نعمتی‌نژاد در گفت‌وگو با ماین نیوز:

گروه ملی فولاد به آینده امیدوار است

گروه ملی فولاد به آینده امیدوار است

گروه صنایع معدنی >فولاد - با ورود موسوی به گروه ملی فولاد این شرکت در تلاش است تا مشکلات پیش‌رو را حل کرده و با دیگر جایگاه گذشته خود را در بازار بدست آورد. در حال حاضر نیز این شرکت مشتریانی از عراق، قطر و کویت دارد.

در ادامه گفت‌وگوی جواد نعمتی‌نژاد مدیر خرید شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران را با ماین نیوز می‌خوانید:

لطفا درباره آخرین وضعیت گروه ملی فولاد توضیح دهید؟

به‌هرحال گروه ملی فولاد با شرایط سختی مواجه بود؛ بدون شک کارگری که به دنبال امرار معاش است اگر حقوق و مزایایی نباشد واکنش نشان خواهد داد. البته این موضوع بدان معنا نیست که تلاشی صورت نگرفته است، بلکه از زمانی این گروه از بانک ملی گرفته شده به شکل‌های مختلف تلاش‌هایی صورت گرفت تا شرایط شرکت بهبود پیدا کند، البته باید در این رابطه به رکود موجود در بازار نیز توجه داشت. خوشبختانه با آمدن آقای موسوی به عنوان سهام‌دار و مالک جدید شرکت و همچنین با نگاه ملی و وسیع و حمایت‌هایی که مسئولان انجام می‌دهند، امیدواریم شرکت به مسیری هدایت شود که در آن به وضعیت بهتر دست پیدا کند.

البته در کنار این موضوع دست از فعالیت برنداشته‌ایم و مشغول بکار در زمینه توسعه بازار و خرید بهینه هستیم. به طور کلی تمامی جوانب را در نظر گرفته‌ایم. بنده می‌دانم هم آقای موسوی و هم دیگر مدیران شرکت و اعضای هیات مدیره و مدیرعامل در تلاش‌اند تا با مسئولان کشوری تماس برقرار کرده و تسهیلاتی را دریافت کنند که به واسطه آن گروه ملی از وضعیت فعلی خارج شود.

گروه ملی یک زمان جزو برند‌های خوبی بود که در بازار حرفی برای گفتن داشت، آیا نباید این سرمایه ملی حفظ شود؟

همچنان گروه ملی فولاد از کشورهای مختلف مشتری دارد و خوشبختانه نگاه آنها به شرکت تغییر نکرده است. برای آنها نیز جای تعجب و جای سوال است که چرا گروه ملی در چنین وضعیتی قرار گرفته است. حال شرایطی همچون وضعیت بازار، فاصله طولانی رسیدگی به پرونده قضایی و... باعث شد تا برخی فرصت‌ها از دست برود؛ اما در کنار این موضوع شما می‌دانید که یک زمان فولاد در کشور تنها ۴ یا ۵ شرکت در اختیار داشت اما در حال این رقم افزایش یافته به طوری که در خوزستان حدود ۴ شرکت فولادی و نوردی مشغول بکار هستند. به طبع هزینه‌های آنها کمتر بوده و به سرمایه در گردش کمتری نیاز دارند. همچنین نیروی کاری کمتری در اختیار دارند. این در حالی است که گروه ملی فولاد یک شرکت بزرگ به همراه ۶ کارخانه است و نزدیک به ۳ تا ۴ هزار نفر پرسنل در اختیار داشت.

بطور دقیق چه میزان پرسنل در گروه ملی مشغول بکار هستند؟

در حال حاضر با کاهش نیروی انسانی و همچنین بازنشستگی‌ برخی از افراد، حدود ۳ هزار نفر نیرو در شرکت مشغول بکار هستند. البته برخی نیروها مشمول سختی کار بوده و با ۲۰ سال سابقه کار بازنشسته می‌شوند.

در حال حاضر گروه ملی چه محصولاتی تولید می‌کند و ظرفیت تولید آن چه میزان است؟

ظرفیت اسمی تولید در گروه ملی فولاد ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن است. در سال گذشته با توجه به اینکه با حداقل ظرفیت مشغول بکار بودیم میزان تولید حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تن بوده است.

یعنی تنها ۱۰ درصد ظرفیت تولید صورت گرفته است؟

بله زیرا به صورت کارمزدی مشغول به کار هستیم. آقای موسوی به دنبال آن هستند تا بدهی‌های شرکت را نیز پرداخت کنند.

بدهی‌های شرکت به چه میزان است؟

بدهی‌های شرکت زیاد است بنده آمار دقیقی در این باره ندارم، اما شرکت هم به سیستم بانکی بدهکار است و هم بدهی مالیاتی و تامین اجتماعی دارد. از سوی دیگر شرکت‌هایی هستند که مواد اولیه را تامین کرده و به آنها بدهکار است؛ اما آقای موسوی، مسئولان شرکت و دیگر مدیران در تلاش هستند تا پیش از پایان سال مبلغی به سیستم تزریق شود و برخی مطالبات و حقوق کارگران پرداخت شود تا بتوانند سال جدید را با روحیه بهتر آغاز کنند.

آیا می‌توان به آینده گروه ملی امیدوار بود؟

بله ما بسیار به آینده گروه ملی امیدواریم. در همین لحظه و با وضعیتی که با آن مواجهیم از عراق، قطر و کویت مشتری داریم. همچنین روز گذشته یک هیات از عمان آمده است.

یعنی هنوز اعتماد به برند گروه ملی وجود دارد؟

بله این اعتماد وجود دارد، ضمن آنکه ما تنها شرکتی هستیم که به علت داشتن استاندارد‌های بین‌المللی در پروژه‌های عمرانی کشور دارای مقبولیت هستیم.

گفته می‌شود آقای موسوی در هواپیمایی بوده‌اند، آیا در زمینه فولاد تخصصی دارند؟

امروز در دنیا، مدیران شرکت‌های بزرگ مانند هیوندا تنها مدیر یک بخش یا یک صنعت نیستند؛ یعنی نگاه‌ آنها جامع‌تر است. در حال حاضر در دنیا مدیریت تنها مدیریت صرف یک محصول یا کارخانه تولیدی نیست بلکه یک مدیر در خودروسازی، هواپیماسازی و ... حضور دارد.

حال آقای موسوی یک کارآفرینی است که علاقه دارد به شهروند‌های خود یعنی مردمان خوزستان کمک کند. مسئولان دولتی نیز از ایشان خواسته‌اند تا در این سرمایه‌گذاری کار کرده و تلاش کنند تا این شرکت احیا شود. بنده مطمئنم آقای موسوی بسیار توانمند بوده و می‌توانند این کار را به نتیجه برسانند.

به آقای موسوی وعده داده شده بود که دولت ۲ هزار میلیارد تومان کمک خواهد کرد تا مطالبات پرداخت شود اما این وعده محقق نشده است، لطفا در این زمینه توضیح بفرمایید.

به‌هرحال باید یک مکانیزمی اجرا شود و اگر دولت تعهدی داده بدون شک در این سیستم دیده شده است اما می‌دانید که فرآیند کارهای دولتی کمی زمان‌بر است و باید مکاتبات در این زمینه انجام شود. ما به این موضوع امیدواریم. حتی اگر دولت هزار میلیارد هم بدهد برخی مشکلات حل می‌شود.

چه خبر دیگری از گروه ملی برای خوانندگان ما دارید؟

خبر خاصی نیست؛ اما تمامی دوستان پس از ورود آقای موسوی به آینده امیدوار شده‌اند و این امید بخشی از رسیدگی به مشکلات است. تلاش بر این است که گروه ملی به وجهه سابق خود بازگردد.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا