متافو یعنی انعکاس قدرت فولاد و صنایع معدنی

متافو یعنی انعکاس قدرت فولاد و صنایع معدنی

گروه صنایع معدنی - مهدی کرباسیان ،معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیات عامل ایمیدرو: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران از ۲ سال گذشته تاکنون از یک سو تلاش خود را معطوف به فعال کردن بیش از ۳۰ طرح معدنی و صنایع معدنی در کل کشور کرد و از دیگر سو جلب مشارکت بخش خصوصی برای تزریق منابع مالی جدید به پروژه‌های این بخش را موردنظر قرار داد.

به گزارش ماین نیوز، بخش نخست خوشبختانه با پیگیری‌های به عمل آمده به ثمر نشست و در این مدت تعدادی از طرح‌های مهم از جمله طلای زرشوران،‌ سیمان ونزوئلا،‌ فاز ۲ اسکله منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس، پتاس خور و بیابانک،‌ طرح نیمه‌صنعتی تولید کک نفتی و... راه‌اندازی شد و امسال نیز طبق برنامه حدود ۱۰ پروژه افتتاح می‌شود که در این میان بخش آهن اسفنجی در طرح‌های استانی فولاد از اهمیت بیشتری برخوردارند و در ماه‌های آینده به مدار تولید می‌پیوندند. یکی از ویژگی‌های طرح‌های کنونی ایمیدرو این است که با مشارکت شرکت‌های خصوصی داخلی (و در برخی خارجی) روند اجرایی را سپری می‌کنند و این مهم برگرفته از سیاست‌های جدید دولت یازدهم و اقتصاد مقاومتی است. به طور کلی فعال بودن طرح‌های معدنی و صنایع معدنی به مفهوم تحرک در شرکت‌های خصوصی،‌ رشد درآمد و اشتغالزایی و افزایش توان فنی و مهندسی داخلی است.

در واقع می‌توان گفت: با اجرای ماموریت این سازمان - که همانا توسعه بخش معدن و صنایع معدنی است – زمینه بروز خلاقیت‌ها و توانایی‌های شرکت‌های بخش خصوصی در زنجیره تولید مواد معدنی و صنایع معدنی به ویژه صنایع فلزی همچون فولاد،‌ مس،‌ آلومینیوم،‌ طلا،‌ تیتانیوم، سرب و روی و... فراهم می‌شود. ایمیدرو در این مسیر خود را در جایگاه سازمانی مادر می‌بیند که برنامه‌های توسعه‌ای را در نقاط مختلف کشور طراحی می‌کند که بخش خصوصی بازوهای اجرایی آن طرح‌ها به شمار می‌آید.

نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد و به عنوان پیش‌نیاز تحرک در بخش معدن و صنایع متالورژی محسوب می‌شود،‌ توسعه طرح‌های اکتشافی است. این امر با توجه به اهداف بلندمدت ایمیدرو از ۲ سال پیش آغاز شده و تاکنون ۲۴۰هزار کیلومترمربع از مساحت کشورمان را زیرپوشش قرار داده است. سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران امید دارد با توجه به ظرفیت‌های زمین‌شناسی ایران،‌ میزان ذخایر معدنی (شناخته)کشور،‌ حداقل ۵۰درصد افزایش یابد. هرچند این امید در معدن عظیمی همچون سنگان در خراسان رضوی، نتیجه‌بخش بوده و میزان ذخایر سنگ‌آهن از ۶۰۰ میلیون تن به ۱/۲ میلیارد تن افزایش یافته است. کشف عناصر جدید در آن ناحیه همچون سرب و روی،‌ دستاوردی بود که پیش‌تر کارشناسان تصوری از وجود آنها در سنگان نداشتند. درنهایت می‌توان تاکید کرد که برنامه اکتشافی ایمیدرو،‌ زیربنای طرح‌های آینده کشور و گامی مطمئن برای تامین مواد اولیه صنایع مختلف از جمله صنایع متالورژی است. وجود ذخایر معدنی وسیع، عاملی برای اطمینان‌بخشی به سرمایه‌گذاران و صنعتگران این حوزه به شمار می‌آید. ایمیدرو در حقیقت خود را مسئول اجرای اهداف و ماموریت بخش معدن و صنایع معدنی کشور می‌داند که با کمک شرکت‌های خصوصی قابلیت تحقق دارد و انعکاس این موضوع را می‌توان در نمایشگاه متافو مشاهده کرد؛ به طوری که حضور شرکت‌های بخش خصوصی داخلی در دوازدهمین نمایشگاه ایران متافو و ارائه جدیدترین دستاوردها در بخش‌های مختلف مهندسی،‌ ساخت و اجرا، منعکس‌کننده گوشه‌ای از توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی است.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا