نیمی از متکدیان تهران، ثروتمندند

نیمی از متکدیان تهران، ثروتمندند

معاون سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت: ۵۰ درصد متکدیان جمع‌آوری شده تهران، ثروتمند هستند.

  فرزاد هوشیار در حالی از ثروتمند بودن نیمی از متکدیان تهرانی صحبت می‌کند که بر اساس نتایج یک پژوهش میدانی حدود ۵ هزار متکدی در تهران وجود دارد که به طور میانگین روزی ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان درآمد دارند و برخی از آنان مسلح به شوکر یا سلاح‌های سرد دیگر هستند!نتایج تحقیقی در تهران نشان می‌دهد در حال حاضر و طبق آخرین برآوردها، 5 هزار متکدی در تهران حضور دارند که فقط 10 تا 15 درصد آنها واقعا نیازمندند و مسئولان و متولیان در تلاشند برای این 15 درصد متکدی نیازمند اشتغالزایی صورت گیرد. 
 15 درصد متکدیان نیازمند واقعی هستند
فرزاد هوشیار با ارائه آماری درباره متکدیان جمع‌آوری شده، گفت: ۵۰ درصد متکدیان، ثروتمند بودند. ۳۵ درصد گروه‌ها خانوادگی و تنها ۱۵ درصد آنها نیازمندان واقعی بودند که از این میان بیشترشان سالمند هستند. او با اشاره به جمعیت ۳۵ درصدی متکدیان که به صورت خانوادگی و غیرقانونی در کلونی‌های تکدی حضور دارند، گفت: اینها بیشتر افرادی با عنوان غربتی و اتباع بیگانه هستند که تمرکز آنها در سه محله هرندی، جنوب بازار تهران و لب خط (شوش) است. معاون سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان این مطلب که روزانه ۲۰ گدا در تهران جمع‌آوری می‌شود، گفت: برای این گداها با حضور قاضی حکم صادر می‌شود و گدایی جرم به حساب می‌آید. 
 دادن پول به سائل، صدقه جاریه نیست
اوادامه داد: ما طرحی با عنوان شهر بدون گدا طراحی کردیم و نخستین رویکرد آن این است که مردم به متکدیان سر چهارراه‌ها پول ندهند. در واقع در سند فرهنگی باید به مردم آموزش داده شود که پول دادن به سائل، صدقه جاریه نیست. هوشیار با اشاره به پلاک‌های فقیر و اقدامات سازمان رفاه برای برون‌رفت آنها از مسائلشان گفت: مجمع خیرین در سراهای محله شکل گرفته است و حامیان در ۴ بخش مالی، فرهنگی، معنوی و شغلی، مشغول فعالیت هستند. 
 آسیب‌های عریان پایتخت
معاون سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به ایجاد کمپینی با این عنوان که «اینجا جای خواب نیست»، گفت: ما نمی‌توانیم تهران را به شهر بدون کارتن خواب بدل کنیم اما می‌توانیم انضباط شهری ایجاد کنیم که تکلیف کارتن‌خواب‌ها مشخص شود. او با بیان این مطلب که ۶۰ درصد معتادان کارتن خواب شهرستانی هستند، گفت: بیشترین معتادان مربوط به روستاها و شهرهایی با کمتر از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است. هوشیار، با اشاره به برخی از فعالیت‌های این سازمان گفت: وظیفه اصلی ما در حوزه پیشگیری مبنی بر گسترش رفاه عمومی و مبارزه با فقر است. در این زمینه بیش از ۱۵ هزار پلاک فقیر (پلاک آبی) در تهران شناسایی شده که نیازمند نان شب هستند. هوشیار افزود: البته در تهران بیش از ۲۰۰ هزار پلاک فقیر داریم اما این ۱۵ هزار پلاک به معنای واقعی محتاج نان شب هستند که باید با کمک مردم، نسبت به برون رفت از این مساله اقدام شود و این نخستین ماموریت سازمان رفاه است. هوشیار در ادامه با اشاره به کودکان کار و خیابانی گفت: ما ۸ مرکز «پرتو» داشتیم که به کودکان کار و خیابانی خدمات ارائه می‌دادند. تعداد این مراکز اکنون به ۱۸ عدد رسیده است. معاون سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران درباره خدماتی که در این مراکز ارائه می‌شود، گفت: یک وعده غذای گرم، آموزش‌های تحصیلی، حرفه آموزی و مساعدهای روان شناختی در مراکز پرتو انجام می‌شود. او افزود: ۳هزار کودک کار و خیابان اینجا خدمات می‌گیرند و بخش قابل توجه هزینه‌های مراکز ما را نیز سازمان‌های مردم نهاد و خیرین تامین می‌کنند. هوشیار تاکید کرد: متاسفانه در محله هرندی، ۱۲۷پلاک کودکان بازمانده از تحصیل داریم که به همین دلیل مدرسه صبح رویش را در این محله تاسیس کردیم. به گزارش ایسنا، هوشیار در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به حضور معتادان در حاشیه بزرگراه‌ها و پل‌های عابر پیاده، گفت: طرحی تحت عنوان کم کردن فضاهای بی‌دفاع شهری را آماده کرده‌ایم. بر این اساس، تمام فضاها در ۱۰تیپولوژی توسط این سازمان شناسایی شده است. 
 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا