بورس کالا به عنوان داور بی‌طرف عمل نکرده است

بورس کالا به عنوان داور بی‌طرف عمل نکرده است

امیرحسین کاوه، دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی معتقد است بورس کالا به عنوان داور بی‌طرف عمل نکرده بلکه همزمان نقش بازیکن و داور را اجرا می‌کند.



امیرحسین کاوه، دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی بیان کرد: تمامی صنایع تکمیلی پایین‌دستی بخش خصوصی به علت حاکمیت صنایع مادر خصولتی مجبور هستند مواد اولیه خود را گران بخرند.
او ضمن اعتقاد به اینکه بورس کالا به عنوان داور بی‌طرف عمل نکرده است، ادامه داد: بورس کالا همزمان نقش بازیکن و داور را اجرا می‌کند. اتاق ایران تصمیم گرفت برای رفع مشکلاتی از جمله مشکلات ساختاری و محتوایی، این موضوع را به شورای گفت‌و‌گو ببرد و در این شورا مشکلات بورس کالا از جمله موضوع انحصار مطرح شد.
دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی در این باره توضیح داد: بسیاری از عرضه‌کنندگان بورس کالا یا خریدار انحصاری دارند یا فروشنده انحصاری هستند و همین موضوع باعث شده شاهد قیمت عادلانه نباشیم؛ در حالی که طبق قوانین بورس کالا، پذیرش کالاهایی که عرضه‌کننده یا تقاضاکننده انحصاری دارد، ممنوع است ولی هیات مدیره بورس کالا به این ممنوعیت توجه نکرده‌اند چرا که شامل خودشان نیز می‌شود.
درخواست از بورس کالا برای انتشار آئین‌نامه مچینگ
کاوه معتقد است برخی قوانین مهم که در برنامه پنجم توسعه آمده، از جمله ادغام اتاق‌های پایاپای، اجرا نشده است.
او تصریح کرد: اتاق پایاپای باید در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ادغام می‌شده که تا این لحظه در بورس کالا ادغامی صورت نگرفته است. از طرفی دیگر در بورس کالا با معاملاتی مواجه هستیم که هیچ آئین‌نامه قانونی برای آن تعریف نشده ا است؛ معاملاتی به نام مچینگ که حجم 70 درصدی در بورس کالا را شامل می‌شود.
به گفته وی این معاملات بی‌قانون و بدون آئین‌نامه مدون است و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران صراحتا از بورس کالا درخواست دارد آئین‌نامه آن را منتشر کند.
گفتنی است در آخرین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در سال ۹۶ مکانیسم عرضه و تعیین قیمت محصولات فولادی در بورس و خارج از بورس کالا بررسی و مقرر شد کارگروهی با حضور وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط و سندیکای مربوطه تشکیل شود و مشکلات را مطرح و جمع‌بندی کند.

 


 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا