رشد صادرات و بهبود قیمت در محصولات معدنی

رشد صادرات و بهبود قیمت در محصولات معدنی

دنیای معدن -مصطفی موذن زاده، مشاور معاون اول رئیس‌جمهوری نیز در این نشست با اشاره به اینکه هشتمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران در شرایطی خاص برگزار می‌شود، عنوان کرد:

بعد از سال‌ها بازار شرایط بهتری پیدا کرده و از سوی دیگر شاهد حضور وزیر جدید در وزارت صنعت، معدن و تجارت هستیم که باید دیدگاه ایشان را نیز در این خصوص مدنظر قرار داد. از سوی دیگر، در حال حاضر شاهد رشد صادرات محصولات معدنی هستیم و قیمت محصولات معدنی بهبود یافته است. نکته بعدی که می‌توان به آن اشاره کرد آغاز تحرک در بخش معدن است، به همین دلیل باید چگونگی برخورد با معادن را نیز بررسی کرد. در کنار اتفاقات مثبتی که در بخش معدن رخ داد در حال حاضر با بلاتکلیفی‌هایی نیز در این بخش مواجه هستیم که در این خصوص می‌توان به بلاتکلیفی طرح جامع فولاد و نامشخص بودن وضعیت ورود به بورس اشاره کرد.

موارد مذکور موجب شده تا همایش سال جاری تاحدودی متفاوت از سال گذشته باشد و با این شرایط باید در هشتمین دوره همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران مقوله بازار جدی تر مورد توجه قرار گیرد. به همین دلیل می‌توان گفت جریان تجارت جهانی با نگاه بسته امکان پذیر نیست و باید به زنجیره به‌صورت کامل نگاه کرد. البته باید این نکته نیز بررسی شود که مواد اولیه به راحتی از دست نرود و به سمت صادرات مرغوب حرکت کنیم. از سوی دیگر، باید دو نکته را نیز مدنظر قرار داد: ابتدا اینکه باید مراقب باشیم که به بازار صادراتی ضربه وارد نشود؛ چرا که با توجه به محدود بودن بازارهای صادراتی جبران آن به راحتی امکان‌پذیر نخواهد بود. از سوی دیگر، باید به مقوله کیفیت کالا توجه کرد و به سمت تولید با ارزش افزوده بالاتر گام برداریم تا به بلوغ در صنعت برسیم. ، مساله بعدی مالیات برارزش افزوده است که تولیدکننده و صادرکننده را با مشکلات بسیاری روبه‌رو کرده است.

بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران نیز در این نشست به این نکته اشاره کرد که نمی‌توانیم فولاد را مورد توجه قرار دهیم اما معدن را نادیده بگیریم؛ چرا که در آینده دنیا دست مواد معدنی خواهد افتاد و در نتیجه اکتشافات از اهمیت بسیاری برخوردار خواهد شد. نکته حائز اهمیت بعدی مقوله انرژی است که باید در بخش معدن مورد توجه قرار گیرد..

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا