بشیرراد در گفت‌وگو با ماین‌نیوز خبر داد:

راه‌اندازی واحد احیای مستقیم چادرملو در خرداد امسال

راه‌اندازی واحد احیای مستقیم چادرملو در خرداد امسال

گروه معادن >سنگ آهن - شرکت معدنی و صنعتی چادرملو قصد دارد برای تامین مالی احداث واحد گندله‌سازی ۴ میلیون تنی خود با کوبه استیل وارد همکاری شود. به گفته رئیس بودجه و گزارشات شرکت معدنی و صنعتی چادرملو مذاکرات اولیه با کوبه استیل شروع شده و منتظر فاینانس هستند.

در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار ماین ‌نیوز با هادی بشیرراد رئیس بودجه و گزارشات شرکت معدنی و صنعتی چادرملو را می‌خوانید:

واحد جدید گندله‌سازی که قرار است با کوبه ‌استیل آغاز شود در کجا قرار دارد؟

یک واحد ۴ میلیون تنی در سایت صنعتی اردکان است. مذاکرات اولیه با کوبه استیل شروع شده و منتظر فاینانس هستند.

میزان سرمایه‌گذاری در این طرح چقدر است؟

۹۰۰۰ میلیارد ریال.

آیا کوبه استیل برای همکاری با ایران مشکلی ندارد؟

گندله‌سازی برای کوبه استیل نیست بلکه آنها فاینانسور هستند؛ یعنی اقدامات تکنولوژیکی ارتباطی با آنها ندارد. کوبه استیل بیشتر در حوزه فولادسازی ورود دارد. بیشتر تکنولوژی‌های گندله‌سازی برای اروپا است. کوبه استیل صرفا برای تامین مالی ورود پیدا می‌کند. با اجرای این طرح ظرفیت تولید گنده‌سازی چادرملو به ۸ میلیون تن می‌رسد.

چه طرح‌های جدیدی در دستورکار است؟

یک پروژه نورد در دست انجام است که ۲ واحد ۵۵۰ هزار تنی است و در کنار جوار فولادسازی احداث می‌شوند. سرمایه‌گذاری این طرح ۴۰۰۰ میلیارد ریال پیش‌بینی شده است. در حال بررسی تامین مالی این طرح هستند تا بتوان از طریق بانک‌های اروپایی این کار را انجام داد. طرح دیگر ما، طرح D19 است که یک برنامه اکتشافی ۴ ساله دارد و این کار از زمان اخذ مجوز اجرا می‌شود. البته تا به این لحظه این مجوز را دریافت نکرده‌ایم.

پروژه افزایش ظرفیت گندله‌سازی اردکان تا پایان سال ۹۶ قرار بود تمام شود که براساس آن ۶۰۰ هزار تن به ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن اضافه شده و ظرفیت به ۴ میلیون تن می‌رسد. ما برای سال ۹۷ برنامه را بر ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گذاشته‌ایم که ۳۰۰ هزار تن برای طرح توسعه است. همچنین طرح تصفیه‌خانه آب با فولاد اردکان نیز آماده بهره‌برداری است اما مقدار فاضلابی که باید تغذیه شود به حد نیاز نرسیده است.

تنها طرحی که برای سال ۹۷ باقی می‌ماند، طرح احیا مستقیم یک میلیون و ۶۰۰ هزار تنی است که براساس برنامه در اواخر خرداد ۹۷ راه‌اندازی آن آغاز می‌شود و امیدواریم در پایان نیمه اول سال ۹۷ بهره‌برداری تجاری از آن شروع شود. میزان تولید این واحد برای سال ۹۷ حدود ۸۰۰ هزار تن پیش‌بینی شده است. این واحد در محوطه چادرملو و در کنار فولادسازی است زیرا این طرح به صورت هات‌ شارژ است.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا