طیب نیا تاکید کرد

سرمایه‌گذاری 750 هزار میلیاردی در سال، لازمه تحقق رشد 8 درصدی

سرمایه‌گذاری 750 هزار میلیاردی در سال، لازمه تحقق رشد 8 درصدی

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد:رشد اقتصادی هشت درصدی نیازمند حدود 750 هزار میلیارد تومان سرمایه است که می‌توان بخشی از آن را با تکیه بر منابع سیستم بانکی کشور، بودجه دولت و نیز صندوق توسعه ملی به دست آورد، اما بخش دیگری از آن را با سرمایه‌گذاری خارجی می‌توان تامین کرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، علی طیب‌نیا صبح امروز در همایش استحکام ساخت درونی قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران که در دانشگاه عالی دفاع ملی در حال برگزاری است در سخنانی با موضوع نقش اقتصاد مقاومتی در استحکام ساخت درونی قدرت ملی با بیان این‌که ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی فصل جدیدی را به روی شرایط اقتصادی کشور گشوده است و یک تغییر جهت اساسی در سیاست‌ها به‌شمار می‌آید، اظهار کرد: با پیگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی قرار است اقتصاد ایران که دارای رشدی اندک، پرنوسان و منبع‌محور بوده است به اقتصادی با رشد باثبات و نیز آسیب‌ناپذیر در برابر تکانه‌های خارجی شود و از برون‌زایی به سمت درون‌زایی و در عین حال برون‌نگری تغییر جهت یابد.

وی با اشاره به این‌که اقتصاد ایران به‌طور سنتی از دو بیماری مشارکت اندک مردم در فعالیت‌های اقتصادی و اتکای این اقتصاد، رنج می‌برد افزود: این دو بیماری موجبات رشد اقتصادی پایین را برای کشور فراهم آورده است و قرار است با توجه به سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، مشکل دولتی‌بودن اقتصاد رفع شده و زمینه برای مشارکت عامه مردم، بخش خصوصی و تعاونی‌ها ایجاد شود تا اقتصاد مقاومتی که اقتصادی محکم و آسیب‌ناپذیر در برابر تکانه‌ها، بحران‌ها و نوسان‌هاست، در کشور حاکم شود.

وزیر اقتصاد با اشاره به مفهوم برون‌گرایی در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: برون‌گرایی یعنی توانایی این را داشته باشیم تا از منابع موجود در اقتصاد بین‌الملل در راستای افزایش رفاه مردم و نیز تقویت بنیان‌های رشد اقتصادی از طریق صادرات کمک بگیریم.

طیب‌نیا ادامه داد: درون‌گرایی و برون‌گرایی لازم و ملزوم یکدیگر هستند و در کنار هم برای اقتصاد کشور ثبات بیافریند و رشد اقتصادی را نیز ارتقاء می‌بخشند.

وزیر اقتصاد توضیح داد: نباید اجازه دهیم فضای پساتحریم سبب افزایش واردات شود، بلکه باید با پایبندی به سیاست‌های درون‌زا و برون‌نگر اقتصاد مقاومتی به افزایش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و توسعه صادرات تاکید کنیم.

وی با تاکید بر این‌که اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد باز و برون‌گراست، گفت:‌اقتصاد مقاومتی از درون می‌جوشد و از همه فرصت‌ها برای رشد هرچه بیشتر و کاهش نابرابری‌ها در جامعه و نیز توسعه اشتغال برای جوانان استفاده می‌کند.

وزیر اقتصاد با اشاره به تحریم‌های ناعادلانه غرب علیه ایران اظهار کرد: پس از این‌که دشمن نتوانست از طریق تحمیل یک جنگ هشت ساله به کشور به اهداف خود برسد، شروع به شناسایی نقاط ضعف و آسیب‌های کشورمان کرد و به این نتیجه رسید که کشور ما در تولید و مصرف داخلی کاملا وابسته به درآمد‌های نفتی و عمر تولید در ایران کمتر است و با شناخت همین نقاط ضعف شروع به تحمیل تحریم‌های اقتصادی برعلیه ما کرد.

وزیر اقتصاد با اشاره به این‌که امروز در شرایطی قرار گرفته‌ایم که زبان تحریم و تهدید بر علیه کشور اندک اندک جای خود را به تعامل محترمانه به ایران داده است، افزود: زمینه‌های توافق هسته‌ای که از طریق اقتصاد مقاومتی فراهم شد فضایی ایجاد کرد که تحریم‌ها و تهدید‌ها جای خود را به تعامل محترمانه بدهد.

وی با اشاره به ویژگی‌های فضای پساتحریم در کشور اظهار کرد: در فضای پساتحریم گشایش‌هایی ایجاد خواهد شد که هم می‌تواند مطالبات مردم را توسعه دهد و هم ممکن است منجر به اتخاذ سیاست‌های غلطی شود که قبلا نیز بارها تکرار شده بود.

طیب نیا با تاکید بر این‌که بین رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری خارجی برای توسعه صادرات ارتباط مستقیمی وجود دارد، ادامه داد: استفاده از فضای اقتصادی بین‌الملل سبب می‌شود که امکان برخورداری از بازارهای هدف، تکنولوژی روز دنیا و ارتقاء امنیت کشور را فراهم کند.

طیب نیا گفت: شرایط پساتحریم هم می‌تواند مطالبات مردم را توسعه دهد و هم منجر به اتخاذ سیاست‌های غلطی چون افزایش واردات شود و تنها پیروی از اقتصاد مقاومتی می‌تواند در این فضا راهگشا باشد.

وزیر اقتصاد با یادآوری این نکته که در اقتصاد مقاومتی توسعه صادرات غیرنفتی جایگاه ویژه‌ای دارد، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری و صادرات غیرنفتی می‌تواند هم به ارتقاء امنیت ملی ما کمک کند و هم کشور را در برابر آسیب‌های داخلی و خارجی مقاوم سازد.

طیب‌نیا در پایان نیز تاکید کرد: رشد اقتصادی موجب اشتغال مولد، ریشه کن کردن فقر شده و زمینه را برای رفاه عامه مردم فراهم خواهد ساخت که این مهم با تلاش‌های دولت و با تکیه بر مبانی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی عملی خواهد شد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا