بسته خبری 97.1؛

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، در بسته خبری پیش‌رو، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت پرداخته است.


فاینکس 2018، متمایز از دیگر دوره ها برگزار می شود

یازدهمین دوره از نمایشگاه بورس ، بانک و بیمه در حالی آغاز به کار می کند که پیش بینی می شود با وجود توسعه و رونق بازار سرمایه از وجوه تمایز قابل توجهی برخوردار باشد. از سوی دیگر این نمایشگاه می تواند حلقه اتصال سه بازار مهم مالی کشور باشد که منجر به تولید ابزارهای جدید برای اقنصاد کشور شود. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت و گو با "سنا" در خصوص یازدهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه گفت: از چند جهت میتوان پیش بینی کرد که نمایشگاه امسال می تواند دستاوردهای بسیار خوبی داشته باشد. تجارب ارزشمند نمایشگاه دوره قبل به علاوه افزایش حجم و ارزش معاملات در سال 96 از مواردی است که چشم اندازها نسبت به فاینکس 2018 را مثبت می کند.

مشاهده کل خبر


نقشه راه سازمان بورس در سال 97

بازگشایی نماد بانک ها از موضوعاتی بود که سخنگوی سازمان بورس در دیدار نوروزی مدیران ارشد بازار سرمایه به آن اشاره کرد و گفت: این موضوع از تعهدات اولیه ما بود که خوشبختانه محقق شد و هم اکنون اکثر نمادهای بانکی به جز یکی دو مورد باز هستند که بازگشایی مابقی نمادها نیز در سال جدید پیگیری خواهد شد. دکتر شاپور محمدی، عملیاتی کردن حساب معاملاتی کارگزاران، اصلاح و یکسان سازی اساسنامه صندوق های سرمایه گذاری، اصلاح دستورالعمل خرید اعتباری، تدوین برنامه جامع پیش گیری از تخلفات،  تدوین دستورالعمل صندوق املاک و مستغلات، بازنگری در آیین نامه انضباطی و  یکسان سازی دستورالعمل ثبت های حسابداری کارگزاران، رسیدگی به موارد مهمی همچون دامنه نوسان و حجم مبنا، تدوین دستورالعمل قراردادهای آتی و اختیار معامله  روی سبد سهام و تدوین دستورالعمل فروش استقراضی را از جمله برنامه های سازمان بورس در سال 97 برشمرد.

مشاهده کل خبر


فاینکس ۲۰۱۸، پل ارتباطی صنعت مالی ایران

مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس در آستانه برگزاری یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی بانک، بورس و بیمه به برنامه‌های متنوع فاینکس ۲۰۱۸ اشاره کرد و گفت: با گذشت یک دهه از برگزاری نمایشگاه بورس، بانک و بیمه، این رویداد به پختگی و بالندگی رسیده و از نظر بین‌المللی نیز به جایگاه مناسبی دست یافته است. به گفته یاسر فلاح، رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه یازدهم بورس، بانک و بیمه، امسال دو رویکرد در نمایشگاه بانک، بورس و بیمه دنبال می‌شود که در درجه نخست، ارتباط هر چه بیشتر با مخاطبان و سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف بانک، ‌بیمه و بورس را در نظر گرفتیم و در بخش دوم، ارتباط بین بخش‌های مختلف صنعت مالی است که امیدواریم بتوانیم ارتباط خوبی را بین بخش‌های مختلف بانک، بورس و بیمه برقرار کنیم.

مشاهده کل خبر


موانع و راه کارهای حضور خارجی ها در بازار سرمایه ایران

میزگرد پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، با موضوع جذب سرمایه گذار خارجی در بورس، موانع و راهکارها برگزار شد. در این میزگرد که بهادر بیژنی، جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین الملل، رامین ربیعی مدیرعامل گروه مالی فیروزه ، رضا سلطان زاده مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صنایع ایران، شهریار شهمیری، مدیرعامل کارگزاری سهم آشنا و محمد نوربخش مدیر سرمایه گذاری خارجی شرکت سرمایه گذاری مهر اقتصاد مبین حضور داشتند، به موضوع بین المللی شدن بورس تهران اشاره شد. حضور ایران در آیسکو و همکاری های مشترک با نهادهای ناظر معتبر دنیا از دیگر مواردی بود که مورد بررسی قرار گرفت. در بخش دیگری از این میزگرد، معضلات حضور سرمایه گذاران خارجی در بورس تهران مورد بررسی قرار گرفت که در این خصوص به تعامل هر چه بیشتر بورس تهران و بانک مرکزی تاکید شد.

مشاهده کل خبر


ظهور استارت‌آپ‌های جدید در حوزه تکنولوژی مالی

مدیرعامل فرابورس ایران در آستانه برگزاری فین‌استارز ۲۰۱۸ با تاکید بر چالش محور بودن این رویداد در سال جاری، گفت: در حال حاضر نیازها و چالش‌های تکنولوژی شناسایی شده و چنانچه استارت‌آپ‌ها، ایده‌های نوآورانه مبتنی بر نرم‌افزاری که قابل ارائه باشد داشته باشند، قطعا سرمایه‌گذاران حاضر به انجام مذاکره و عقد قرارداد با آن‌ها خواهند بود. امیر هامونی با اشاره به اینکه در فین‌استارز که همزمان با یازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه (فاینکس 2018)، برگزار می‌شود شاهد هم‌آوردی میان سرمایه‌گذاران و استارت‌آپ‌های حوزه فناوری‌های مالی هستیم، اظهار کرد: فین‌استارز 2016 به همت شورای اطلاع‌رسانی سازمان بورس برگزار شد و پس از آن برگزاری این رویداد بزرگ به فرابورس ایران سپرده شد؛ فرابورس ایران فین‌استارز 2017 را با همان علامت تجاری برگزار کرد و در روزهای پیش رو نیز شاهد برگزاری فین‌استارز 2018 در کنار نمایشگاه فاینکس 2018 هستیم که می‌تواند محلی برای معرفی سرمایه‌گذاران و استارت‌آپ‌ها باشد

مشاهده کل خبر


فاینکس 2018؛ بزرگترین فرصت تامین مالی برای بنگاه‌های اقتصادی

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران نمایشگاه بورس، بانک و بیمه (فاینکس 2018) را مهمترین رویداد مالی کشور خواند و گفت: در نمایشگاه فاینکس بازار‌های مالی فعال کشور اعم از بورس، بانک و بیمه حضوردارند که می‌تواند زمینه سرمایه گذاری و فرصت تامین مالی برای بنگاه‌های اقتصادی در مدت برگزاری نمایشگاه فراهم کنند. حسن قالیباف اصل افزود: نمایشگاه بورس، بانک و بیمه در طول مدت برگزاری فرصتی را برای آشنایی عموم مردم با بازار سرمایه فراهم می کند و همچنین موقعیت خوبی در اختیار نهاد‌های فعال در بازار سرمایه قرار می‌دهد تا در یک مدت کوتاه بتوانند فرهنگ سازی، آموزش و بازاریابی را انجام دهند.

مشاهده کل خبر


تقویت بازار بدهی در سال 96

مدیرعامل شرکت فرابورس ایران در خصوص عملکرد سال 96 شرکت فرابورس ایران گفت: در سال 96 فرابورس ایران شاهد اقدامات مثبت بسیاری بود که از مهمترین این اقدامات می توان به تقویت بازار بدهی ایران اشاره کرد. امیر هامونی با اشاره به ورود تمام اوراق دولتی به بازار بدهی فرابورس گفت: این اوراق پیش از این بیرون از بازار سرمایه معامله می شد اما در سال گذشته تمامی این اوراق در بازار فرابورس ایران پذیرش شدند و معاملات ثانویه آنها در فرابورس شکل گرفت؛ لذا با این اتفاق، نرخ های افسار گسیخته بازار بدهی که در خارج از بازار سرمایه شکل گرفته بود، مهار شد.

مشاهده کل خبر


دهمین نشست بین المللی بازار سرمایه اسلامی (ICM)

عضو هیئت مدیره و رئیس مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی در گفتگو با "سنا" گفت: به‌منظور ایجاد فرصتی برای بحث و تبادل نظر درخصوص بازار سرمایه اسلامی، نوآوری‌ها در عرصۀ بازار سرمایه اسلامی، و همچنین چالش‌های پیش روی بازار سرمایه اسلامی، دهمین نشست بازار سرمایه با حضور شرکت کنندگانی از کشورهای افغانستان، پاکستان، سوریه، مالزی، سنگاپور، فلسطین، مونته‌نگرو، عراق، یونان، روسیه و انگلیس در روزهای 26 و 27 فروردین در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد. سعید فلاح پور افزود: در این نشست بین المللی بیش از 30 مهمان خارجی و 20 مهمان داخلی حضور خواهند یافت. شایان ذکر است در این نشست رؤسای نهادهای ناظر سوریه و مونتنگرو شرکت خواهند کرد.

مشاهده کل خبر


بازارهای سرمایه ایران و روسیه متصل می شوند

شرکت های سپرده گذاری مرکزی ایران و روسیه در راستای اتصال بازار سرمایه دو کشور، تفاهمنامه همکاری امضا کردند. توسعه تعاملات سازنده با سایر شرکت های سپرده گذاری مرکزی در دیگر کشورهای جهان با هدف اتصال بازار سرمایه ایران به بازارهای بین المللی از جمله هدف های این تفاهمنامه است. تبادل اطلاعات تخصصی مرتبط با فعالیت های دو شرکت، افزایش تعاملات و کسب تجربیات یکدیگر، همکاری در حوزه های بیش و پس از معاملات و زمینه سازی برای توسعه همکاری های دو جانبه از جمله مفاد اصلی این تفاهم نامه ذکر شده است.

مشاهده کل خبر


فین‌استارز 2018 چالش‌محور و کیفی‌تر برگزار می شود

رئیس هیات‌مدیره فرابورس ایران در گفت‌و‌گو با "سنا" با یادآوری اینکه برگزاری فین‌استارز به عنوان مهم‌ترین رویداد استارت‌آپی بازارهای مالی کشور از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار به فرابورس ایران سپرده شده است، گفت: برپایی تخصصی این رویداد با رویکرد فرآیندسازی آن کمک می‌کند تا در مسیری هموارتر، تکنولوژی مالی در ایران معنا پیدا کند و بتوان به دانش روز و پرورش ایده‌های نو در بازار سرمایه و سایر بازارهای مالی دست یافت. مهرداد نعمتی با اشاره به اینکه استارت‌آپ‌ها در مقطع کنونی دارای اکوسیستمی هستند که اگر نتوان اجزای آن را کنار یکدیگر قرار داد به نتیجه مطلوب منجر نخواهد شد، یادآور شد: قرار گرفتن اجزای این اکوسیستم مانند صندوق‌های جسورانه، شتاب‌دهنده‌ها، سرمایه‌گذاران و ... در کنار یکدیگر که در فین استارز اتفاق می‌افتد به خوبی می‌تواند زمینه‌ساز دستیابی به منافع حداکثری برای تمامی بازیگران حوزه دانش‌بنیان و فین‌تک‌ها شود.

مشاهده کل خبر


رشد 58 درصدی حجم صکوک منتشره در سال 96

به گفته غلامرضا ابوترابی، از ابتدای ورود ابزارهای مالی اسلامی(صکوک) به بازار سرمایه ایران تاکنون 53 مورد انواع صکوک به ارزش 247 هزار میلیارد ریال منتشر شده که 19 مورد آن مجموعاً به ارزش 17 هزار میلیارد ریال سررسید شده و مابقی اوراق در حال معامله است. مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه گفت: در سال گذشته، علاوه بر رشد 58 درصدی حجم صکوک منتشره نسبت به سال 1395 شاهد چند تجربه نو در بازار صکوک بودیم، نظیر اولین انتشار صکوک منفعت که برای تامین مالی دولت طی دو مرحله مجموعاً با حجم 50 هزار میلیارد ریال صورت گرفت و همچنین اولین انتشار صکوک اجاره مبتنی بر سهام که برای تامین مالی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی طی دو مرحله مجموعاً با حجم 30 هزار میلیارد ریال انجام شد.

مشاهده کل خبر


رونمایی از سامانه سجام در نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه

مدیر فناوری اطلاعات شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه گفت: این شرکت در راستای ارتقای خدمات الکترونیکی خود در بازار سرمایه، سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان (سجام) را در یازدهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه رونمایی می کند. علی حسنی افزود: این فرم ها و دریافت اطلاعات دوباره در مراحل بعدی مانند خرید و فروش، دریافت شناسه کاربری معاملات برخط، دریافت سود اوراق و مراجع به نهاد های مالی مختلف به شکل تکراری از مشتریان دریافت می شود و این موضوع در هرگونه دریافت خدمت وجود دارد اما سجام از تکرار دریافت اینگونه اطلاعات جلوگیری خواهد کرد.

مشاهده کل خبر


فاینکس، فرهنگ پاسخگویی ارکان بازار سرمایه را تقویت می کند

مدیرعامل بانک توسعه صادرات، نمایشگاه بورس، بانک و بیمه را امکان بسیار خوبی برای فرهنگ سازی بازار سرمایه دانست و گفت: فاینکس، فرهنگ پاسخگویی را بین ارکان بازار سرمایه تقویت خواهد کرد. علی صالح آبادی با بیان اینکه فاینکس 2018 این امکان را فراهم می کند که افراد با بخش های مختلف بازار سرمایه آشنایی پیدا کنند، افزود: این نمایشگاه هم به نوعی اطلاع رسانی است که هر سال اتفاق می افتد و آخرین تحولات را در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد. همچنین نوعی فرهنگ سازی برای کسانی است که علاقه مند هستند با این حوزه آشنا شوند. به علاوه یک آموزش است، زیرا معمولاً کارگاه های آموزشی مختلفی در زمان برگزاری نمایشگاه برگزار می شود.

مشاهده کل خبر


امکان تغییر در فرمول های پیشنهادی وزارت صمت

با توجه به اینکه روز شنبه، 18 فروردین ماه، وزارت صنعت، معدن و تجارت طرح پیشنهادی خود را مبنی بر قیمت گذاری سه دسته از کالاها (فولاد،مس،آلومینیوم) ارائه داد، اظهارنظرهای بسیاری در خصوص ارز مبادله ای در نظر گرفته شده در این فرمول مطرح شد. از آنجاییکه فرمول های ارائه شده تنها در حد پیشنهاد وزارت خانه مربوطه است، پیش بینی می شود اصلاحات لازم در مراحل بعدی اتخاذ شود. مهرزاد منتظری، مدیر سرمایه گذاری کارگزاری آگاه در این زمینه بیان کرد: در بخشنامه اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص نرخ گذاری سه دسته از کالا ها اظهار نظر شده بود . فولاد، مس و آلومینیوم سه کالایی بودند که قیمت گذاری آن ها مورد توجه قرار گرفته است.

مشاهده کل خبر


شاخص بورس ملاک سنجش حمایت از کالای ایرانی

مدیرعامل تامین سرمایه تمدن با اشاره به تجمع بخش عمده ای از شرکت های داخلی بخش خصوصی و فعالیت های آنها در بورس گفت: دستیابی به هدف حمایت از کالای ایرانی، نمود خود را در بازار سرمایه متبلور می کند. به گفته خواجه نصیری، افزایش تعرفه های کالاهای وارداتی، اصلاح قیمت ارز مبادله ای، کاهش هزینه های تامین مالی، جذب سرمایه گذاری در راستای تولید تکنولوژی و افزایش کیفیت کالاها عواملی هستند که می تواند به تولید داخلی کمک کنند و در کنار آن بازار سرمایه شاه کلید اجرا و تحقق شعار سال است.

مشاهده کل خبر


فاینکس، گام مهم فرهنگ سازی

به گفته مدیر عامل تامین سرمایه سپهر، فاینکس 2018 گام مهم فرهنگ سازی برای بازار سرمایه است و این رویداد زمینه خوبی برای آشنایی با بازار سرمایه و فرهنگ سرمایه گذاری فراهم می کند. علیرضا سیری اظهار داشت: در خصوص بازار سرمایه نیاز به فرهنگ سازی صحیح احساس می شود. یکی از راه هایی که در این زمینه کمک می کند و در سال های گذشته استقبال خوبی هم از آن صورت گرفته، فاینکس است. تجربه سال های گذشته نشان داده است که این رویداد بی نظیر، بازار های مالی از جمله بورس را یک هفته به سرخط خبرهای رسانه های مکتوب، دیداری و شنیداری هدایت می کند.

مشاهده کل خبر


فاینکس 2018، فرصتی بکر برای معرفی پتانسیل بانک ها

مدیرعامل بانک صادرات با تاکید بر اهمیت برگزاری یازدهمین دوره از نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه (فاینکس 2018) گفت: صنعت بانکداری یکی از بال های اصلی بازارهای مالی به شمار می رود. برهمین اساس حضور بازار پول در این نمایشگاه ضروری و در عین حال، بسیار موثر است. به گفته حجت الله صیدی، بانک ها می توانند در نمایشگاه های تخصصی خدمات جدید خود را به مشتریان ارائه دهند. علاوه بر این، نهادهای مربوطه می توانند در نمایشگاه گزارشی از شرایط مالی و منابع شرکت ها را به اطلاع مخاطبان خود برسانند.

مشاهده کل خبر


پازل چند وجهی حمایت از کالای ایرانی

مدیرعامل سرمایه گذاری دانایان پارس، حمایت از کالای ایرانی و تولید ملی را مساله ای چند وجهی دانست و گفت: نقش بازار سرمایه در تامین مالی مجموعه های تولید کننده داخلی، بسیار مهم و تعیین کننده خواهد بود. شهاب الدین شمس در گفت و گو با "سنا" اظهار داشت: در اقبال به کالای ایرانی، بخشی مربوط به سلیقه و عرق ملی مصرف کننده می شود که گاهی حتی در شرایط نابرابر هم انتظار می رود افراد تمایل داشته باشند به هر دلیلی از تولید ملی خود استفاده کنند و از مطلوبیت اضافه کالای جایگزین خارجی چشم پوشی کنند؛ به شرط آنکه فاصله مطلوبیت دو کالا چندان زیاد نباشد و در حد معقولی قرار گرفته باشد.

مشاهده کل خبر


مسیر بازار سرمایه در سه ماه اول سال/ اقدامات سال 96 سازمان بورس عامل توسعه بازار

مدیرعامل کارگزاری بانک دی گفت: ساماندهی و برقراری تعادل در عرضه و تقاضای بازار ارز می تواند منجر به شکوفایی اقتصاد شود. حمایت از کالای ایرانی و اقتصاد مقاوتی با شرط آزاد سازی قیمت ها و نظام کامل عرضه و تقاضا در بازار ارز محقق می شود ،هرچند ممکن است در قدم اول فشار تورمی برای مردم ایجاد کند. فردین آقابزرگی در خصوص پیش بینی روند بازار سرمایه در سه ماهه ابتدای سال جدید گفت: با توجه به تغییر نرخ بهره های بدون ریسک در ماه های پایانی سال گذشته و همچنین شرایط بازار ارز پیش بینی بازار در بازه زمانی سه ماهه مشکل است چراکه امکان دارد بازتاب این تلاطم ها در بازار ابتدای امسال خود را نشان دهد.

مشاهده کل خبر


عوامل موثر بر بازار سرمایه در سال 97

مدیرعامل کارگزاری خبرگان سهام عنوان کرد: در سال گذشته عملکرد برخی از صنایع مثل فلزات اساسی، پتروشیمی ها و پالایشی ها و سایر صنایعی که به قیمت های جهانی وابسته بودند و درآمدهای دلاری داشتند خوب بود و امیدواریم این روند امسال نیز ادامه دار باشد. اما عوامل خارج بورس مثل نرخ دلار ، سود بانکی و عوامل سیاسی می‌تواند بازار را متاثر و پیش بینی را سخت کند. محمد کفاش پنجه شاهی در خصوص عوامل تاثیر گذار بر بازار سرمایه در سال جدید گفت: مهمترین عوامل تاثیر گذار بر بازار سرمایه به دو بخش عوامل خارجی و بین المللی و عوامل داخلی تقسیم می شود.

مشاهده کل خبر


بازار سرمایه؛ ظرفیتی مناسب برای حمایت از کالای ایرانی

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، شفاف سازی و ایجاد نهادهای مالی مرتبط را از مهم‌ترین زیرساخت‌هایی دانست که حمایت از تولیدات ایرانی را تسهیل خواهد کرد. موسی احمدی با اشاره به ظرفیت های مناسب بازار سرمایه در حمایت از کالای داخلی به "سنا" گفت: به نظر می‌رسد با پشت سرگذاشتن نیم قرن از عمر بورس، هم‌اکنون زمان آن رسیده تا اقدامات لازم در خصوص فرهنگ‌سازی و تعریف روشن ادبیات بازار سرمایه و پول کشور و معرفی صنایع مختلف داخلی از طریق ظرفیت های این بازار صورت پذیرد.

مشاهده کل خبر


کاهش 70 درصدی زمان رسیدگی به شکایات

رییس اداره رسیدگی به شکایات و حمایت‌های حقوقی سازمان بورس، از کاهش 70 درصدی زمان رسیدگی به شکایات خبر داد. محدثه فریدون افزود: در سال 1396 حدود 3800 شکایت در سامانه اداره رسیدگی به شکایات و حمایت‌های حقوقی سازمان بورس ثبت شد که از این میان 65 درصد به شکایت از ناشران، 21 درصد به شکایت از کارگزاران و مابقی به سایر موارد از جمله نهادهای مالی غیرکارگزار و تشکل های خود انتظام اختصاص داشته است.

مشاهده کل خبر


بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا