کاهش ۲۲ درصدی صادرات نفت ایران به هند

کاهش ۲۲ درصدی صادرات نفت ایران به هند

در آستانه لغو تحریم‌ها، حجم صادرات نفت خام ایران به هند در حالی کاهشی ۲۲ درصدی را تجربه می‌کند که آغاز تعمیرات یک مجتمع عظیم پالایشگاهی هند در این کاهش صادرات تاثیرگذار بوده است.

از ابتدای سال ۲۰۱۵ میلادی تا اکتبر حجم فروش و صادرات نفت خام ایران به هند با کاهشی حدود ۲۲ درصدی همراه بوده که میزان کاهش فروش نفت ایران به پالایشگرهای این کشور آسیایی در ماه نوامبر با کاهش بیشتری روبرو شده است.

بر این اساس در ماه اکتبر سال جاری میلادی حجم فروش نفت خام ایران به هند در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته میلادی کاهشی بیش از ۴۱ درصدی داشته است.

از این رو از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ایران به طور متوسط روزانه حدود ۲۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت خام به هند صادر کرده که حجم فروش طلای سیاه در مقایسه با سال گذشته حدود ۲۲ درصد کمتر شده است.

در این بین آغاز تعمیرات اساسی یکی از بزرگترین مجتمع های پالایشگاهی هند به نام "مانگلور" که جز مشتریان سنتی نفت خام یاران بوده هم در این کاهش صادرات تاثیر گذار بوده است.

مطابق با گزارش امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی وزارت نفت ایران، فعالیت پالایشگاهی مجتمع پالایش مانگلور هند از حدود اواسط مهر ماه سال جاری به دلیل انجام تعمیرات اساسی به نصف کاهش یافته که انجام تعمیرات منجر به کاهش خرید طلای سیاه از ایران شده است.

شرکت پالایشگاهی مانگلور هند در طول یک ماه گذشته حدود ۴۵ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد کرده است ضمن کل حجم صادرات نفت ایران در ماه اکتبر سال جاری میلادی حدود ۱۸۱ هزار بشکه در روز بوده است.

 به گزارش مهر، پالایشگاه های نفت هند مهر ماه سال جاری قسط دوم ۷۰۰ میلیون دلاری بدهی نفتی خود به ایران را پرداخت کردند. این قسط برای تسویه بخشی از بدهی نفتی ۶ میلیارد دلاری هند به ایران پرداخت شده است.

این در حالی است که هند ماه گذشته نیز ۷۰۰ میلیون دلار در قالب قسط اول به ایران پرداخت کرد. ایران در ماه اوت از هند درخواست کرد که یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار از بدهی خود را به صورت دو قسط مساوی به ایران بپردازد.

بر این اساس شرکت نفت اسار مهر ماه سال جاری حدود ۳۳۸ میلیون دلار، پالایشگاه مانگلور ۲۹۹ میلیون دلار، شرکت نفت هند حدود ۶۰ میلیون و شرکت هندوستان پترولیوم سه میلیون دلار به ایران پرداخت کردند.

براساس گزارش رویترز، پالایشگاه اسار حدود دو میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، پالایشگاه مانگلور حدود ۲.۵ میلیارد دلارو شرکت نفت هند ۵۰۰ میلیون دلار به ایران بدهی دارند. ایران همچنین از دو شرکت HPCL متال انرژی ۹۷ میلیون دلار و از HPCL  حدود ۲۶ میلیون دلار طلب نفتی دارد.

پیش بینی می شود در صورت لغو کامل تحریم‌ها، صادرات نفت ایران به کشورهایی همچون آفریقای جنوبی، سریلانکا، مالزی و برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچون یونان، آلمان، ایتالیا و هلند از سرگرفته شود و حجم فروش نفت و میعانات گازی به کشورهای آسیای به ویژه چین هم با افزایش روبرو شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا