال چنان بلایی سر کشور آوردند که از بین رفتند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمد فاضلی در همایش آب و رسانه اظهار داشت: مسئله آب در ایران به یک مسئله بدخیم تبدیل شده است.

وی افزود: مسئله بدخیم مسئله ای است که به شدت در مقابل راه حل مقاومت می کند؛ هیچ صورتبندی مشخصی از یک مسئله بدخیم وجود ندارد، تعریف یک مسئله بدخیم خود مسئله است.

معاون پژوهشی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری تصریح کرد: مسئله بدخیم مسئله ای است که تا راه حل اش مشخص نشود، خود مسئله نیز مشخص نیست، مثل مسئله آب در بحران دریاچه ارومیه، اگر راه حل نجات دریاچه ارومیه را انتقال آب بدانیم، این مسئله به گونه ای تعریف می شود؛ اگر راه حل آنرا اصلاح روند کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه بدانیم، مسئله به گونه دیگری تعریف می شود و اگر نجات دریاچه ارومیه را در تکنولوژی آب شیرین کن ها و غیره بدانیم مسئله تعریفی دیگر خواهد داشت؛ پس نمی توانیم مسئله آب را بدون مشخص کردن راه حل آن تعریف کنیم.

وی ادامه داد: راه حل مسائل بدخیم درست یا غلط نیست، بلکه خوب یا بد است؛ در مسئله آب نیز راه حل ها بر همین اساس به خوب یا بد تقسیم می شوند؛ هیچ گاه نمی توانیم درمسئله آب، اقدامات را کافی و کامل بدانیم بلکه نقطه توقف ما بحث های مالی یا مشکلات ناشی از هماهنگی هاست؛ در واقع در بحث آب هیچ راه حل کامی وجود ندارد و نمی توانیم یک راه حلی ارائه دهیم که هم کشاورز بتواند به میزان دلخواه کشاورزی کند، هم محیط زیست راضی باشد و مشکلات ریزگرد و از بین رفتن مراتع را نداشته باشیم، هم سدسازان سود کار خود را ببرند و هم سیاستمداران روبان های افتتاحیه را ببرند و ...

فاضلی با بیان اینکه کشور ما با بحران جدی آب روبه رو است، گفت: یا ما مسئله آب را حل می کنیم یا به عبرت تاریخ تبدیل می شویم.

وی افزود: مشکلات بحران زای آب می تواند یک تمدن یا کشوری را نابود سازد، شاید ما تاریخ را فراموش کنیم اما تاریخ ما را فراموش نمی کند، اگر نتوانیم مسائل آبی کشور را حل کنیم، در تاریخ اینگونه از ما نام خواهند برد که کشوری بود که 7 هزار سال زندگی کردند اما در طی 50 سال چنان بلایی سر کشور آوردند که از بین رفتند.

معاون پژوهشی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری اذعان داشت: هیچ راه حل از قبل تعیین شده ای وجود ندارد، برای مسئله آب باید راه حل ها را ساخت؛ راه حل ها بر اساس قضاوت و ایدولوژی تصمیم گیران تعیین می شوند؛ پس برنامه ریزهای کشور در مسئله آب حق اشتباه کردند ندارند؛ چرا که هیچ فرصتی برای آزمون و خطا نداریم و هر برنامه ریزی اشتباهی تبعات گسترده و شاید غیرقابل جبرانی در پی داشته باشد.

وی ادامه داد: باید مسئولیت اشتباهات گذشته را بپذیریم، نمی توانیم بگوییم چند دهه هیچ اشتباهی نکرده ایم و یکباره چنین شد؛ وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، محیط زیست و مردم باید اشتباهات را بپذیرند و با پذیرش مسئولیت اشتباهاتمان بیاییم راه حل تعیین کنیم.

فاضلی با بیان اینکه در مسئله آب نیز مثل مسئله هسته ای باید بیاییم و یک سازوکار مشخص و یک مسئول تعیین کنیم، گفت: راه حل ها از ورای برنامه ریزی درست و همفکری ها می آیند.

وی افزود: می گوییم مشکلات آبی زیاد است، چرا کشاورزی را گستردش داده ایم، می گویند کشور در طی دهه های گذشته صنعتی نشده و کشاورزی گسترش یافته است، می گوییم چرا موفق نشدیم کشور را صنعتی کنیم می گویند برنامه ریزی ها غلط بوده، می گوییم چرا برنامه ریزی ها غلط بوده می گویند تحت فشار سیاست گذاری داخلی و تحریم های خارجی بوده ایم و ... یعنی مشکلات آبی ناشی از مسائل گسترده ای است که برای حل تمامی آنها باید فکر شود.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا