وزیر اقتصاد علت اصلی گران شدن دلار را توضیح داد

وزیر اقتصاد علت اصلی گران شدن دلار را توضیح داد

اقتصاد > اقتصاد کلان - تسنیم گزارش داد: وزیر اقتصاد درباره نوسانات بازار ارز گفت: این نوسان‌ها فصلی است و بر اساس تحلیل بانک مرکزی به‌خاطر نزدیک شدن به ژانویه، افزایش تقاضا و همین‌طور تقاضای محسوس برخی اتباع خارجی و نزدیک شدن به ایام اربعین و سفر به عراق ایجاد شده است.

علی طیب نیا گفت: این نوسان‌ها فصلی است و بر اساس تحلیل بانک مرکزی به‌خاطر نزدیک شدن به ژانویه افزایش تقاضا و همین‌طور تقاضای محسوس برخی اتباع خارجی و نزدیک شدن به ایام اربعین و سفر به عراق ایجاد شده است اما این تغییرات جدی نیست و در گذشته هم در فصول خاص شاهد چنین نوساناتی در بازار ارز بوده‌ایم. آنچه برای ما مهم است وجود ثبات در بازار ارز است.

طیب‌نیا درباره نرخ واقعی ارز گفت: قیمت واقعی را کسی باید برایم تعریف کند.

وی مسئله کاهش نرخ سود را یکی دیگر از مواردی دانست که وزارت اقتصاد به‌صورت جدی آن را دنبال می‌کند.

وزیر اقتصاد گفت: مصمم هستیم در وهله نخست مصوبه قبلی شورای پول و اعتبار را که هنوز به‌صورت کامل اجرایی نشده است اجرا کنیم و بانک مرکزی نظارت و حضور خود را در بازار بین‌بانکی با هدف اجرای کامل و صحیح این مصوبه شورای پول و اعتبار افزایش دهد.

طیب نیا با ابراز اینکه خوشبختانه توفیقات خوبی در این زمینه به دست آمده است، گفت: اکنون نرخ سود در بازار بین‌بانکی از حدود 29 و نیم درصد به 25 تا 26 درصد رسیده است و با حضور جدی بانک مرکزی در این بازار انتظار داریم این روند نزولی ادامه یابد.

وی افزود: همزمان با اعمال نظارت بیشتر و اتخاذ سیاست برای اعمال کامل مصوبه قبلی شورای پول و اعتبار مسئله کاهش نرخ سود در دستور کار این شورا قرار گرفته است.

طیب‌نیا گفت: فکر می‌کنم نرخ سودی که در حال حاضر بر اقتصاد کشور ما حاکم است به هیچ وجه با مقتضیات بخش واقعی اقتصاد تناسب و هماهنگی ندارد.

وی افزود: با توجه به کاهش نرخ تورم باید شاهد کاهش نرخ سود در آینده باشیم.

وزیر اقتصاد همچنین درباره کاهش نرخ سود گفت: فعلاً درباره عدد و ارقام نباید حرف زد اما بحثهای مفصلی در این زمینه در شورای پول و اعتبار انجام شده است.

طیب‌نیا گفت: فعلاً اولویت، اعمال سیاست‌های قبلی شورای پول و اعتبار است و با اخذ اطمینان قدمهای بعدی را برمی‌داریم، نرخ سود به‌طور قطع باید کاهش پیدا کند.

22339

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا